Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prosjekt: Ombygging av lydanlegget

Startet av Trustno1, fredag 15. juli 2016, klokken 00:19

« forrige - neste »

Trustno1

Som nevnt tidligere i en annen tråd så driver jeg for tiden med å bygge om hele stereoen i min P85D. Målet er å få en vesentlig bedre lydkvalitet og også få en bedre respons i det dypeste subområde der orginalanlegget ikke klarer å henge med.
I den forbindelse så tenkte jeg at jeg kan lage en prosjektråd for de som skulle ha interesse av å følge med på dette.

Litt bakgrunn: Jeg har hatt bilstereo som en «av og på» hobby i snart 20 år. Har tidligere også vært aktiv i bilstereomiljøet og bedrevet noe konkurrering.

Utfordringen med bilstereo er at man stort sett alltid må jobbe med noen kompromisser. Målet mitt er å ikke gjøre noen synlige modifikasjoner innvendig i kupeen. Bagasjerommet skal ikke miste vesentlig med plass, men brønnen i bunnen skal brukes til en glassfiberstøpt sub. Frunken skal dedikeres til alt av elektronikk og elektrisk. Frunken benytter jeg sjelden uansett, så det er ikke det store tapet for min del.

Utstyret jeg har planlagt å bruke er stort sett ting jeg har liggende fra tidligere prosjekter. Dette inkluderer:
-   Mosconi 6to8 V8 dsp
-   Mosconi One 60.6 6kanals forsterker
-   Massive Audio N4 monoblokk forsterker (2stk)
-   Apollo A1750 AGM batteri
-   Ctek DC/DC lader
-   Digital Designs 9512 12'' subwoofer
-   I første omgang kommer jeg til å benytte orginale høytalerelementer da jeg føler disse er av rimelig grei kvalitet, men kommer sansynligvis til å oppgradere på ett senere tidspunkt

Jeg har pr i dag holdt på med prosjektet hver dag i overkant av en uke og har tatt en god del bilder underveis. Pga mengden bilder så er det enkleste at jeg deler opp det som har skjedd så langt i flere poster. Så fortsettelsen følger i neste innlegg  :)

Edit: Av ukjent årsak ser noen av bildene ut til vises liggende, men klikker man på de så kommer de opp rett veg (iallefall for meg)

Trustno1

Dag 1:
Jeg startet prosjektet med å planlegge og finne ut hvordan jeg skulle gjøre kabelføringer. Pga jeg har lydpakken i bilen min så er det ingen måte å få ut ett fulltonesignal i fra skjermen. Dette betyr at jeg må ta ut signal fra hvert enkelt element og føre dette inn i DSP'n.

Dette betyr at jeg må ha en solid spaghetti med kabler igjennom torpedoveggen til dsp/forsterkere. Det er som jeg har funnet ut ingen steder man kan føre dette igjennom, så det endte med at jeg måtte bore ett hull for dette. For å komme til har jeg demontert frunken og fjernet kupefilteret. Her kan man se en drenering i fra panoramataket. I området her er det mulig å bore hull uten fare for å treffe andre komponenter i bilen.  Til dette brukte jeg en 20mm hullsag, heldigvis er det kun en tynn aluplate som var enkel å komme igjennom.

Deretter har jeg trukket kabler igjennom dashbordet til førersiden. Her er det ett svært praktisk stålrør som går tvers igjennom dashen jeg har benyttet til å trekke kabler igjennom.

Trustno1

Dag 2

Ikke så mye bilder jeg har fra denne dagen, men den gikk i stor grad med til å finne ut hvordan man demonterte topplaten til dashbordet for å komme til 3" elementene der. Jeg loddet også kablene jeg hadde trukket til kablen som kommer i fra skjermen, samt loddet høytalerelementet til kablen som skal gå til forsterker. Dette ble gjort på diskanter og 3" på hver side.


Trustno1

Dag 3

Stort sett en fortsettelse av dag 2. Viser her også ett bilde av airbag kontakten som må løsnes før man tar ut toppen av dashbordet. Øverst i bildet kan man også se den ene av to bolter som må løsnes. Forøverig kan jeg nevne at man også  må løsne en bolt på hver side, samt to bolter oppunder den minste skjermen for å få ut dashbordplata. Resten sitter på klips.

NB! Alltid koble fra 12v batteriet før man håndterer ting som har med airbag å gjøre.

Trustno1

Dag 4

Her har jeg begynt å planlegge litt hvordan frunken skal se ut. En utfordring er alltid å vite hvor mye klaring man har opp til panseret når den er lukket. Jeg fant ut en grei metode å måle dette på, jeg tok noen gamle rester av butyl dempematter jeg hadde liggende, lagde en lite bue, lukket panseret og kunne så måle høyden på hvor mye de ble presset ned :)


Trustno1

Dag 5

Litt mer planlegging og såvidt startet på hvordan det elektriske skal se ut i frunk.

Har lagt opp en hovedsikring for alt som skal i frunken. Er ett par andre uorginale kabler her, dette er for dashcam og ledbar

Har laget ett par hull i frunken til jording/12v inn til den.
Har også laget ei plate som forsterkere/dsp skal monteres på.
Siste bildet viser også litt hvordan jeg har tenkt å montere forsterkere/dsp

Trustno1

#6
Dag 6

Siden det må være mulig å gjøre service på bilen uten alt for mye hassel så må jeg gjøre det lettvint å demontere frunken. Dette kan være en utfordring med rundt 20 kabler som skal trekkes igjennom. Etter litt grubling på hvordan jeg kunne lage en hurtigkobling for dette så kom jeg til å tenke på en ATX powersupply kabel. Denne har 24 pinner og virker perfekt for dette.

I bakgrunnen kan man også se at jeg har fått trukket forsterkerplata i vinyl

Denne dagen gikk stort sett med til lodding av kabler. Jeg skal benytte 2 stk 24 pin kabler, og nesten alle pinnene vil bli brukt, ca 80 ledere som skal loddes.

Jeg har også laget hurtigkoblingen slik at dersom man skal ta ut frunken, feks når bilen skal på service, så kan man loope koblingene tilbake. Dvs at alle høytalere vil bli koblet direkte på hovedenheten på samme måte som orginalt.



Trustno1

Dag 7

Denne dagen har stort sett gått med til å lage batterifeste og litt kabelopplegg i frunken.

Har brukt en mal i papp for å finne rett passform til festeplata.
Deretter er det å kappe ut plata, lage noen festeanordninger og trekke denne i vinyl
Etter dette var det å feste den i frunken, samt legge opp kabling, og montere DC/DC laderen.

Poenget med DC/DC laderen er at jeg vil kjøre monoblokkene på en separat batterikrets slik at ikke 12v systemet i bilen vil bli hardt belastet. DC/DC laderen vil sørge for ett jevnt strømtrekk på ca 20-25A

Trustno1

Dette var altså så langt som jeg kommet i prosjektet til i dag. Tar gjerne tilbakemeldinger av både positiv og negativ art :)

I morgen så håper jeg at jeg får noen sikringsbokser og jordingsblokker jeg har bestilt slik at jeg kan gjøre ferdig det elektriske i frunken. Deretter blir det nok en god del flere timer med lodding av 24pin kontaktene som skal gå inn til forsterker/dsp.
Etter dette er det forhåpentligvis duket for en liten test av det hele.


alr

WOW: Imponert over folk som har peiling på det de driver med :) Lykke til videre!
Rød S85D
Love it to pieces!!

lunitiks

Abonnerer på denne. Unektelig noe av det råeste jeg har sett. Keep it coming
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

F_P

Forventer at du kommer innom en tur når du er ferdig :)

Sondre
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

petersv

Kanskje lurt å lage noen tomme reserverte poster som du kan bruke videre? Så blir det sammenhengende. Så kan vi tre slette våre poster.

lunitiks

Enig, jeg sletter mine når det kommer mer her
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Takk for tilbakemeldingene folkens, jeg skal prøve å poste oppdateringer etterhvert som jeg jobber videre på prosjektet :)

Sitat fra: petersv på fredag 15. juli 2016, klokken 09:07
Kanskje lurt å lage noen tomme reserverte poster som du kan bruke videre? Så blir det sammenhengende. Så kan vi tre slette våre poster.

Tenkte tanken, men mistenker dette er ett prosjekt som kan dra ut over tid, så høyst usikker på hvor mange poster jeg måtte reservert. Tror jeg bare legger inn en post etterhvert som jeg har fått gjort noe. Mulig jeg lager en recap/how-to på ett senere tidspunkt når jeg har noe som ligner noe som kan kalles ferdig.

Dere trenger ikke slette innleggene :)

Sitat fra: F_P på fredag 15. juli 2016, klokken 09:05
Forventer at du kommer innom en tur når du er ferdig :)

Sondre
Såklart, det skal vi få til :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA