Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye kan spares på å øke lufttrykk fra anbefalt til max?

Startet av jagarock, torsdag 21. juli 2016, klokken 01:12

« forrige - neste »

jagarock

Fant ikke andre tråder ved lett søk her inne om akkurat dette, har bare fått med meg at det kan øke kjørelengde så mye som 20%. Med anbefalt så mener jeg vel det som står oppgitt i manualen, eventuelt i dørkarmen (ihvertfall på min nissan leaf)

Har dette mye for seg, (jeg er klar over at det reduserer kjørekomfort), og som den nybegynneren jeg er så spør jeg samtidig om hvordan man kan lese seg fram på dekket til max tillatte trykk?

Og jeg kan jo tenke meg at dette også kan slite ekstra på dekkene? Ja/Nei?
Information Research & Analytics @ Smashup Media

Electrix

Jeg tror det er vanskelig å si noe eksakt, men det gir merkbart bedre rekkevidde, og for lite luft gir i hvert fall merkbart dårligere rekkevidde. Jeg kjører med ca 0,5 bar over anbefalt, men under max-merkingen på dekkene. Det står alltid et eller annet som "inflate to max xx bar/psi" eller noe sånn på siden av dekkene. Jeg merker ikke noe feilslitasje ennå, synes faktisk de slites jevnere nå. Men man merker ujevnheter bedre.

Det finnes en del tråder på Leaf-delen av forumet om dekktrykk der du kan lese litt mer detaljert om erfaringer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA