Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defekt batteri eller oppbrukt batteri på Nissan Leaf 2012??

Startet av Pmax71, fredag 29. juli 2016, klokken 11:33

« forrige - neste »

tomrh

Det har vært endel diskusjon i diverse tråder omkring nytten av å gjøre noe aktivt for spare batteriet (og ikke bare plugge i), og det har vært gitt flg. råd som påstås å forlenge levetiden.

- Lade til 80% (helst mindre) og kun til 100% like før bilen skal brukes
- Ikke la bilen stå fulladet
- Saktelade hurtigst mulig (dvs. helst lade med 16A for 2012-mod)
- Unngå hurtiglading

Dine erfaringer kan, dessverre for deg, tyde på at det er en viss sannhetsgehalt i disse rådene. Men igjen:
Sitat fra: nordvik på fredag 29. juli 2016, klokken 12:27
Da må det være noe rart. For min er August 2012, og jeg har akkurat passert 130 000. Jeg har hurtigladet mye, og omtrent alltid ladet til 100% Jeg har mistet en batteribar (når jeg runda ca 110 000) og kjører ca 10 mil på langkjøring med snittfart på 80 km/t
Er det noen forskjell i lademønster mellom deg og nordvik mon tro? Prøver bare å forstå her. Har du kjørt for det meste korte turer mellom hver lading mens nordvik kjører lange? Lader nordvik på 16A og du på 10A?  ??? Hvis alt er likt er det jo selvsagt noe galt med ditt batteri.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Pmax71


Carl Anton Stenling

Leafen din har større kapasitetstap enn det jeg hadde forventet.
Samtidig ser det ikke ut til at enkeltceller er årsaken, men heller en gradvis reduksjon i kapasitet.

Pga. kjørelengden dekker ikke garantien denne situasjonen. Også i forhold til reklamasjonsrett kan det være vanskelig å hevde at dette er en mangel på kjøpstidspunktet. Imidlertid er ditt tilfelle ugreit for Nissans omdømme og du kan med bakgrunn i dette spørre Nissan om en mulig deal rundt bytte av batteriet. Kanskje du kan foreslå at du betaler halvparten av kostnaden for nytt batteri?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

leafnor

Sitat fra: Pmax71 på onsdag 17. august 2016, klokken 09:02

Takk for info begge to. Ja jeg mangler 4 prikker. Jeg har bare en kjørelengde på rett under 5 mil slik bilen er i dag.
http://www.electricvehiclewiki.com/Real_World_Battery_Capacity_Loss#Loss_of_four_battery_capacity_bars_.2833.75.25.29

Tapt 4 prikker, altså SOH rundt 60-65%. Dvs batteri holder ut fra utregning jeg gjorde på 14 kWt uten å kjenne SOH, 9 kWt. Forbruk på 1,8kWt/mil blir de 5 du kommer deg.

Nå bytter de gratis batterier i USA på 4 prikker, men om det gjelder Norge har jeg ingen aning om.
Hvor langt har bilen kjørt?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Pmax71

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 17. august 2016, klokken 18:27
Leafen din har større kapasitetstap enn det jeg hadde forventet.
Samtidig ser det ikke ut til at enkeltceller er årsaken, men heller en gradvis reduksjon i kapasitet.

Pga. kjørelengden dekker ikke garantien denne situasjonen. Også i forhold til reklamasjonsrett kan det være vanskelig å hevde at dette er en mangel på kjøpstidspunktet. Imidlertid er ditt tilfelle ugreit for Nissans omdømme og du kan med bakgrunn i dette spørre Nissan om en mulig deal rundt bytte av batteriet. Kanskje du kan foreslå at du betaler halvparten av kostnaden for nytt batteri?

Ja du rett, men føler at min har vært dårlig lenge og som har ført til mer og mer hurtiglading. Jeg mistet første prikk for nesten 2 år siden og andre for et år siden. Jeg får høre litt med dem,jeg tror bilen min har vært et problem for dem. De brukte 4 dager på og analysere og sende inn data til Nissan. Det tok 6-7 uker før jeg selv måtte ta kontakt for å høre hva som var konklusjonen deres.

Pmax71

Sitat fra: leafnor på onsdag 17. august 2016, klokken 19:34
Sitat fra: Pmax71 på onsdag 17. august 2016, klokken 09:02

Takk for info begge to. Ja jeg mangler 4 prikker. Jeg har bare en kjørelengde på rett under 5 mil slik bilen er i dag.
http://www.electricvehiclewiki.com/Real_World_Battery_Capacity_Loss#Loss_of_four_battery_capacity_bars_.2833.75.25.29

Tapt 4 prikker, altså SOH rundt 60-65%. Dvs batteri holder ut fra utregning jeg gjorde på 14 kWt uten å kjenne SOH, 9 kWt. Forbruk på 1,8kWt/mil blir de 5 du kommer deg.

Nå bytter de gratis batterier i USA på 4 prikker, men om det gjelder Norge har jeg ingen aning om.
Hvor langt har bilen kjørt?

Bilen har gått 130 000 og jeg mistet den fjerde prikken for ca 6 mnd siden. Den første mistet jeg allerede for nesten 2 år siden.

Jejl

Hvis garantien er ute, ville jeg prøvd å forhandle med Nissan om å få rabatt på en ny batteripakke.

Pmax71

Sitat fra: Jejl på torsdag 18. august 2016, klokken 10:11
Hvis garantien er ute, ville jeg prøvd å forhandle med Nissan om å få rabatt på en ny batteripakke.
Ja den er jo ute på en måte. På km er den ute, men på år er den ikke ute. Problemet mitt er at batteriet har vært dårlig lenge. Ergo så mener jeg det har vært svakt lenge. Stor og merkbar reduksjon startet for over et år siden, så jeg føler vel de skulle ha sett dette tidligere.

Olee

Hva var km-standen for 6mnd siden når du mistet den fjerde streken da? Garantien gjelder jo kun hvis du mister 4 streker innenfor 100'km/5 år, ikke for "dårlig batteri" eller "lav opplevd rekkevidde".

Øystein16

Sitat fra: Pmax71 på torsdag 18. august 2016, klokken 10:29
Sitat fra: Jejl på torsdag 18. august 2016, klokken 10:11
Hvis garantien er ute, ville jeg prøvd å forhandle med Nissan om å få rabatt på en ny batteripakke.
Ja den er jo ute på en måte. På km er den ute, men på år er den ikke ute. Problemet mitt er at batteriet har vært dårlig lenge. Ergo så mener jeg det har vært svakt lenge. Stor og merkbar reduksjon startet for over et år siden, så jeg føler vel de skulle ha sett dette tidligere.

Du bør senda ein skriftleg reklamasjon til forhandlaren din. Vis til historikk for bilen og problemet. Garantiar kan vera villedande. Dette er og ei prinsipiell sak, så ta samtidig kontakt med forbrukarrådet og spør dei om råd.

Pmax71

Sitat fra: Olee på torsdag 18. august 2016, klokken 10:33
Hva var km-standen for 6mnd siden når du mistet den fjerde streken da? Garantien gjelder jo kun hvis du mister 4 streker innenfor 100'km/5 år, ikke for "dårlig batteri" eller "lav opplevd rekkevidde".

Ikke lett å si, men den fjerde prikken mistet jeg for ca for 10 mnd mener jeg. Skrev 6 mnd litt lenger opp her, men ser jo at det er allerede gått 4 mnd siden jeg hadde bilen på service.

Pmax71

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 18. august 2016, klokken 12:07
Sitat fra: Pmax71 på torsdag 18. august 2016, klokken 10:29
Sitat fra: Jejl på torsdag 18. august 2016, klokken 10:11
Hvis garantien er ute, ville jeg prøvd å forhandle med Nissan om å få rabatt på en ny batteripakke.
Ja den er jo ute på en måte. På km er den ute, men på år er den ikke ute. Problemet mitt er at batteriet har vært dårlig lenge. Ergo så mener jeg det har vært svakt lenge. Stor og merkbar reduksjon startet for over et år siden, så jeg føler vel de skulle ha sett dette tidligere.

Du bør senda ein skriftleg reklamasjon til forhandlaren din. Vis til historikk for bilen og problemet. Garantiar kan vera villedande. Dette er og ei prinsipiell sak, så ta samtidig kontakt med forbrukarrådet og spør dei om råd.
Jeg er enig med deg der. Jeg sjekker litt fakta i tillegg til min erfaring og bilens historikk.

Trekkoppbil

Har du noen gamle bilder som kan dokumentere at du kom ned på 8 streker før 100 000km?
8 streker brukes ofte som indikasjon på at kapasitetsgarantien slår inn. Men garantien skal vel garantere over 70%'s kapasitet.
Man kommer ned på 8 barer når kapasiteten har vært under 66,25% i 2 måneder, hvis tabellen det var linka til i tråden her, stemmer.

Pmax71

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 22. august 2016, klokken 16:54
Har du noen gamle bilder som kan dokumentere at du kom ned på 8 streker før 100 000km?
8 streker brukes ofte som indikasjon på at kapasitetsgarantien slår inn. Men garantien skal vel garantere over 70%'s kapasitet.
Man kommer ned på 8 barer når kapasiteten har vært under 66,25% i 2 måneder, hvis tabellen det var linka til i tråden her, stemmer.

Jeg er usikker, men sjekker muligheter for å kunne bevise det.

Olee

Dette bør vel egentlig Nissan vite, gjennom informasjonen de henter via Carwings? Om du faktisk var nede på 8 streker før 100'km vil Nissan selvfølgelig ikke ut med den infoen...  ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA