Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prosjekt: Ombygging av lydanlegget

Startet av Trustno1, fredag 15. juli 2016, klokken 00:19

« forrige - neste »

Quintilian

Utrolig tøft!!!! :-)

Har selv fått gjort en oppgradering (i mye mindre skala) hos BRS, og ekstra dempematter i dørene og utskifting av diskant- og mellomtoneelementer ga veldig god effekt!

Jeg hadde dog kun pappelementer, og det var som natt og dag å gå over til Focal....

BRS måtte også dempe bakluka, da den "skranglet som en verktøykasse" når subwooferen gjør sitt.... Det kan være verdt å sjekke for deg også...

Lykke til videre!

Trustno1

Sitat fra: Quintilian på fredag 15. juli 2016, klokken 09:55
Utrolig tøft!!!! :-)

Har selv fått gjort en oppgradering (i mye mindre skala) hos BRS, og ekstra dempematter i dørene og utskifting av diskant- og mellomtoneelementer ga veldig god effekt!

Jeg hadde dog kun pappelementer, og det var som natt og dag å gå over til Focal....

BRS måtte også dempe bakluka, da den "skranglet som en verktøykasse" når subwooferen gjør sitt.... Det kan være verdt å sjekke for deg også...

Lykke til videre!

Jepp, jeg har handlet inn en drøss med dempematter. Jeg kommer til å dempe etterhvert som jeg demonterer diverse deksler i bilen. Er avgjørende for god lyd og ikke ha en drøss med skranglelyder og resonanser :)

Jeg kommer nok også som nevnt til å bytte ut høyttalerelementene etterhvert, jeg vil bare gjøre de andre oppgraderingene først for å få litt mer inntrykk av hva jeg faktisk trenger.

Hadde du lydpakken i din bil? Når du sier mellomtonene, var dette da elementene i dørene eller i dashbordet?

Quintilian

Sitat fra: Trustno1 på fredag 15. juli 2016, klokken 10:02
Sitat fra: Quintilian på fredag 15. juli 2016, klokken 09:55
Utrolig tøft!!!! :-)

Har selv fått gjort en oppgradering (i mye mindre skala) hos BRS, og ekstra dempematter i dørene og utskifting av diskant- og mellomtoneelementer ga veldig god effekt!

Jeg hadde dog kun pappelementer, og det var som natt og dag å gå over til Focal....

BRS måtte også dempe bakluka, da den "skranglet som en verktøykasse" når subwooferen gjør sitt.... Det kan være verdt å sjekke for deg også...

Lykke til videre!

Jepp, jeg har handlet inn en drøss med dempematter. Jeg kommer til å dempe etterhvert som jeg demonterer diverse deksler i bilen. Er avgjørende for god lyd og ikke ha en drøss med skranglelyder og resonanser :)

Jeg kommer nok også som nevnt til å bytte ut høyttalerelementene etterhvert, jeg vil bare gjøre de andre oppgraderingene først for å få litt mer inntrykk av hva jeg faktisk trenger.

Hadde du lydpakken i din bil? Når du sier mellomtonene, var dette da elementene i dørene eller i dashbordet?

Jeg hadde ikke lydpakken i denne bilen... Hadde det i min første TMS, og det var overgangen til en bil uten pakke som var avgjørende for after-market oppgraderingen... TMS uten lydpakke er rett og slett skikkelig BLÆH!...

Jeg refererte til diskanten i A-stolpene og dørhøyttalerne fremme. BRS installerte et kit fra Focal som inneholdt disse elementene (4 stk), i kombinasjon med en DLS 2-kanals forsterker... Gikk også for NVX B.O.O.S.T subwooferkit (10" sub over hjulbuen i bagasjerommet, high-low-filter og forsterker)...

Om du ødelegger dørklips kan du få noen av meg.. Fikk en pose av Tesla på goodwill da jeg trodde BRS ville ha behov for dem hvis noen gikk i stykker, men de ødela ingen i prosessen...

Trustno1

Sitat fra: Quintilian på fredag 15. juli 2016, klokken 10:30
Jeg hadde ikke lydpakken i denne bilen... Hadde det i min første TMS, og det var overgangen til en bil uten pakke som var avgjørende for after-market oppgraderingen... TMS uten lydpakke er rett og slett skikkelig BLÆH!...

Jeg refererte til diskanten i A-stolpene og dørhøyttalerne fremme. BRS installerte et kit fra Focal som inneholdt disse elementene (4 stk), i kombinasjon med en DLS 2-kanals forsterker... Gikk også for NVX B.O.O.S.T subwooferkit (10" sub over hjulbuen i bagasjerommet, high-low-filter og forsterker)...

Om du ødelegger dørklips kan du få noen av meg.. Fikk en pose av Tesla på goodwill da jeg trodde BRS ville ha behov for dem hvis noen gikk i stykker, men de ødela ingen i prosessen...

Høres ut som en kurant oppgradering det, ble du fornøyd?

Ikke umulig jeg kunne trengt noen klips etterhvert. Hvilken type er dette? Såvidt jeg har sett så langt er det 3 typer klips, hvite, blå og de typene av metall.

Jeg har noen hvite plastklips liggende selv fra en annen bil, men mulig disse er like. Skal sjekke det senere.

F_P

Du støter på turkise klips før eller siden :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Quintilian

Sitat fra: Trustno1 på fredag 15. juli 2016, klokken 11:14
Sitat fra: Quintilian på fredag 15. juli 2016, klokken 10:30
Jeg hadde ikke lydpakken i denne bilen... Hadde det i min første TMS, og det var overgangen til en bil uten pakke som var avgjørende for after-market oppgraderingen... TMS uten lydpakke er rett og slett skikkelig BLÆH!...

Jeg refererte til diskanten i A-stolpene og dørhøyttalerne fremme. BRS installerte et kit fra Focal som inneholdt disse elementene (4 stk), i kombinasjon med en DLS 2-kanals forsterker... Gikk også for NVX B.O.O.S.T subwooferkit (10" sub over hjulbuen i bagasjerommet, high-low-filter og forsterker)...

Om du ødelegger dørklips kan du få noen av meg.. Fikk en pose av Tesla på goodwill da jeg trodde BRS ville ha behov for dem hvis noen gikk i stykker, men de ødela ingen i prosessen...

Høres ut som en kurant oppgradering det, ble du fornøyd?

Ikke umulig jeg kunne trengt noen klips etterhvert. Hvilken type er dette? Såvidt jeg har sett så langt er det 3 typer klips, hvite, blå og de typene av metall.

Jeg har noen hvite plastklips liggende selv fra en annen bil, men mulig disse er like. Skal sjekke det senere.

Meget godt fornøyd med lyden!!!.... Sliter dog med en ulyd fra A-stolpen (skurring i diskanten), men det skal BRS feilsøke når jeg stikker innom dem senere.... Men lyden generelt er utrolig mye bedre på alle vis; tightere, dypere, høyere og "fyldigere".. :)

Tror det var hvite klips jeg fikk... Er vel de som holder selve panelene på plass tror jeg....

Trustno1

Dag 8

Da var nok en økt over. Dagen i dag har stort sett gått med til elektrisk arbeid og litt mer lodding.

Jeg fikk noen nye sikringsholdere som jeg bestilte på Dynabel tidligere denne uka og har nå fått gjort ferdig det meste av det elektriske.

Utover dette har jeg fått loddet sammen den ene 24 pin kontakten med signaler som skal inn til DSP'n. Gjenstår å få loddet den andre kontakten i morgen. Når dette er ferdig kan jeg begynne å snuse på å montere frunken i bilen igjen og gjøre en liten test :)

Er vanskelig å få ting til å se bra ut når man har så himla mange kabler. Jeg skal få kjøpt noe mer festemateriell senere og se om jeg klarer å få det til å se litt mer ryddig ut


Trustno1

Dag 9

Da har jeg fått loddet sammen alle koblingene, og fått montert det hele. Var ganske spent på om jeg hadde truffet riktig med alle kablene, 88 loddinger i alt :)

Alt fungerte som det skulle etter jeg fikk montert boksen og jeg fikk også gjort litt grovjusteringer på lyden. Må si det var allright å få tidskorrigering igjen, dette er hva jeg har savnet mest med anlegget i bilen.

Planen er å lage ett deksel som skjuler det meste av kabler i frunken, men det kosmetiske får komme senere. Nå er neste steg å få startet på subben, samt få lyddempet det meste i bilen.

Jeg mangler også å koble midbassene i dørene over på dsp/forsterker. Jeg har lokalisert kablene i dag, kommer til å koble om disse i morgen. Jeg skal ta ett bilde av dette for eventuelt andre som lurer på hvor man finner disse kablene.


lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Dag 10

Ble kun en liten økt i dag.

Jeg fikk loddet meg inn på høyttalerkablen til midbassene i dørene. På venstre side satt denne kabelen veldig ukurant til. Det er en hvit/hvitsort kabel som ligger i den øverste kabelbunten bak kickpanelet.

Hadde noen ufine arbeidsvinkler for å få loddet meg på her for å si det slik :)

På høyre side er det noe enklere. Her er det den ytterste grå/gråhvite kabelen som går ned i en stor kontakt. Glemte dessverre å ta bilde av denne siden, men kan få gjort det ved en senere anledning.

Trustno1

I dag har det ikke blitt noe arbeid på bilen, men jeg har fått planlagt litt på hvordan jeg skal bygge subben.

Har laget en skisse i sketchup som viser ca hvordan jeg har tenkt å gjøre det. Alt skal bygges ned i brønnen bak, porten er planlagt å gå ut på ene siden (under bjelken som går der), mens elementet vil spille ut på andre siden.

Kommer til å lage en topplate på kassen som flukter så godt det lar seg gjøre med resten av gulvet slik at monteringen skal bli helt skjult.

Kassen vil bli på ca 100 liter, og skal lages i en kombinasjon av glassfiber og MDF plater. Denne skal tunes til ca 26hz

Sidenote:
Testet å laste opp tegningen i HTC Vive'n jeg nylig har anskaffet meg (VR headset)
Helt rått å kunne "oppleve" hvordan noe vil bli i real size før man faktisk har bygget det :)

Trustno1

Dag 11

Nå har jeg fått startet på subwoofer prosjektet. Jeg begynte med å strippe bagasjen for deksler og tepper, og gjorde en testplassering av elementet jeg skal bruke for å se hvordan den passer inn. Ser lovende ut til at dette kan fungere som jeg tenker.

Etter dette var det til å dempe mest mulig av bagasjerommet. Ikke alle områder er like lette å komme til, men jeg tok det som så ut til å være viktigst.

Så plastet jeg ned bilen slik at den så ut til å være klar for en episode av Dexter :)
Polyester er virkelig noe man ikke har lyst til å søle på noe, så bedre med litt for mye plast enn litt for lite

Kappet til 3 flak med glassfiber, og til slutt var det å pensle dette inn med polyester. Står nå til herding over natten, så forhåpentligvis er dette klart for å bearbeides i morgen


Bolfus

Forbannet tilfredsstillende å se kunnskapsrike entusiaster som deg utfolde seg! Elsker spesielt at du brukte VR for å inspisere planene på forhånd!

lunitiks

Pliz post masse bilder av den kassa du konstruerer til subben
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Sitat fra: Bolfus på onsdag 20. juli 2016, klokken 02:52
Forbannet tilfredsstillende å se kunnskapsrike entusiaster som deg utfolde seg! Elsker spesielt at du brukte VR for å inspisere planene på forhånd!
Takk for tilbakemeldingen. Kanskje ikke så nyttig med VR i denne sammenhengen, men definitivt interessant å se hvilket potensial denne teknologien har. Jeg planlegger å tegne ett nytt hus til vinteren, i denne sammenhengen er jeg ganske sikker på at VR kan ha mye for seg.

Sitat fra: lunitiks på onsdag 20. juli 2016, klokken 07:23
Pliz post masse bilder av den kassa du konstruerer til subben

Det skal vi få til :)  Regner med at jeg kommer til å jobbe med kassa utover uken. Det kommer nok til å ta litt tid, vil bli begrenset av herdetiden til polyesteren. Når man støper kasse i glassfiber er man avhengig av rimelig mange lag for å få det stivt nok.

Jeg var akkurat ute en tur og sjekket på støpet, det hadde herdet som det skulle men virker som 3 lag ikke er nok for å få en stabil form i denne størrelsen. Jeg tok ikke tjangsen på å ta den ut, jeg legger nok på 3 lag til først for å være sikker på at formen holder seg.

Dersom resultatet blir bra, så vurderer jeg også å lage en støpeform til denne kassa slik at det går an å replikere den. Om det skulle være interesse/marked for det så kan det hende jeg kan lage noen for salg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA