Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bagasjeromsnett for 6-seter

Startet av eha, lørdag 30. juli 2016, klokken 18:34

« forrige - neste »

eha

Går det an å låse posisjonen til 2. seterad slik at de som sitter der ikke selv kan kjøre setene frem og tilbake? Dette bør vel nesten være en forutsetning dersom "koffert-trikset" nevnt over skal funke, altså at man sperrer åpningen mellom setene med en stor gjenstand, ev. en plate.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Ellemelle

Kofferttrikset fungerer sikkert greit i en kollisjon på vei, men ved en utforkjøring hvor bilen velter eller på en annen måte ikke er riktig plassert på det horisontale planet når den treffer en hindring (fjell, grøft, etc), så hjelper neppe denne kofferten deg lengre.
Utforkjøring er vel også den vanligste ulykkesformen vi har når det gjelder personskader.

eha

Enig! Netting MÅ på plass. Men mulighet for å låse rad 2 er et fint tillegg. Hvis ikke dette er mulig pt., er det vel mulig å ønske seg dette i ny software?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Bjoris

#18
Dette er det store aberet med 6 seteren. Det nærmeste jeg ser på som løsning i dg er ett laste-nett som festes i 3. raden (det er vel ikke festepunkt lengre fremme?) og så rulles frem til 2. seterad, når all bagasje er på plass rulles dette tilbake, over bagasjen og festes på ett eller annet vis helt bak ved luka...

Noe tro på dette? Litt styr, da det må løsnes hver gang en skal ha noe fra bagasjen og det må jo på ett vis være justerbart, men der er jo mulig selvsagt

eha

Kanskje noen som har bilen allerede kan ta utfordringen? ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Bjoris

Føler det blir mange uavklarte ting med X, så heller mot å vente litt...

nie

Er endel fordeler med å vente;
- se hvordan femseters-løsningen blir
- praktiske erfaringer med rekkevidde under norske forhold med 75D og 60D
- Tesla MÅ komme med ett eller annet angående lastsikring, særlig for seksseteren
- Barnesykdommer kommer...men bilen modnes etterhvert og feilene skal normalt reduseres
- Kanskje prisen senkes litt....men denne kan gå begge veier....dollaren kan se ut for å ha tenkt seg videre oppover.

Uansett;
det eneste som taler for bestilling nå er "må-ha-faktoren" men den skal man ikke undervurdere

eha

Sitat fra: nie på søndag 31. juli 2016, klokken 22:36
- se hvordan femseters-løsningen blir

Ja, er man helt åpen så er vel dette en "fordel", men det er ikke noe i veien for å bestemme seg for enten 6- eller 7-seter allerede nå? :) 6-seteren er (for meg) for øvrig helt suveren fordi passasjerene bakerst kan strekke på beina mellom setene på rad 2.

Sitat fra: nie på søndag 31. juli 2016, klokken 22:36
- praktiske erfaringer med rekkevidde under norske forhold med 75D og 60D

Igjen, står det mellom 60 og 75 så er vel dette også en "fordel", men ikke for oss som skal ha 90? :)

Sitat fra: nie på søndag 31. juli 2016, klokken 22:36
- Tesla MÅ komme med ett eller annet angående lastsikring, særlig for seksseteren

Det må de, og det kommer uansett til å komme tredjepartsløsninger. I mellomtiden har du en fantastisk bil og bagasjerommet med tredje seterad oppreist er ikke akkurat lite, det heller :)

Sitat fra: nie på søndag 31. juli 2016, klokken 22:36
- Barnesykdommer kommer...men bilen modnes etterhvert og feilene skal normalt reduseres

Mtp. barnesykdommer skiller Model X seg fra Model S for norske kunder. Bilen har vært på det amerikanske markedet i over et halvt år, og bestiller du en i dag får du en ca. "ett år moden" bil :)

Sitat fra: nie på søndag 31. juli 2016, klokken 22:36
- Kanskje prisen senkes litt....men denne kan gå begge veier....dollaren kan se ut for å ha tenkt seg videre oppover.

Tror det er en reell fare for prisøkning i høst, eller iallfall fare for at prisen blir værende. Ønsker du bedre kronekurs er jeg redd du beveger deg over i 2018-levering, og da er utsiktene noe usikre mtp. merverdiavgiften her i Norge.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Øyvind.h

Hvordan skiller X seg fra S på barnesykdommer?
Første S ble levert liten skala sommeren 2012, deretter litt flere fra september 2012 og skikkelig oppskalering ut 2012.

Første S i Norge kom sommeren 2013, dvs ett år etter de første i USA. De første norske S'ene hadde høyere VIN enn de første X'ene.

Kjernen i X er nok mer gjennomtestet enn kjernen i S var i 2013 (batteri, drivlinje, TPMS system, div kabling osv. Men jeg vil fortsatt påstå at Model S nå er en mye mer gjennomtestet bil enn X. Jeg ser en del løsninger på X som jeg forventer nye revisjoner av ila et år eller to.

S har de produsert over 100.000 av nå. X er helt fersk, og utifra diskusjoner på TMC bør man påregne en del barnesykdommer. Er man innforstått med det er det definitivt tut og kjør :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eha

X er blitt levert i USA i relativt stor skala, mye mer enn S ble i sin tid. Og du sier det jo nesten selv: X deler plattform med S, og mange feil er dermed luket ut allerede fra start.

En del av de mest alvorlige feilene med f.eks. FWD-ene er allerede blitt rettet opp før den første bilen kom til Norge. Det er klart at det vil være feil fremover, men neppe på samme måte som vi så med S (defekte DU-er, feil med batterier etc.).

Uansett, som du sier, tut og kjør :D
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Øyvind.h

#25
Du må nesten forklare "X er blitt levert i relativt stor skala, mye mer enn S ble i sin tid".

De første X`ene som kommer hit har VIN lavere enn 10.000. De første S`ene som kom hit har VIN høyere enn 10.000.

Mener du at det er blitt levert flere X når den nå kommer til Norge enn når S kom til Norge? VIN tilsier jo noe annet? S var altså produsert lenger og i større antall når første S ble levert enn første X.
Tenker du derimot på produksjonstakten så har den steget raskere for X enn S.

Mange grunnleggende ting er tatt unna med X, men som sjefen sjøl sier er det veldig mye som er designet spesielt for X slik at antall deler som deles med S er langt færre enn planlagt. Det blir helt garantert revisjoner av både viktige og mindre viktige komponenter i X de neste par årene. Den må testes i stor skala over flere år. Et eksempel er at dørene nå visstnok ikke åpner seg helt opp om bilen vet man er innendørs. Workaround for sensorer som ikke har klart å unngå skader på dørene. Et annet moment er det store antallet sensorer som skal til for å holde disse dørene i sjakk. Her kommer garantert justeringer i tiden som kommer.
Noe annet jeg savner er vintertesting i stor skala. Tesla har ikke den beste track recorden ift sensorer. X har fwd proppet fulle av dem :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

satheesh.net

Det vil (dessverre) alltid være noen elementer ved en ny bil som man rett og slett ikke får erfare før etter en stund med eierskap. "Wear and tear" er en bratt læringskurve. Tror ikke nødvendigvis alle andre bilprodusenter ikke kan skilte med feilfrie biler de heller.

Personlig har jeg bare tatt inn over meg at jeg er med på å fremme utvikling ved å være tidlig ute og bidra til fremtidig lærdom. Om 10-15 år fra i dag vil nok feilraten av biler som produseres sikkert mye lavere enn i dag.  ;)

Det kommer garantert til å være ting og tang med disse bilene. Spørsmålet er bare hvor flinke Tesla er til å rette opp i disse.

eha

#27
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. august 2016, klokken 10:57
Du må nesten forklare "X er blitt levert i relativt stor skala, mye mer enn S ble i sin tid".

De første X`ene som kommer hit har VIN lavere enn 10.000. De første S`ene som kom hit har VIN høyere enn 10.000.

Vi vet vel ikke svaret ennå, men inntrykket mitt er at de som hittil har fått levert X i Norge har relativt lav VIN siden de bestilte veldig tidlig. Så de bilene er definitivt ikke svært modne. Vi får se hvilken VIN de som bestiller fremover får.

Jeg skjønner at en som har kansellert sin X-reservasjon ønsker å forsvare denne avgjørelsen, og ingen vil vel motsi meg hvis jeg karakteriserer veien fra unnfangelse til leveranse for Model X som svært krokete. Men i Model S var nesten alt nytt, og for Model X er det mye som er nytt. Bare ut fra dette faktum bør det være sannsynlig at de første leverte Model X har hatt færre feil enn de første Model S, og at de fleste feilene er knyttet til det som er unikt for Model X (f.eks. FWD-ene).

Edit: Og bare så det er sagt - jeg mener selvsagt at Model S i dag er en langt mer moden bil enn Model X. Så moden at den er bortimot kjedelig ;D
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Bjoris

#28
Sitat fra: eha på mandag 01. august 2016, klokken 12:01
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. august 2016, klokken 10:57
Du må nesten forklare "X er blitt levert i relativt stor skala, mye mer enn S ble i sin tid".

De første X`ene som kommer hit har VIN lavere enn 10.000. De første S`ene som kom hit har VIN høyere enn 10.000.

Vi vet vel ikke svaret ennå, men inntrykket mitt er at de som hittil har fått levert X i Norge har relativt lav VIN siden de bestilte veldig tidlig. Så de bilene er definitivt ikke svært modne. Vi får se hvilken VIN de som bestiller fremover får.

Jeg skjønner at en som har kansellert sin X-reservasjon ønsker å forsvare denne avgjørelsen, og ingen vil vel motsi meg hvis jeg karakteriserer veien fra unnfangelse til leveranse for Model X som svært krokete. Men i Model S var nesten alt nytt, og for Model X er det mye som er nytt. Bare ut fra dette faktum bør det være sannsynlig at de første leverte Model X har hatt færre feil enn de første Model S, og at de fleste feilene er knyttet til det som er unikt for Model X (f.eks. FWD-ene).

Edit: Og bare så det er sagt - jeg mener selvsagt at Model S i dag er en langt mer moden bil enn Model X. Så moden at den er bortimot kjedelig ;D

Er jo litt der selv, S er litt "been there, done that". Det er nok derfor jeg ikke klarer å legge fra meg Xen selv om jeg ser flere ting som ikke er som jeg ønsker... Jeg nevner i fleng:

- Rekkevidde (siden vi ikke kan koste på oss en 90)
- Laste sikring
- Lastemessig er 2. seterad en katastrofe
- Bredde, 10 cm breiere enn S... sukk, var det nødvendig da? Bilen burde absolutt hatt kameraer rund baut
- Overkompliserte dører
- Ski inn i bilen har vært fy fy til nå i Sen...

Fordelene er jo en del, men viktigst:

- Hengefeste
- Takhøyde for ungdommen bak
- Høy sitteposisjon, men det er langt fra noe must for meg
- Bedre 2. håndsverdi tror jeg om ikke det blir for mye kluss med bilen. SUV er dyrt i Norge, S kan fort sammenlignes med rimeligere 5-serie og A6er, mens X kommer i kamp med X5/XC90 og da helt klart mot mye dyrere biler. Sånn sett syns jeg faktisk Xen forsvarer prisen mer enn Sen om dagen... En annen ting som kanskje bare er oss, men det er en del utstyr vi MÅ ha på S som vi ikke MÅ ha på X og dermed blir ikke prisforskjellen stor, faktisk snakker vi om en X60 til 750 og jeg mener at en fornuftig utstyr S kommer på det samme.

Det jeg MÅ ha med på Sen som jeg ikke MÅ ha med Xen er:
- Panoramatak
- Skinnseter
- Premiumpakke

Panoramataket er jo ikke valgbart på X naturligvis, men skinnsetene fordi du får "next-gen" i X og ikke i S uten skinn og Premiumpakke ville jeg valgt på S for å få LED lys og el bakluke mest, selvsagt flott å få litt skinn, lys innvendig, adaptive lykter og biodefens (du vet jo aldri hva som vil skjer;)... MEN alt dette er ok å droppe uten at bilen blir altfor kjiip... I Xen har du elbakluke og LED lys utenom pakken... Pakken er også sykt dyr på Xen...


eha

Sitat fra: bjoris på mandag 01. august 2016, klokken 12:35
- Laste sikring
- Lastemessig er 2. seterad en katastrofe

Ja, men med mindre du har tenkt å bruke Model X som en superdyr lastebil, så vil jeg påstå at mange (iallfall vi) nesten alltid vil klare å komme seg i mål med bagasjerommet bakerst i tillegg til frunk. Skjønt, en bedre løsning for sikring må komme. Jeg føler meg så sikker på at dette vil komme at jeg tør å bestille bilen før dette er på plass.

Om løsningen ikke blir estetisk eller praktisk helt i toppklasse, gjør det ingenting for meg (så lenge den er helt sikker), fordi dette bare vil være aktuelt for en begrenset del av kjøringen vår.

Sitat fra: bjoris på mandag 01. august 2016, klokken 12:35
- Bredde, 10 cm breiere enn S... sukk, var det nødvendig da?
- Overkompliserte dører

Helt enig! Den kunne ha vært samme bredde. Amerikanere, altså... Og disse dørene er selvfølgelig en gimmick, men det er veldig praktisk å ha en stor åpning. Jeg er 177 cm, og jeg kunne med god margin stå oppreist inne i bilen uten å dunke hodet i taket (les: døra).

Sitat fra: bjoris på mandag 01. august 2016, klokken 12:35
- Ski inn i bilen har vært fy fy til nå i Sen...

Ikke alle står på ski. Er mer spent på om jeg får en cellokasse mellom setene!
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA