Skrevet av Emne: Taxinæringen gjør seg klar for elbilskiftet  (Lest 415 ganger)

Vollis47

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 429
    • Vis profil
Taxinæringen gjør seg klar for elbilskiftet
« på: tirsdag 11. september 2018, klokken 15:42 »
Elbilforeningen har i dag en artikkel om taxinæringen i Oslo. Det kan virke som om mangel på hurtigladere for taxiene er et hinder for slikt skifte. Samtidig skriver de at gjennomsnitlig kjørelengde for drosjene er ca 56000 km per år. Det gir mindre enn 200 km per dag, noe de fleste elbilene som er aktuelle, kan klare ved bare å lade en gang per døgn hjemme. Kanskje krever det en litt god hjemmelader.

Det stemmer godt med hva en drosjesjåfør fortalte meg en kveld forrige uke. Han kjørte en TeslaX ca 200 km per dag.
Kristiansand / Egersund
Kia Soul 30kWh, juni 2017
Peugeot ion, august 2015
MB S-klasse, 2012

automat

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 860
    • Vis profil
Sv: Taxinæringen gjør seg klar for elbilskiftet
« Svar #1 på: tirsdag 11. september 2018, klokken 17:10 »
Selv om snittet ikke er mer enn 200km, så kan enkeltdager fort være det. 200km er to turer til Gardermoen.  Så ser helt klart nødvendigheten av et hurtigladertilbud. I tillegg burde det være 22kW AC tilgjengelig på sentrale holdeplasser.

Er mange elbiler som er litt små som taxier også. Bra det begynner å komme fler kandidater.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D

jlan

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 769
    • Vis profil
TMX 90D AP1

Ketill Jacobsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 311
    • Vis profil
Sv: Taxinæringen gjør seg klar for elbilskiftet
« Svar #3 på: tirsdag 11. september 2018, klokken 22:30 »
Med taxier i Oslo som står stille 75% av tiden, burde det være plenti tid til lading. I England tok jeg her om dagen en tur fra Margate til London Gatwick som tok en time og førtifem minutter på gode og rolige veier. Det kostet 90 pund (ca 963 kroner) med standard taxi (Ford Mondeo 1,8 liter diesel, og Jack var veldig hyggelig). Vær så snill å ikke nevne dette til noen taxisjåfør i Oslo. Vedkommende ville få hjerteinfarkt! Jack hadde ikke lov til å plukke opp retur på flyplassen, bare oppdrag fra egen sentral. Så han kjørte nok tom bil hjem.