Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med nabobil

Startet av Navl1, lørdag 30. juli 2016, klokken 22:28

« forrige - neste »

Myrvang

Har opplevd min første skade på bil i forbindelse med utleie nå. Leide ut en dag forrige uke, og så en skade på bakfangeren i dag. Gikk inn på nettsiden og kikket på bildene som ble tatt og ser tydelig at skade har oppstått i leieperioden. Sendte mail til Nabobil og fikk til svar at jeg måtte fylle ut skadeskjema. Nå er dette gjort og avventer videre behandling av saken. Den sendes etterhvert over til Gjensidige. Må bytte bakfanger pluss beskyttelsesplate på toppen av denne.

Er fort skade for 10.000,- tenker jeg med deler, lakk og arbeid.

Vet ikke om leietaker har blitt påkjørt mens hun sto parkert eller vært uheldig ifbm rygging, men hun sa ikke ifra til meg ved tilbakelevering.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Myrvang

Fikk svar i dag om at skaden dekkes og er sendt over til Gjensidige for skadeoppgjør. Fikk mail av de i dag om at saken er mottatt. Tok takst av skaden i går, fikk den i dag, det var skader for nesten 14.000,-

Så da er min opplevelse ved skade god så langt, tipper at gjensidige er raske og ryddige i oppgjøret.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

PK snekker

Bra at nabobil ryddet opp. Hva skjer med hun som leide bilen din da?
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Myrvang

Det er vel en egenandel for leietaker, er den på 5.000,- mon tro? Den må hun betale.

Ikke hørt noe fra Gjensidige enda bortsett fra at de har mottatt den, håper de klarer å utbetale meg snart.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Olee

Gjensidige brukte 3 uker på å utbetale meg, så håper du ikke har det travelt :) Nå vet jeg ikke hvor raske Nabobil var med behandlingen av saken da..

Myrvang

Ny erfaring...  >:(

Jeg leide ut bilen, og leietaker bulket ene bakdøra. Siden leietaker hadde tatt så dårlige bilder da han hentet bilen kunne det ikke bevises at skaden hadde skjedd under leieforholdet. Her kan leietaker ta dårlige bilder og komme unna med det meste, så dermed var min tid hos nabobil over for godt.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Burger

Som utleier så ville jeg tatt mine egne bilder og hatt med i leiekontrakt hvilke skader som er på bilen ved utleie og utleier måtte signere på dette. Virker også som det er smart å få vasket bilen før tilbakelevering og godt lys slik at lakkskader ikke blir oversett.

Når jeg leier bil så går jeg igjennom skjemaet og sjekker bilen. Alle skader som ikke er i skjemaet jeg finner edokumenter jeg med bilder, snakker med utleier og sender bilder.

Her virker det mer som du som utleier har hatt litt dårlige rutiner Myrvang.

NB! Har aldri leid via Nabobil, så jeg vet ikke om de har standardkontrakter/digitale kontrakter som ikke er vanntette.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Myrvang

Eneste nabobil godtar som "bevis" er bildene leietaker tar før og etter leieforholdet. Har har leietakeren tatt dårlige bilder, så da kunne det ikke bevises at skaden oppsto under leieforholdet. Mine bilder, som ikke legges inn i appen deres, gjelder ikke osm bevis. Skrev at jeg hadde bilder, men det var ikke av interesse for nabobil å se på de. Jeg hadde bevisbyrden, men fikk ikke legge frem bevis, det var kun leietakerens bilder som kunne brukes som bevis.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Robert Sund

Det bør du ikke godta. Har du bilder som viser tilstanden før og etter leieforholdet stiller nabobil svakt. Om leietakeren har gitt nabobil så dårlige bilder at de ikke vet om skaden oppstod under leieforholdet er ikke ditt problem.

Sjekk hvilke muligheter du kan benytte for at de blir pålagt å gjøre opp for seg uten at det koster deg noe særlig. Ikke signer noe og ikke godta noe som begrenser din rett til å uttale deg.

Håper det går raskt i orden.

Myrvang

Godtok ikke svaret, men er nok slik det blir. Nabobil nekter å dekke noen verdens ting siden det ikke er dokumentert at skaden kom under leieforholdet. Dokumentasjonen som mangler er at leietakeren ikke tok bilder slik han skulle. Det klinger helt feil i mine ører. Vurdere å politianmelde leietaker for skade på gjenstand, men kommer neppe noen vei der heller.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Electrix

Nå er det jo egentlig ikke opp til nabobil å bestemme hva som godtas eller ikke, det er det en eventuell rett som bestemmer. Har du bilder før og etter som viser skadene, og leietaker/nabobil ikke har bilder som viser at skaden ikke har oppstått i leietiden så er vel egentlig den saken klar.
Spørsmålet er kanskje om bildene dine er tatt lenge før leieforholdet, eller lenge etter tilbakeleveringen. Men er de tatt med datotag rett før og rett etter, og motparten bare har bilder som ikke viser skadeområdet klart så kan jeg ikke tro at noen nemd eller dommer ville frikjenne leietaker.

Jeg ville nok politianmeldt leietaker for skadeverk, eventuelt dratt inn media i saken da dette er noe som er viktig for almennheten.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Magnus Hansen

Sitat fra: Electrix på søndag 10. mars 2019, klokken 19:24
Nå er det jo egentlig ikke opp til nabobil å bestemme hva som godtas eller ikke, det er det en eventuell rett som bestemmer. Har du bilder før og etter som viser skadene, og leietaker/nabobil ikke har bilder som viser at skaden ikke har oppstått i leietiden så er vel egentlig den saken klar.
Spørsmålet er kanskje om bildene dine er tatt lenge før leieforholdet, eller lenge etter tilbakeleveringen. Men er de tatt med datotag rett før og rett etter, og motparten bare har bilder som ikke viser skadeområdet klart så kan jeg ikke tro at noen nemd eller dommer ville frikjenne leietaker.

Jeg ville nok politianmeldt leietaker for skadeverk, eventuelt dratt inn media i saken da dette er noe som er viktig for almennheten.

Nå er det jo enkelt å forandre datotag på et digitalt bilde i ettertid, så vet ikke hvor mye bevis det gir.

Myrvang

Jeg har kun bilder av skaden som jeg tok før leietaker avsluttet leieforholdet. Problemet er at leietaker tar bildene når bilen hentes, og dersom han tar dårlige bilder har han ryggen fri i tilfelle skader. Nabobil er sikkert bra for de som bare trenger bil av og til, men ikke gunstig for utleier. Høy slitasje og lite inntekter, har nå sluttet å leie ut bilen.

En annen ting å tenke på er at de fleste som leier bil ikke har egen bil og kanskje ikke like vant til å kjøre som bileiere. I tillegg er det en ny og ukjent bil de skal kjøre som kan by på små utfordringer ved parkering ol. Best å holde seg unna er mitt råd.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Ingeniøren

#193
Nabobil er et fint konsept, men det er tydelig at det halter mange steder !

Og så bør man nok ha et avslappet forhold til bilens utseende om man leier ut, så da har det aldri vært aktuelt å leie ut min. Selv skvetter jeg når folk lener eller setter seg på bilen, for ikke snakk om de som setter vesker og enda til kartonger på tak og panser...

Skrekk og gru .... :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Osloensis

Nabobil har godtatt bilder jeg tok som bevis på før og etter...
Men jeg pleier å filme hele bilen rett før overtakelse.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA