Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva har dere tenkt å gjøre med skiene?

Startet av Bjoris, søndag 26. juni 2016, klokken 11:29

« forrige - neste »

Bjoris

Hvis en ønsker å få til dette med skiene så gjør en det. Det er selvsagt noe med hva vi er vant med å gjøre, ser for meg at Tesla har en del jobb igjen med ting som sikkerhetsnett og håndtering av ting inn i bilen når de lager det til slik at det ikke kan oppbevarse utenpå bilen (ja, uten henger da)...

Ellemelle

Sitat fra: bjoris på onsdag 29. juni 2016, klokken 15:22
Hvis en ønsker å få til dette med skiene så gjør en det. Det er selvsagt noe med hva vi er vant med å gjøre, ser for meg at Tesla har en del jobb igjen med ting som sikkerhetsnett og håndtering av ting inn i bilen når de lager det til slik at det ikke kan oppbevarse utenpå bilen (ja, uten henger da)...
Det var noen spor/hull på sidene for å kunne sette på sikkerhetsnett/innsynsvern. Det ble også nevnt av Tesla-ansatte som var tilstede under prøvekjøringen. De mangler kanskje bare å produsere selve nettet?

Laaaban

Venter også på et bagasje nett for å stoppe bagasje i 6 seter konfigurasjonen vi har bestilt. Håper Tesla klarer å lage det slik at man ikke må få et annet firma til å skreddersy noe... Synes det er uforsvarlig å ikke ha noe skille mellom bagasje og passasjerer...

Vi er 4 og har ofte med oss 8 par ski (langrenn og slalåm) på tur til hytta. Er spent på hvordan det vil gå med alle de skiene inni bilen og tillegg full bagasje. Kjenner jeg blir litt svett når jeg tenker på det. Hytta er også så langt unna at vi er avhengig av best mulig rekkevidde og er utenfor superlader nettverket til Tesla...

vrom

Likte forslaget noen hadde her om heve bilen til "very high" og så feste skiene under :)

Men seriøst, i en 6-seters konfig; hvor lange ski får man plass til "bak" midtkonsollen / armlenet ?

Laaaban

Prøvekjørte og målte 205 cm fra mitt konsoll til bakdøra. Var en 7 seter jeg prøvde, men målte mellom setene.

KrW

Jeg målte sånn raskt også. Et sted mellom 205 og 210cm. Skiene bøyer, så man får inn ski litt lengre enn 210 om de ligger helt flatt, men da må de støttes opp mellom setene, ellers så går de automatisk ned mot gulvet. Da kan man sikkert ha 250 ski (hoppski?). Om man i tillegg har de på skrå er det plass til enda lengre.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

M@Do

Her er en som har brukt seasucker, jeg hadde vært litt skeptisk til å ligge bak han på motorveien....


Bjoris

#37
Er det mulig å "låse" FWD dørene så de ikke lar seg åpne på noe vis? Spørs vel om ikke noe går galt her om en har nøkkelen i lomma og får litt feil press:)

satheesh.net

Sitat fra: bjoris på fredag 01. juli 2016, klokken 14:19
Er det mulig å "låse" FWD dørene så de ikke lar seg åpne på noe vis? Spørs vel om ikke noe går galt her om en har nøkkelen i lomma og får litt feil press:)

Jeg skal legge en madrass på taket og prøve å åpne vingene når jeg får bilen. Burde være en god indikasjon på om sensorer og andre ting fungerer eller ei. Altså, hvor tidlig hindringer oppdages.

Svein R. Aarvik

Jeg nølte meg til å bestille en 7-seter istedet for en 6-seter. Med en 6-seter ville det vært enkelt å frakte lange gjenstander som ski. Men jeg valgte 7-seter for å ha muligheten til å ha med 7 personer.
Jeg går endel på ski og da som regel alene eller sammen med 1-2 personer hvor vi ikke kjører langt og med mye utstyr. Da forutsetter jeg at jeg får kjørt frem det ene setet i seterad 2 så langt at jeg får lagt skiene diagonalt i lasterommet ute problemer.
Transportbehov med lange gjenstander som er et sjeldent behov, løser jeg ved å bruke tilhenger.
Tesla X P90DL. Levert 9. august 2016.
TOCN signaturmedlem

nie

Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle gidde å bry meg om å diskutere Model X i det hele tatt men her er jeg  :)
Var og så på den på fredag og ble ekstremt positivt overrasket.
Har alltid syntes at den ser håpløs ut på bilder og at disse dørene var noe herk

Vel... Bilen er jo et smykke...og dørene har jeg troen på at kan fungere med såpass gode renner som de har laget rundt åpningene.

Men...
Vi er en aktiv ski-familie som frakter rundt på 8 par ski i helgene om vinteren og der fungerer vår 85D med skiboks aldeles fantastisk.
Håpet for lommeboka mi ligger da i at ski-transport blir så krøkkete at X-en utgår for oss.

....men bilen skal prøvekjøres i dag kl 1200  ;)



satheesh.net

Sitat fra: nie på mandag 04. juli 2016, klokken 09:14
Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle gidde å bry meg om å diskutere Model X i det hele tatt men her er jeg  :)
....men bilen skal prøvekjøres i dag kl 1200  ;)

Nå? Hvordan gikk det og hvilke inntrykk sitter du med? :)

nie

#42
Øhhh...for å si det sånn;


Positivt
- Elsker sittehøyden/oversikten
- Gode seter
- Like lettkjørt som TMS
- Mer enn rask nok (90D) for meg. Kjøre 85D til daglig.
- Synes løsningen for å tette rundt bak-dørene virket tillitvekkende. Faktisk antydning til en indre renne ala hva som er rundt bakluken på TMS.
- Etter å ha sett dørløsningen tror jeg faktisk dette kan fungere også om vinteren i Norge.
- Liker den store frontruten (se også negativt)
- Fikk en (feilaktig ?) umiddelbar følelse av bedre byggekvalitet på interiøret enn hva min TMS har.

Negativt/uavklart
- Oppfattet mer dekkstøy med 22" TMX enn i min 21" TMS
- Kunne tenkt meg en manuell back-up for lukking av bakdørene. Kjipt å bli stående for veihjelp bare for at de ikke vil lukke skikkelig. Ref skrekk-eksempler fra USA.
- Bilen er rett og slett ikke ferdig utviklet hva gjelder sikring av bagasje i forhold til passasjerer. Her må de komme opp med bedre løsninger.  I seksseteren er det jo fri flyt av bagasje frem md bakre seterad nedslått.
- Vil være avhengig av skistativ på hengerfestet. Kommer til å se fullstendig jalla ut  :)
- Den store frontruten er jo strengt tatt en slite-del.
Kommer antagelig til å koste en arm og en fot den dagen den må skiftes grunnet slitasje, hakk, sprekk.


Totalkonklusjon
Vår neste bil blir en TMX  90 D  :)
Bestiller når fabrikken er innkjørt og dollaren nede i 7,50 igjen

turfsurf

Sitat fra: nie på mandag 04. juli 2016, klokken 14:29
Totalkonklusjon
Vår neste bil blir en TMX  90 D  :)
Bestiller når fabrikken er innkjørt og dollaren nede i 7,50 igjen

Tesladollaren mener du vel :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

nie

#44
Sitat fra: turfsurf på mandag 04. juli 2016, klokken 15:22
Sitat fra: nie på mandag 04. juli 2016, klokken 14:29
Totalkonklusjon
Vår neste bil blir en TMX  90 D  :)
Bestiller når fabrikken er innkjørt og dollaren nede i 7,50 igjen

Tesladollaren mener du vel :)
Tesla-$ korrelerer ganske godt med US-$, dog med et visst etterslep, selvsagt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA