Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med nabobil

Startet av Navl1, lørdag 30. juli 2016, klokken 22:28

« forrige - neste »

Myrvang

Jeg bor 12 km utenfor Asker, på bygda i Røyken, og har leid ut en del. Må nok bo i en by for å få det til å gå rundt om man ønsker å kjøpe bil for utleie, men har hatt en del utleie på de bilene jeg hadde ute. Har ingen nå.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

elektrolux

#121
Bor du utenfor en bomring er mulighetene store.

Vi bruker elektrisk leiebil gjennom bommene etter å ha tilbakelagt langstrekkene med dieselen. Senest sist helg gjorde vi dette i Oslo og byttet til eldrift i Asker. Ikke alltid det blir rimeligere enn å betale bom, men en slipper mye bom-angst og stress, og kommer som regel lettere og raskere fram.

Dersom elbiler også får bompenger vil vi nok kjøre dieselen hele veien, så dette er nok en grunn til å beholde dette insentivet.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

LittleHammer

Bor nok et godt stykke utenfor bomringene (Lillehammer  :laugh:)
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

bilpower.no

Hva skjer om jeg går over de 6000km pr år - blir da ingenting av det mulig å trekke fra på skatten?

Blir det på noe tidspunkt nødvendig å registrere firma om jeg leier ut bilen mye? Det er jo fortsatt min private bil?


koffeld

#124
Nabobil synes jeg så langt fungerer veldig bra!  Før X'en kom i hus hadde vi en 2008 Outlander for bruk til langturkjøring.  Den sto jo veldig mye stille, så jeg testet ut Nabobil med den fra i fjor høst.  Bilen var ganske snart utleid omtrent hver eneste helg vi ikke brukte den selv.  Og utelukkende gode erfaringer med leietakerne!

Litt av incentivet med X'en var å kunne klare seg med én bil, men etter erfaringene med utleie av Outlanderen, har jeg lyst til å se om det kan gå opp å ha Leafen som utleiebil og som bil nr 2 når den ikke er utleid.  I følge regnestykket mitt, har denne en kost for meg på ca 2000/mnd, alt inklusive, også nedskriving.  Jeg har lagt den ut på Nabobil for 300/dag, 1600/uke, 5000/mnd og håper på mest mulig langtidsutleie, da dagsutleie blir for mye styr til at det er verdt innsatsen i mine øyne.  Iberegnet Nabobils andel, må jeg altså ha 10 dager, evt 2 uker utleie per måned for å gå i pluss. 

Jeg la Leafen ut på Nabobil i starten av april og har så langt hatt 2 leieforhold på en uke hver, bilen gikk ut igjen i dag for nok en uke og er reservert for en uke til mot slutten av mai.  I løpet av de første to månedene vil jeg dermed ha ca 4800 i inntekt etter Nabobils andel og går med andre ord så vidt i pluss.   Jeg kommer nok over 10 000 i leieinntekt gjennom 2017 så det blir jo skatt av dette, men kilometerfradraget reduserer forhåpentligvis dette til et minimum.

Ikke voldsomt god avkastning enda altså, men bonusen er gratis nr 2 bil av og til som er et poeng i alle fall om et års tid når eldstemann av barna kanskje skal begynne å prøvekjøre.  Ikke veldig lysten til bruke X'en til dette....
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

kristian86

Hei,

Noen som kan gi litt mere info om hvordan det blir med fradrag etc når man leier ut privat bil over 6000km i året?

Leier ut en X på nabobil og regner med å overstige 6000km i år..
-2017 Tesla Model X 75D (7-seter, AP2, Luft, Premium) - Levering tidlig desember
x2016 Tesla Model X 60D (7-seter, AP1, Luft, Vinter)
x2014 Tesla Model S 60 (Tech, Luft, Skinn, Pano, Vinter)
x2015 VW e-Golf (Skinn, Ryggekamera, Parksensor, Mørke ruter ++)

Myrvang

Sitat fra: kristian86 på tirsdag 16. mai 2017, klokken 15:55
Hei,

Noen som kan gi litt mere info om hvordan det blir med fradrag etc når man leier ut privat bil over 6000km i året?

Leier ut en X på nabobil og regner med å overstige 6000km i år..

Aldri hørt om noen grense på 6000 km for fradrag, hadde utleie for ca 25.000,- i fjor, men mange km førte til at jeg får igjen snaut 4.000,- på skatten.

Beskrivelse   Post i selvangivelsen   Beløp
Utleieinntekter (brutto)   3.1.12   kr 32 755,00
Administrasjongebyr   3.3.7   kr 8 188,75
Fradrag for 12 993 km kjørt   3.3.7   kr 39 628,65
Netto resultat   Føres ikke   -kr 15 062,40
Beregnet skatt   Føres ikke   kr 0,00
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

elektrolux

#127
Første dårlige erfaring med leietaker:

Var skeptisk før utleien, men leietaker forsikret meg om at Berlingo kun skulle frakte flytteesker.

Ved retur hadde bilen skraper på panser/framskjerm etter antakelig en flytteeske med sand på undersiden, og bakdøre skraper etter "murhansker" brukt til å åpne bakdøra.

Oppdaget først når regnet gav seg, et døgn etter, og nå mye styr med dokumentasjon tross før og etter bilder, og tilstandsrapport ved utlevering uten anmerkning på disse skadene. Skulle stolt på magefølelsen. Har nå en bil som har godt fra omtrent nytilstand til fin brukstilstand på mindre enn en uke og 1250 kr leie. :(

Og da kom svaret fra IF:

Hei!

Vi viser til innmeldt skade på EL26255 via Nabobil.

Vi har vært i kontakt med leietaker, og vedkommende avviser at skadene har skjedd i leieperioden.

Det er du som utleier som må sannsynliggjøre at skadene har oppstått i leieperioden.

Det er ikke tatt bilder umiddelbart før utleieperioden og ved tilbakelevering som er anbefalt (https://nabobil.no/help/article/209753749/bilder-av-bilen-for-og-etter-leieforholdet). Bildene er tatt dagen i etterkant og vi klarer da ikke bevise at de ikke var på bilen før utleiperioden startet, eller har oppstått i perioden fra utleien sop
pet til du oppdaget skaden.

Når du og leietaker ikke er enige, og ikke har besiktiget bilen sammen ved tilbakelevering, kan vi dessverre ikke se at det er sannsynliggjort at skadene har oppstått under dette leieforholdet.

Vi kan derfor ikke erstatte skadene på bilen gjennom Nabobil sin forsikring.

Med hilsen
If


Det betyr at det i praksis er meget vanskelig å få erstattet noe som helst om ikke leietaker påtar seg skyld. I dette tilfeller er jeg ikke i tvil om når skaden oppstod, men blir umulig å bevise uten omfattende kontroll etter utleie.

Nektet i ettertid en annen fra samme sted og med lignende navn å leie bilen og det var lite populært, men stolte da på magefølelsen. Nå vil hu gå til pressen og klager på diskriminering av enkelte folkeslag ( I dette tilfelle Islanske damer )

Hei.

Jeg kommer til å ta kontakt med pressen angående din håndtering av denne saken.

Ikke er jeg Islending, og om jeg var det, er det uten tvil diskriminering av enkelte folkeslag.
Jeg har allerede betalt i tide og vi hadde en avtale som du brøt helt uten videre.

Diskreminering er forbudt i Norge.

Hilsen


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Er en grunn til at jeg ikke låner ut - blant mange fine epler finnes det alltid et råttent.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bilpower.no

Men det er altså ingen som er kjent med 6000km-grensen? Kan jeg leie ut så mye jeg vil, og fortsatt få 3.10,- pr km i fratrekk på skatten?

elektrolux

Km grensen for godtgjørelse forøvrig forsvant i 2016. Kan ikke forstå at det er en km grense for fratrekk for slitasje på utleid bil.

Ville ført opp kjørte km, og er det en grense vil du garantert få beskjed om det. Vi har nevnt km fradraget som tillegsinformasjon, og bør dermed være kvalifisert til å være i god tro skulle det være en grense.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. mai 2017, klokken 20:28
Oppdaget først når regnet gav seg, et døgn etter, og nå mye styr med dokumentasjon tross før og etter bilder, og tilstandsrapport ved utlevering uten anmerkning på disse skadene.
Rådet mitt er å aldri ta i mot en uvaska bil.

Jeg fikk tilbake en utleid bil en gang som var svært møkkete, og det gikk noen dager før jeg vaska den. Etter vask viste det seg at bilen ikke var helt til å kjenne igjen.


Navl1

Jeg har nå leid ut på nabobil i snart ett år. Og begge bilene mine ble nå trukket fra tjenesten. Jeg har tjent gode penger på Nabobil, men har i samme periode hatt ikke mindre enn 4 skader på bilene mine. 3 av de er små lakkskader som vil koste noen tusen å fikse opp, den siste var større.

Jeg har alltid levert fra meg bilene nyvasket, og krevd det samme fra leietaker, for at skader skal vises. Det er ganske mye jobb.

Samtidig har jeg i den senere tid opplevd få forespørsler, da det har blitt mange tilbydere i Oslo. I starten hadde jeg daglig forespørsler, nå er jeg nede i 1 til 2 pr mnd. Samtidig er prisene nå så lave at det ikke betaler seg for meg som utleier.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Huawei90

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. mai 2017, klokken 20:28
Uheldig historie...

Det virker rett og slett som at du har vært kjempeuheldig. Ikke bare med den du leide ut til, men også en som er ivrig nok til å gå til pressen (!?) etter å ha blitt nektet å leie bilen din.

Sært.

Og utrolig synd at du måtte oppleve noe sånt første gang du brukte Nabobil. Selv har jeg bare gode opplevelser.
- Johnny fra Løten

elektrolux

Jeg fortsetter å leie ut, men bruker magefølelsen litt mer nå. Opplever ikke at det er mindre etterspørsel, men dat kan ha noe med vår prispolitikk å gjøre.'

Som vanlig ligger vi helt i bunn prismessig. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA