Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med nabobil

Startet av Navl1, lørdag 30. juli 2016, klokken 22:28

« forrige - neste »

oled

Sitat fra: pkhamre på onsdag 10. august 2016, klokken 23:28
Sitat fra: oled på mandag 08. august 2016, klokken 22:05
Ok, med andre ord er det lurt å leie ut en bil som man ikke er så redd for, og man bør akseptere små-skader på den. Men hvor går grensen, en bulk?

Se på bilen du skal leie ut som et økonomisk objekt, penger inn vs. penger ut.

Overfladisk eksempel:
På 12 måneder har du leid ut bilen og tjent 50.000. Du setter av 10.000 til vedlikehold (service, riper osv), og du sitter igjen med 40.000. Så lenge bilen holder en standard som folk er villige til å betale for så går det nok greit.

Jeg leide en Tesla Model S i helgen for både å prøve nabobil og TMS, og jeg har aldri sett en så kantkjørt felg før. Ganske mye steinsprut på panseret også, men det ga ikke meg noe lavere opplevelse/nytte av bilen.

Akkurat derfor vil ikke jeg leie ut min Model S. Bare felgene på bilen min koste rundt 50.000 ny. Er folk litt hard på gassen, noe folk ofte er når de pøver en litt sprek bil for første gang - varer ikke dekkene mange turer. Nytt sett med dekk koster 10-15.000.  Nå har jeg riktig nok 21" felger. 19" er noe billigere, men mye av pengene kan potensielt gå opp i røyk bare på dekk og felger. På Tesla er det lett å kantkjøre felgene på grunn av at felgen stikker mer ut enn gummien, bilen er også lang. Må bruke mer plass rundt skarpe svinger i parkeringshus enn ellers. Merker selv at det er mange plasser det går akkurat. Er toss alt 10 kvm med bil. Du skal ha ganske mye belegg hvis du skal tjene penger på å leie ut en Tesla, og du skal være heldig med de du leier ut til. Jeg har mer troen på rimelige og nyere biler som ser ok ut.

elektrolux

Kantkjørte felger hører nok til standarden, men bekymrer minimalt. Her i Stavanger er forthaugskanter og kanter langs parkeringsautomater utformet for å skrape felgene, så alle bilene våre har slike skader.

Siste leietaker på e-Up presterte å brekke av den reparerte ladeluken.

Har meldt dette til Nabobil og venter på deres svar. Lurer på om det er meningen at jeg, eller leietaker skal gjøre en ny fix?

5 min jobb å lime på igjen, men interessant problemstilling.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

utlending1

Hvis jeg har forstått ting riktig, så blir regnestykket slik for vår del:

Vi har en Nissan Leaf 30 kWt vi leier ut ganske mye (som vil bikke over 10000 kr i året), som har en døgnpris på 400 kr. Etter at Nabobil trekker sin andel, sitter vi igjen med 300 kr. Av dette må vi skatte 28%, som vil si at vi sitter igjen med 216 kr netto. 150 km per døgn er inkludert i leien, men (hypotetisk) kan vi si at snittet per døgn bilen er leid ut ligger på 100 km. Det vil gi et fradrag på 330 kr per døgn bilen er leid ut.

Jeg har med andre ord en netto inntekt på 216 kr per døgn, men med fradraget på 330 kr tjener jeg totalt 546 kr per døgn (216 + 330). Stemmer dette, eller er jeg helt ute å kjøre? Penger spart på skatten (fradraget) anser jeg som penger "tjent".

AppleKnocker

Fradraget går til å redusere inntekten din. Dvs du slipper å betale skatt av 330, så det du sparer i skatt er 28% av 330= 92 kroner.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

oled

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 19. august 2016, klokken 18:35
Fradraget går til å redusere inntekten din. Dvs du slipper å betale skatt av 330, så det du sparer i skatt er 28% av 330= 92 kroner.

Så hvis du leier ut bilen og tjener 30.000 før skatt og gebyr I løpet av et år, og bilen har kjøtt totalt 3000 kilometer, så kan du trekke av (3,5 x 3000 = 10500 kr) 19500 kroner. Du har derfor på papiret bare tjent 19500 kroner og slipper unna med 5460 I skatt?


utlending1

Er det ikke [inntekt før skatt (og etter gebyr fra Nabobil f eks) - fradrag = skattbar inntekt]?

I mitt tilfelle blir det da: [300 kr - 330 kr = -30 som skattbar inntekt]. Eller er jeg helt på viddene?

Griffel

#36
For å tilpasse tallen til utlenning1s tall.
utleie 50 dager/år 400kr = 20000 kr og 5000km

utgifter som kan trekkes fra
Nabobil 5000 + km kjørt i utleie 5000*3,3 = 16500 sum 21500,-
Bruttoinntekt 20.000,-
Fradrag         21.500,-
Kapitalinntekt -1.500,-

skatt 28%     -420,-

Altså et fradrag i skatt på 420,-

Blir kjørlengde i inntekt over 6000,- km kan bilen bli betraktet som yrkesbil og beregningn kan baseres på regnskap.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

utlending1

Takker for svar - svaret ditt oppklarte en del Griffel.

Hvordan blir det om bilen er leaset - noen som vet hvordan det blir? Sender en henvendelse til skatteetaten bare for sikkerhets skyld.

utlending1

Da har jeg vært i kontakt med skatteetaten - åpenbart at dette er et nytt fenomen som har tatt dem litt på senga.

Personen jeg snakket med over telefon (senior skattejurist) sa at i utgangspunktet gjaldt følgende for leasede biler utifra det han kunne fortelle over telefon på stående fot:
- Fradrag for alle kostnader påløpt i forbindelse med utleien (som i mitt tilfelle blir);
a) Leasingkostnaden for den perioden bilen er leid ut (42000 kr i året / 365 dager = 115 kr pr dag bilen er leid ut)
b) 0,8 kr per km kjørt av leietaker (da det er den satsen jeg må betale ved overstigelse av 20 000 inkluderte km i året i leasingavtalen)
c) Gebyret nettmarkedet (Nabobil, GoMore etc) trekker før utbetaling av leieinntekt

Han var dessuten ikke helt sikker på alle detaljene hva gjelder leasede biler og dette med privat bilutleie via nettmarked. Så han ba om hele neste uke på å undersøke, slik at riktig informasjon sendes ut til meg via e-post. Som tidligere nevnt: Åpenbart at de ikke er helt stødige på dette.

185 dager inn i leasingavtalen (1 år), og fortsetter det slik det har gjort de første seks månedene sitter jeg igjen med ca 31100 kr ved årsslutt (ca 9900 kr etter alle fradrag = ikke skattepliktig). Av dette går ca 6500 kr til betaling av overkjørte kilometer, som vil gi nettosum på ca 24500 kr. Betaler 42000 kr for leasingen i året (alt av kostnader inkludert) + 2400 kr i året for strøm i garasjen = 44400 kr totalt i året for bilen. Trekker fra 24500 kroner fra 44400 kroner, som gir 19900 kr i året for bilen = 1658 kr pr måned for en Nissan Leaf 30 kWh 2016.

Ikke værst!  :D

elektrolux

Ikke imponert over Nabobil.no sin oppfølging av ladeluken.

Ble bedt om å skrive skademelding og gjorde det. Da svarte en forsikringsagent og ville ha mer detaljer og dokumentasjon. Ja sa at dette var en helt unødvendig oppskalering av problemet og forklarte at leietaker hadde knekt av ladeluken jeg hadde limt på igjen etter at jeg knakk den noen måneder tidligere.

Så kom svar at dette ikke dekkes da den hadde vært skadet før.

Er nå bekymret for bakskjermen som også har vært skadet før, og ikke minst setene som har hatt vannskjolder. I følge dette forsikringselskapets logikk trenger altså ikke leietaker levere bilen tilbake i samme stand som ved utleie, og skader på bakskjerm, interiør og den nye ladeluken vår ser ut til å være utenfor dekning.

Har lagt ved bildet av en annen bil som har hatt store skader, men som er fikset opp. Spørs om det er lurt å legge den ut på Nabobil.no om dette virkelig stemmer.  ;D



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eisa01

Se det fra leietakers ståsted: Hvis jeg leide en bil som hadde en hjemmefikset ladeluke, så ville jeg vært litt skeptisk til om det egentlig var min feil om den gikk i stykker igjen? Jeg ville tenkt at første reparering ikke var gjort ordentlig.

Ingeniøren

#41
Sitat fra: eisa01 på mandag 29. august 2016, klokken 22:46
Se det fra leietakers ståsted: Hvis jeg leide en bil som hadde en hjemmefikset ladeluke, så ville jeg vært litt skeptisk til om det egentlig var min feil om den gikk i stykker igjen? Jeg ville tenkt at første reparering ikke var gjort ordentlig.

Enig i den - der var du kanskje litt kravstor elektro....
Og så må man vel rette forsikringselskapet til nabobil og ikke nabobil.no
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

eriksj

Hadde først mange gode erfaringen med nabobil, hadde aldri noen problemer pga leietakere heller ikke lagde noen problemer. Men, med en gang det oppsto et problem så stanger jeg mot en vegg (Nabobil/If). For å gjøre historien kort, så går bilen som ble leid ut sannsynligvis nå til høggern og jeg sitter tilbake med ingenting.

Dette pga Nabobils rutiner ikke sikrer at leietaker varsler utleier ved feil (motorlampe) og fortsatte å kjøre bilen laangt på 1 uke (ingen konsekvens for leietaker her). Og ved tilbakelevering så hadde igjen Nabobils rutiner ingen sikkerhet for meg som utleier, bilen ble bare satt igjen uten at jeg fikk sjekket eller kontrollert bilen for feil.

Jeg stiller store spørsmål til Nabobils rutiner ved feil og spesielt den store mangelen på bekreftelse fra utleier at bilen som blir innlevert faktisk er i akseptabel stand. Per idag så mangler dette tyder denne saken på.

Kommer ikke til å leie ut bil via Nabobil igjen.
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

Navl1

Som forsikringsmann så ser jeg det åpenbare hullet her, eller det er faktisk flere.

Nabobil sier vilkårene dekker maskinskade, men leser du vilkår så begrenses dette til når bilen er 3 år gammel, eller gått 100.000 km. En ganske heftig begrensing med andre ord.

Videre så inneholder ikke vilkårene en døyt om uaktsomhet fra leietakers hold (eller de gjør jo det, men bare begrensinger), som f.eks. motorlampe som lyser, og blir ignorert. Det vil jeg si er et mer alvorlig avvik en dette med maskinskade. Med andre ord så er det et KJEMPEHULL i risiko for oss som utleiere. Den største risikoen vi som utleiere har er jo nettopp uaktsomhet fra leietaker.

Jeg er skremt over hvor begrenset vilkårene er, og vurderer å trekke min bil fra Nabobil. Jeg oppfordrer dere alle til å sette dere godt inn i vilkårene, og risikoen dere som utleiere faktisk må dekke selv.

Kjører f.eks. leietaker under rus, så faller erstatningen helt bort, og vi som utleiere står igjen med skadene.

VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Øystein16

Sitat fra: Navl1 på tirsdag 30. august 2016, klokken 11:43
Som forsikringsmann så ser jeg det åpenbare hullet her, eller det er faktisk flere.

Nabobil sier vilkårene dekker maskinskade, men leser du vilkår så begrenses dette til når bilen er 3 år gammel, eller gått 100.000 km. En ganske heftig begrensing med andre ord.

Videre så inneholder ikke vilkårene en døyt om uaktsomhet fra leietakers hold (eller de gjør jo det, men bare begrensinger), som f.eks. motorlampe som lyser, og blir ignorert. Det vil jeg si er et mer alvorlig avvik en dette med maskinskade. Med andre ord så er det et KJEMPEHULL i risiko for oss som utleiere. Den største risikoen vi som utleiere har er jo nettopp uaktsomhet fra leietaker.

Jeg er skremt over hvor begrenset vilkårene er, og vurderer å trekke min bil fra Nabobil. Jeg oppfordrer dere alle til å sette dere godt inn i vilkårene, og risikoen dere som utleiere faktisk må dekke selv.

Kjører f.eks. leietaker under rus, så faller erstatningen helt bort, og vi som utleiere står igjen med skadene.

Ved bruk av nabobil og tilsvarande er det minst fem ansvarlege partar som er involvert; utleigar, leigetakar, nabobil, nabobil sitt forsikringsselskap og utleigars forsikringsselskap. Alle desse har behov for å sikra seg.  I mine vilkår står det at bilen ikkje kan nyttast til utleige m.v.. Kan det utan vidare ekskluderast for ein periode ved utleige via nabobil?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA