Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med nabobil

Startet av Navl1, lørdag 30. juli 2016, klokken 22:28

« forrige - neste »

elektrolux

Forsikringen dekker vel i utgangspunktet alt, men egenandelen gjør at de får alt tilbake av leietaker på skader som takseres til mindre enn egenandelen.

Problemet er at bevisbyrden er omtrent umulig å tilfredstille på slike småskader som oppdages i etterkant, og der leietaker nekter.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vesel

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Initium

Jeg bygger på huset stadig vekk, og sliter mer og mer med å dra med henger til byen når større byggevarer skal drasses hjem.
Vurderer derfor å ha en dedikert " byggebil " stående, altså en pickup-lastebil med plan. Toyota Hilux, VW Transporter med 4x4 eller noe i den gata
I en tid der færre og færre har bil, og færre og færre biler er STORE; er dette noe som lar seg leie ut på nabobil eller tilsvarende ?
Folk som skal kaste skrot, kjøre møbler eller byggevarer, for bruk til flytting osv må jo en sånn være helt genial ?

Jeg syns det blir litt kostbart om jeg må ta hele regninga selv. Har fra før en Hilux, men den er jeg så redd for at jeg helst ikke vil bruke den til kjøre EGNE byggevarer en gang...

peik

Hadde en Hiace jeg vurderte å legge på Nabobil, men vurderte risikoen for skader, diskusjoner, plunder og heft rundt skader til å være for stor. Folk som leier varebiler er gjerne ikke vant til store biler og skader oppstår lett...
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

elektrolux

Den som intet våger, intet vinner, og det gjelder her som overalt.

Vi leier ut både bil og verktøy og bytter hus, og kan grunnet det nyte de flotteste feriene på plasser uten turister og med full komfort i hus langs rivieraen med svømmebasseng etc.

Andre bruker opp familieformuen på hotel, mens huset hjemme står ubebodd og som en invitasjon til tyver.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PK snekker

Sitat fra: Initium på søndag 19. november 2017, klokken 09:23
Jeg bygger på huset stadig vekk, og sliter mer og mer med å dra med henger til byen når større byggevarer skal drasses hjem.
Vurderer derfor å ha en dedikert " byggebil " stående, altså en pickup-lastebil med plan. Toyota Hilux, VW Transporter med 4x4 eller noe i den gata
I en tid der færre og færre har bil, og færre og færre biler er STORE; er dette noe som lar seg leie ut på nabobil eller tilsvarende ?
Folk som skal kaste skrot, kjøre møbler eller byggevarer, for bruk til flytting osv må jo en sånn være helt genial ?

Jeg syns det blir litt kostbart om jeg må ta hele regninga selv. Har fra før en Hilux, men den er jeg så redd for at jeg helst ikke vil bruke den til kjøre EGNE byggevarer en gang...

Hvorfor ikke bare bestille hjem levering?
Krever litt planlegging, men du sparer mye tid på kjøring.
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Initium

Sitat fra: PK snekker på onsdag 22. november 2017, klokken 10:03Hvorfor ikke bare bestille hjem levering?Krever litt planlegging, men du sparer mye tid på kjøring.

Spøker du ?
Regnet pr time, er det ingen del av prosjektet man har mer betalt for, enn å ta hånd om logistikken selv. Jeg har ikke ubegrenset med lagerplass heller,  og byggematerialer som blir stående ute, blir ofte skadet eller ødelagt. 
Dessuten er jeg kresen når det kommer f.eks til trelast, å få en stabel krokete, kvistete materialer på gården mens jeg er på jobb, er helt uaktuelt.

Jeg har regnet ut at å hente greiene selv,  gir meg glatt 450kr timen, etter at kostnader til bil er betalt med statens satser. Det er da lagt inn at man kan kjøpe ting der det er rimeligst, som ville blitt umulig om man skulle samlebestille alt hos en leverandør.

Før skatt skal jeg altså tjene nærmere 2000kr, for å forsvare tidsbruken med å kjøre en tur ned på OBS-Bygg, Biltema, Jula eller Bauhaus / Byggmax etter påfyll av det jeg trenger.

Skjønner jo at dette regnestykket ikke passer for alle

Uansett - det var ikke helt DET jeg lurte på egentlig...

Olee

Noen som har erfaring med å leie ut over en lengre periode? Lurer på om det er vanlig å stoppe/si opp sin egen forsikring, da det strengt tatt ikke er vits å betale for 2 forsikringer?

Navl1

Hei, si opp egen forsikring kan du ikke, for du man ha ansvarsforsikring og tfa på bilen. Uten disse så plukkes skiltene på bilen din.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Olee

Ansvarsforsikring er det vel i avtalen med Nabobil? Og TFA er jo kr 0 på elbiler foreløpig  :)

Ebe

Gjelder ikke forsikringen via Nabobil kun når den er utleid? Eller gjelder den hele tiden?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Olee

Den gjelder kun når den er utleid ja. Nå tenkte jeg på leieforhold som varer lengre enn noen uker, og da ser jeg for meg at det burde være mulig å si opp sin egen forsikring. Får høre med forsikringsselskapet mitt :)

elektrolux

Er litt problematisk at bilen er dobbeltforsikret under utleie. Først betaler en ca 20% av leieinntekten i Nabobilforsikring, og likevel spiser en av km på egen forsikring.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electrix

Nå har jeg bare leid ut mine biler noen få ganger og bare korte perioder, men det er mulig man kan kontakte forsikringsselskapet og få de til å legge til de km som er kjørt med annen forsikring. Altså har du 10 000 km i forsikringen og bilen har blitt kjørt 4 000 i leieforhold så kan du kjøre totalt 14 000.

Dette kan jo til en viss grad dokumenteres med utskrifter av leieforholdene, men mulig de krever mer. Ellers finner nok en eller annen ut at han kan få kompisen til å leie bilen en uke for minimumleie og skrive 10 000 km selv om den står parkert hele tiden...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

Enig, men egen erfaring er at km betyr svært lite for premien. F.eks har jeg minumum km på de fleste av bilene mine, men mange kjøres langt under det også. Dermed har jeg mye å gå på så sant km standen ikke blir oppdatert hos forsikringselskapet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA