Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prosjekt: Ombygging av lydanlegget

Startet av Trustno1, fredag 15. juli 2016, klokken 00:19

« forrige - neste »

lunitiks

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 20. juli 2016, klokken 10:44
Dersom resultatet blir bra, så vurderer jeg også å lage en støpeform til denne kassa slik at det går an å replikere den. Om det skulle være interesse/marked for det så kan det hende jeg kan lage noen for salg.

Dette vedder jeg på at du kan hente inn noen bucks på. Sannsynligvis fra meg i alle fall  8)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Jeg har behov for nytt teppe på høyre side fra en bil uten orginal subwoofer. Er det noen som tilfeldigvis skulle ha noe slikt liggende?
Eventuelt er det noen uten lydpakke som hadde vært villig til å sjekke pris/eventuelt handle dette for meg hos Tesla? Såvidt jeg har forstått så er ikke Tesla spesielt villig til å selge andre deler enn de som hører orginalt til bilen.

Muffinman

#32
Lyd i bil er ikke helt min greie (har eget rom til slikt), men et imponerende prosjekt jeg kommer til å følge nøye. Godt håndtverk og ideer med overføringsverdi til andre ting.

(Lurer på hva jeg skal finne på i dagene som kommer da alle bilprosjektene mine er ferdigstilt og ferien har gjort sitt inntog)

Trustno1

Sitat fra: Muffinman på onsdag 20. juli 2016, klokken 15:47
Lyd i bil er ikke helt min greie (har eget rom til slikt), men et imponerende prosjekt jeg kommer til å følge nøye. Godt håndtverk og ideer med overføringsverdi til andre ting.

(Lurer på hva jeg skal finne på i dagene som kommer da alle bilprosjektene mine er ferdigstilt og ferien har gjort sitt inntog)

Jo, takk for det. Enig i at lyd gjør seg best i et eget rom. Har også planer om å lage ett rom for slikt i det nye huset. Men når man tilbringer nesten 50k km i bilen i året så føler jeg at det er verdt å legge litt tid i å få godlyd i bilen også :)


Muffinman

Kjører også så mye, men min favorittlyd i bilen er minst mulig lyd. Har dog ingen problemer med å skjønne at andre prioriterer annerledes, og halve gleden er jo faktisk å planlegge og gjennomføre prosjektet. Fare for at du blir litt tom innvendig når prosjektet blir ferdig...muligens ikke ulikt lommeboka  ;D

Amoss

Sitat fra: Muffinman på onsdag 20. juli 2016, klokken 18:17
Fare for at du blir litt tom innvendig når prosjektet blir ferdig...muligens ikke ulikt lommeboka  ;D

Her snakker tydeligvis en erfaren mann ;)
Model S 85D

Muffinman


lunitiks

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 20. juli 2016, klokken 15:26
Jeg har behov for nytt teppe på høyre side fra en bil uten orginal subwoofer. Er det noen som tilfeldigvis skulle ha noe slikt liggende?
Eventuelt er det noen uten lydpakke som hadde vært villig til å sjekke pris/eventuelt handle dette for meg hos Tesla? Såvidt jeg har forstått så er ikke Tesla spesielt villig til å selge andre deler enn de som hører orginalt til bilen.

Teppet på høyre side (RH) for biler uten sub kommer ifølge delekatalogen i 3 varianter:
- Without lamps
- For 2nd gen node, without lamps
- With 3rd row

Ingen ytterligere informasjon... Hvilken variant tror du du trenger
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Godt spørsmål.

Lamps er vel bagasjeromslyset. Det har jeg jo på min, men ingen krise om denne mangler. Kan finne på noe annet, eller bare kappe ut hull og bruke den fra den gamle.

"with 3rd row" kan nok jeg utelukke, siden jeg ikke har denne.

Noen ideer hva 2nd gen node er? Bilen min er en mars 2015 P85D

Btw, hvor ser du delekatalogen? Er denne tilgjengelig online noe sted?

Trustno1

#39
Dag 12

Bilde 1
Støpen gikk som det skulle, og har fått en brukbar form for å jobbe videre med.

Bilde 2
Her har jeg markert ut den overskytende glassfiberen.

Bilde 3
Kappet vekk kantene.

Bilde 4
Testet at det passer som det skall ned i bilen, ser lovende ut.

Bilde 5
Lagt på flere lag glassfiber, 11 lag i alt nå.

Bilde 6&7
Her har jeg fått målt ut og festet baffelen og portveggen midlertidig slik de skal stå

Bilde 8&9
Lagt på litt glassfiber for å lime MDF platene sammen med glassfiberstøpen. De midlertidige klossene skal fjernes etterpå.




lunitiks

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 20. juli 2016, klokken 23:10
Godt spørsmål.

Lamps er vel bagasjeromslyset. Det har jeg jo på min, men ingen krise om denne mangler. Kan finne på noe annet, eller bare kappe ut hull og bruke den fra den gamle.

"with 3rd row" kan nok jeg utelukke, siden jeg ikke har denne.

Noen ideer hva 2nd gen node er? Bilen min er en mars 2015 P85D

Btw, hvor ser du delekatalogen? Er denne tilgjengelig online noe sted?

"2nd gen" indikerer bil med Autopilot. Ordet "node" gjør meg imidlertid usikker på hva dette er...

Du kan kjøpe en tidsbegrenset tilgang til delekatalogen her inne.

Nydelig fremgang med kassa ser jeg  :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Sitat fra: lunitiks på torsdag 21. juli 2016, klokken 06:54
"2nd gen" indikerer bil med Autopilot. Ordet "node" gjør meg imidlertid usikker på hva dette er...

Du kan kjøpe en tidsbegrenset tilgang til delekatalogen her inne.

Nydelig fremgang med kassa ser jeg  :)

Takk for linken. Vil tro det er 2nd gen jeg trenger da, siden jeg har autopilot. Regner med at "without lamps" bare betyr at lampene ikke er inkludert. Det er helt ok, flytter bare lampa fra den andre.

Står det priser i delekatalogen?

Forøvrig redesignet porten litt. Slik det ser ut nå så blir kassa på ca 120 liter, elementet tar opp omtrent 5 av de, og porten oppunder 40. Slik designet ser ut nå så bør dette gi en tuningfrekvens på ca 26 hz. Har lagt ved en simulering av frekvensresponsen. Den gule linja er en simulering av en lukket kasse som referanse.
Skjæringspunktet er på under 20hz, noe som bør være akseptabelt.

Trustno1

Dag 13

I dag startet jeg på porten. Utfordringen var at jeg trenger en port i overkant av 1 meter for å få tuninga jeg er ute etter. Kassa er ca 85 cm bred og elementet tar nesten 25cm. Dvs at jeg kun hadde ca 60 cm å bygge porten på.

Etter litt grubling og tegning i sketchup så lagde jeg ett design som ikke var alt for komplisert å bygge og som ble ca 1,1 meter effektiv portlengde.

Avrundingene ble laget ved å kappe PVC rør, samt sparklet innvendig for å få det til å flukte.

Hele dagen har stort sett gått med til bearbeiding av porten.

Til slutt i dag så var det å legge enda 3 lag glassfiber i kassa (14 lag totalt nå) og porten oppa dette. Brukte endel glassfiberbiter for å feste den godt i konstruksjonen.




Trustno1

Dag 14

Blitt noen dager siden jeg oppdaterte her nå. Pga en lei ryggplage så har ikke prosjektet gått fult så fort som jeg håpet. (Er vel tegn på at man ikke er like ung lengre :) )

Pga dette har jeg drevet litt med ett ett sideprosjekt for å lage ett deksel til frunken.

Ellers har jeg gjort litt mer jobb på subben i dag. Blandt annet bygget om porten litt. Måtte finne en alternativ måte å heise kassa ut og inn av bilen på pga vond rygg :p

lunitiks

Dette hører egentlig hjemme i Awesomeness-tråden  ;D 


Ble litt nyskjerrig, hvorfor dette dekselet i frunken?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA