Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defekt batteri eller oppbrukt batteri på Nissan Leaf 2012??

Startet av Pmax71, fredag 29. juli 2016, klokken 11:33

« forrige - neste »

Pmax71

Jeg har forsøkt å logge meg på Leafspy, men ble ikke klok på det. Mulig det var pga dårlig tlf også, men har ny nå og skal forsøke igjen. hvor finner man innloggingskoder... er det som brukes i bilen på den app en jeg har fra Nissan?

nr1rayner

Leafspy er en egen app. Finnes i 2 utgaver, en gratis (som sikkert gir nok info), og en "pro" som gir all info.
Leafspy har (heldigvis) ingenting med appen fra Nissan å gjøre.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

#17
Sitat fra: VWspirit på søndag 31. juli 2016, klokken 18:56

Batteriet passer i eldre bil men selv med omprogrammering av BMS er det meget trolig at du vil ha en bil som ikke fungerer optimalt (må restartes og mister gjenstående kapasitet på gessometret).
Det tyder på at folk har blanda erfaring. Sjølv har jeg hatt 2 stk 2012-modeller med nytt batteri og retrofit kit fra Nissan-verksted, og de har jeg hatt god erfaring med.
Den ene fikk nytt batteri i februar. De første syklusene gikk til ca 21,8kwt. Deretter målte jeg ikke mer, siden det er så sjeldent jeg får Leaf Spy til å connecte. Rett før jeg solgte bilen i sommer, var gjettometeret på nærmere 200km, og over 200km i eco-mode.
Oppdatering: Bilen var kjørt fra askerområdet til Fornebu om morgenen, før opplading.

Olee


Pmax71


Pmax71


sylwester

Sitat fra: Pmax71 på tirsdag 16. august 2016, klokken 18:31
Noen som skjønner hva dette betyr på leafspy?

Ja, du har stor skjerm som gjør at Leaf Spy lager søyler under grafen som går over teksten under. Det er en bug som ikke kommer på enheter med mindre skjermoppløsning. Du kan fremdeles lese den hvis du zommer inn. Det er 34mV mellom høyeste og laveste celle som er litt mer enn meg, men ikke skremmende.

SOH er 0. Det skjer på min og, men tallet kommer etterhvert hvis du bare venter litt eller slår av/på. SOC 93,4% er fulladet til 100% regner jeg med. Det er noe i den leia min er når den er fulladet.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Pmax71

Ok, takk for info. Så de røde strekene er ikke noe feil da? Hvordan ser man tilstand til selve batteriet, tenker på celler osv?

sylwester

#23
Sitat fra: Pmax71 på tirsdag 16. august 2016, klokken 19:15
Ok, takk for info. Så de røde strekene er ikke noe feil da? Hvordan ser man tilstand til selve batteriet, tenker på celler osv?

Nei, jeg har også mange røde og mange blå. Jeg tror det indikerer hvilken som balanseres til enhver tid.

En dårlig celle vil se lik ut, men med vesentlig lavere spennnig enn de andre og med en advarsel på bunnen. Jeg fant dette bildet:



Jeg får høyere diff des lavere % SOC jeg har og som du ser så har denne brukeren en dårlig celle ved 14%. Ikke sikkert det er like ille når bilen er fulladet. Her er det 149mV diff mellom høyeste og laveste.

SOH er en grei indikasjon på kapasitet. Min er 94% Den med dårlig celle er 91%. De andre verdiene vet jeg ikke så mye om. Jeg er nemmelig også ganske fersk, men tenkte jeg iallefall burde fortelle at de barene under grafen og fargeforskjellene ikke umiddelbart betyr verdens ende siden jeg hadde en liknende post i april som fikk lite respons :-)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Pmax71

Ok, men jeg har mage flere røde enn deg, og jeg tror de flytter seg til tider... Er din måling når du kjører eller når bilen kun lader ?

sylwester

#25
Sitat fra: Pmax71 på tirsdag 16. august 2016, klokken 20:22
Ok, men jeg har mage flere røde enn deg, og jeg tror de flytter seg til tider... Er din måling når du kjører eller når bilen kun lader ?

Det var ikke min, men en som viser hva en dårlig celle ser ut i LeafSpy. Min så slik ut.

Merk at jeg har for det meste røde på denne, men det bytter litt på. Dette var før jeg vant ut at jeg kan trykke å få se differansen litt bedre ved å endre perspektiv slik som på ditt bilde.

Derimot en vesentlig forskjell er AHr. Den verdien har ikke jeg tatt noe spesiell merke til, men den er ganske lav på din i fohold til min og den med defekt celle.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

@Pmax71.

Ahr er forventet maks antall amperetimer batteriet kan holde. Din viser 39,94. Batteriet har total spenning 392,5 volt, og da med StateOfCharge SOC 93,9.
Om SOH hadde vært vist skulle det gå å regne på hvor mye energi batteriet holder. Hvor mange GIDS sier LEafSPy? Gids er en enhet på omlag 80 Wh per enhet, og har du tallet GIDS multipliserer du med 80 så får du energimengden batteri holder. Det blir litt over 14 kWt. 
Går også å regne ut med å multiplisere spenning, SOC og Ahr, og SOH. Men SOH vises ikke, men den er rimelig lineær i sammenligning med AHr.
Min 2012 har SOH 85 med Ahr 56. Din er 40/56 deler lavere, så kanskje SOH helt ned på 61.
Om det stemmer skal du ha mange manglende prikker.

Ellers betyr 863 QCs at bilen har gjort 863 hurtigladinger, noe jeg personlig ikke har sett så høyt tall på.
Hx har med batteriets indre motstand å gjøre. Ferske batteri har nær eller over 100% der.

Diagnose, alt i alt verdier på en batteri som har fått "kjørt seg"


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Pmax71


Takk for info begge to. Ja jeg mangler 4 prikker. Jeg har bare en kjørelengde på rett under 5 mil slik bilen er i dag.

tomrh

Har du eid bilen siden den var ny? Det er interessant å vite hvilke laderutiner du har hatt. Mange hurtigladinger ihvertfall, ladet videre forbi 90%? Sakteladet til 100%? Latt bilen stå parkert fulladet?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Pmax71

Jeg har hatt bilen siden den var ny. Har alltid ladet den til den har stoppet selv med den originale laderen som følger med bilen. Men det har har vært en del hurtiglading også, spesielt om vinteren og batteriet har det siste 1 1/2 året blitt dårligere og dårligere. Bilen har aldri stått mer enn en 1 til 3 dager uten å bli brukt. Har da vært fullladet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA