Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defekt batteri eller oppbrukt batteri på Nissan Leaf 2012??

Startet av Pmax71, fredag 29. juli 2016, klokken 11:33

« forrige - neste »

Pmax71

Hei,
Jeg har en Leaf som er kjøpt ny hos Nissan i Norge okt 2012. Den har nå riktig nok gått 133 000 på snart 4 år. Men jeg har hatt veldig kort kjørelengde i litt over et år. Jeg kommer ikke lenger enn litt under 5 mil pr i dag. Det er da riktig nok snakk om motorvei med en fart på ca 100 km, men ved kjøring på roligere veier forbedrer deg seg heller ikke. Jeg merker ingen forskjell på om jeg kjører eco eller ikke. Om sommeren hvor det er varmt, gir heller ingen forbedring eller økning av kjørelengde.
Jeg mistet for ca 1 1/2 år siden det dere kaller en batteribar tror jeg, siden det har jeg mistet en etter en, og totalt 4 stk nå. Hos merkeverksted nå for 2 mnd siden leser de av at det er noe "galt eller rart". Etter mye testing (flere dager) hvor også data var sendt inn til Nissan sa de ,og etter at jeg måtte purre et par ganger etter 1 1/2 mnd (for jeg hørte aldri noe fra de) har de konkludert at det er ikke noe feil med batteriet, men bare helt normal slitasje. Jeg har vel følt at dette har vært veldig ukjent og nytt for de, og stoler ikke på konklusjonen deres.
Har noen andre erfaringer rundt dette?

Carl Anton Stenling

Har du sjekket (LeafSpy) om noen enkeltceller har avvikende spenning?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Pmax71

Nei det har jeg ikke. Noe jeg bør prøve og hva er det evt?

nordvik

Da må det være noe rart. For min er August 2012, og jeg har akkurat passert 130 000. Jeg har hurtigladet mye, og omtrent alltid ladet til 100% Jeg har mistet en batteribar (når jeg runda ca 110 000) og kjører ca 10 mil på langkjøring med snittfart på 80 km/t

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

Carl Anton Stenling

#4
Sitat fra: Pmax71 på fredag 29. juli 2016, klokken 12:18
Nei det har jeg ikke. Noe jeg bør prøve og hva er det evt?

Du bør benytte LeafSpy el.l. for å få noe mer innsyn i hvordan batteripakkens tilstand er.
Det er flere tråder på forumet som behandler hvordan ta i bruk LeafSpy.
Hvis batteriet har normal slitasje så forventes det at alle cellene har noe lavere kapasitet. Dersom LeafSpy viser at en enkeltcelle er årsaken til redusert kapasitet så kan dette være reklamasjonsgrunn, men her vil også kjørelengde måtte tas i betraktning.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Pmax71

OK, tusen takk for inspill. Da skal jeg sjekke det litt mer.


jkirkebo

Sitat fra: Pmax71 på fredag 29. juli 2016, klokken 11:33
Hei,
Jeg har en Leaf som er kjøpt ny hos Nissan i Norge okt 2012. Den har nå riktig nok gått 133 000 på snart 4 år. Men jeg har hatt veldig kort kjørelengde i litt over et år. Jeg kommer ikke lenger enn litt under 5 mil pr i dag. Det er da riktig nok snakk om motorvei med en fart på ca 100 km, men ved kjøring på roligere veier forbedrer deg seg heller ikke. Jeg merker ingen forskjell på om jeg kjører eco eller ikke. Om sommeren hvor det er varmt, gir heller ingen forbedring eller økning av kjørelengde.
Jeg mistet for ca 1 1/2 år siden det dere kaller en batteribar tror jeg, siden det har jeg mistet en etter en, og totalt 4 stk nå. Hos merkeverksted nå for 2 mnd siden leser de av at det er noe "galt eller rart". Etter mye testing (flere dager) hvor også data var sendt inn til Nissan sa de ,og etter at jeg måtte purre et par ganger etter 1 1/2 mnd (for jeg hørte aldri noe fra de) har de konkludert at det er ikke noe feil med batteriet, men bare helt normal slitasje. Jeg har vel følt at dette har vært veldig ukjent og nytt for de, og stoler ikke på konklusjonen deres.
Har noen andre erfaringer rundt dette?

Jeg har en Leaf som er ett år eldre enn din, har riktignok gått kun 41.000km men har alle batteribarer i behold og klarer fint godt over 10 mil på en fin sommerdag. Så noe er nok rart med din. Men det kompliserer selvsagt sakene at bilen har gått over 100.000km, siden batterigarantien da vel har gått ut? Få uansett lest av pakken med LeafSpu.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#8
Er det celler som trenger bytte har vi slike dobbelt celler tilsalgs for kun 800 kr/stk. Kommer ut av en kollisjonskadet 2012 Leaf med kun 71 000 km.

Relativ enkel jobb å bytte, men du kan risikere at batterikassen er limt i stedet for satt sammen med pakning.

Se: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/nissan-leaf-lipo-dobbel-celle-1?tm=annet-utstyr
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 30. juli 2016, klokken 08:16
Er det celler som trenger bytte har vi slike dobbelt celler tilsalgs for kun 800 kr/stk. Kommer ut av en kollisjonskadet 2012 Leaf med kun 71 000 km.

Relativ enkel jobb å bytte, men du kan risikere at batterikassen er limt i stedet for satt sammen med pakning.

Se: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/nissan-leaf-lipo-dobbel-celle-1?tm=annet-utstyr

Ser du skriver 52Ah nominell kapasitet. Det er feil, om vi tenker på nye celler. Nye celler har 66.2Ah nominell kapasitet. Om de derimot er målt til 52A har de et kapasitetstap på 21.5%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

Slitasje:
Det man kan spørre seg, er hva slags belastinger batteriene er utsatt for.  Har bilene stått ute i sola, og er batteriet ofte kjørt varmt om sommeren? Eller er batteriet ofte lada opp sprengkalt? Har bilen ofte stått med 100% lading i kombinasjon med varmt batteri?

Bytte av enkeltceller:
Det kan være en dyr affære hvis man skal bytte ut noen få celler til nye. Den billige løsningen kan være om man finner noen som bytter celler og har tilgang til billige brukte.

Bytte av batteri:
Den billige løsningen kan være få tak i et brukt batteri. Batterier fra gamle biler kan være dårlige. Spør gjerne forhandleren om han har batteri fra et vrak, og helst fra en nyere bil. Enkelte mener at batterier fra nyere biler ikke passer i 2012, men det finnes retro fit kit.

Innbytteprogram:
I 2014 kom Nissan i USA med innbytteprogram, og etterhvert kom det i Europa til 5000€. Jeg kjenner ikke til hvor mye ekstra man må betale.  Det kan være retrofit-kit til 200-300usd og ca 3 timers jobb. Antakelig er ikke et batteri så dyrt i seg sjølv. men frakta kan være dyr, så hvor mye bytte vil koste i Norge eller andre europeiske land, må man bare sjekke ut. Nissan har sagt at 2012-modellen foreløpig ikke er typegodkjennt for større batteri enn 24kwt.

Framtidige innbytteprogram:
Det er rimelig å tru at 24kwt-batteriet utgår ved disse tider, så det gjelder å følge med på om det kommer framtidige innbytteprogram for batteriene.

Behov:
Kjører du over 30 000km/år, regner jeg med at du ikke vil være så veldig fornøyd med 4 år gammelt batteri.

nr1rayner

Hvor i landet holder du hus Pmax ?
Vi er flere som har brukt Leafspy en god stund, og har altså dongle og noe kunnskap om bruk av appen.
Garantert noen som kan hjelpe med avlesing i ditt område.
Forøvrig greit her å skrive i signaturen hvor man holder hus  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

elektrolux

#12
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 30. juli 2016, klokken 09:26
Ser du skriver 52Ah nominell kapasitet. Det er feil, om vi tenker på nye celler. Nye celler har 66.2Ah nominell kapasitet. Om de derimot er målt til 52A har de et kapasitetstap på 21.5%.

Stemmer nok med 52 Ahr nominell kapasitet på disse. Fra 2013 økte kapasiteten til 64 Ahr eller 66,2 Ahr som du påpeker.

Skal kjøre en måling og se hva våre yter i praksis. Ikke umulig disse blir montert i SAM som heldigvis er en MC og ikke Bil og dermed ikke rammet av vegvesenet sitt forbud mot endring av batterikjemi. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

VWspirit

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 30. juli 2016, klokken 09:30

Bytte av batteri:
Den billige løsningen kan være få tak i et brukt batteri. Batterier fra gamle biler kan være dårlige. Spør gjerne forhandleren om han har batteri fra et vrak, og helst fra en nyere bil. Enkelte mener at batterier fra nyere biler ikke passer i 2012, men det finnes retro fit kit.


Batteriet passer i eldre bil men selv med omprogrammering av BMS er det meget trolig at du vil ha en bil som ikke fungerer optimalt (må restartes og mister gjenstående kapasitet på gessometret). Dette er prøvd og det jobbes fremdeles med å finne ut av dette, Nissan Norge er ikke villig til å hjelpe. Beste løsningen foreløbig er å få tak i en nyere batteripakke som er gått lite, gjerne mindre en 40t og fysisk flytte over de nye cellene til den gamle batterikassen.
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Pmax71

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 30. juli 2016, klokken 11:07
Hvor i landet holder du hus Pmax ?
Vi er flere som har brukt Leafspy en god stund, og har altså dongle og noe kunnskap om bruk av appen.
Garantert noen som kan hjelpe med avlesing i ditt område.
Forøvrig greit her å skrive i signaturen hvor man holder hus  ;)


Sitat fra: nr1rayner på lørdag 30. juli 2016, klokken 11:07
Hvor i landet holder du hus Pmax ?
Vi er flere som har brukt Leafspy en god stund, og har altså dongle og noe kunnskap om bruk av appen.
Garantert noen som kan hjelpe med avlesing i ditt område.
Forøvrig greit her å skrive i signaturen hvor man holder hus  ;)
Hei, Jeg holder til i MOss.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA