Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan bekrefter: Neste Leaf får 60kWh batteri

Startet av trondhla, onsdag 22. juni 2016, klokken 18:40

« forrige - neste »

trondhla

Det har ligget i kortene lenge men nå er det offesielt at neste Leaf får 60kWh-batteri, i allefall ifølge denne artikkelen:
http://www.autoblog.com/2016/06/20/nissan-200-mile-leaf-coming/

Nissan sier ikke når av naturlige årsaker siden det påvirker salget av nåværende Leaf negativt men den kommer innen realistisk sett innen 12-18 måneder siden nåværende Leaf begynner å bli gammel og ikke er så attraktiv lengere. Dette betyr at en "hypermiler" nesten kan kjøre sin Leaf Oslo-Bergen uten å måtte lade opp på veien. Rekkevidden bør være ca 400-450 km om sommeren.  Dette betyr også at for de størsteparten av bilkjøpere vil ICE-biler ikke være et aktuelt alternativ lengere. Til sist betyr det at resten av banden komme etter med 60 kWt biler i full fart.
Selg STL-akjsene dine!!!!


tomrh

En 60 kWh Leaf til oppunder 300' vil kunne slå knock-out på Tesla Model 3 her til lands, ihvertfall om den kommer først av disse. En modell som allerede er godt etablert og har få feil. Vi vurderer p.t. en brukt Model S for langkjøring men nå ble jeg faktisk usikker, for vi er veldig fornøyd med vår 1. gen Leaf og føler det er svært lav risiko ved å fortsette med denne modellen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

vangli

Dette liker jeg. Enda mindre behov for alternativ bil. For meg er det bare behov for tilhengerfeste i ny og ne, mulighet for litt taklast på turer og behov for en sjelden reise T/R Oslo-Finmark som gjør at mitt gamle diseldyr må beholdes en stund til.

:)
Leaf eier fra 24/1-2012

Trekkoppbil

I massemarkedet er vel Nissan den store markedslederen for EV.
Både Ghosn og Musk skryter på seg at de vil være store, eller den største i dette segmentet.
Men legg merke til retorikken til Musk. Når han skryter av framtidig batterifabrikk som skal produsere flere hundre tusen batterier i året, så sier han at om noen år så skal Tesla være der Nissan var i 2013. Nissan starta produksjon av biler i Tennesse på slutten av 2012, hvor fabrikken skulle ha kapasitet på 200 000 batterier i året, og i 2013 kom fabrikken i England, som skulle kunne produsere 60 000 batterier i året. Tesla kjøper fortsatt inn 18650-celler fra fremmede steder i verden, til sine biler.

Spørsmålet er når Nissan kommer med nye batterier:
I 2014 snakka Ghosn om at den nye Nissan-bilen skulle prodsettes 2. kvartal 2017. I Europa kan den muligens komme noen måneder seinere. Nå sies det ikke noe konkret om tidspunkt i denne artikkelen. Men vi kan vel regne med at det er snakk om 2018-modell?
60kwt høres naturlig ut: Ghosn vil vel ikke lage noe som er dårligere en Bolt.

Jeg antar at 2017-modellen av Leaf, vil være omtrent lik dagens Leaf, men muligens med nye batterier. Derfor er jeg spent på hvilke batterialternativer Nissan kommer med til høsten, og om hvilke innbytteprogram det vil være for gamle biler.
Vil Nissan eller GM komme først med 60kWt batteri?


AmocoCadiz

Nissan Leaf med 60kWh-batteri kan bli et bra alternativ,
hvis de utvikler designen også til å få litt bredere apell kan de kapre mange kunder fra Bolt og reservasjoner fra Tesla3

sylwester

Men ikke hvis Leafen blir like kostbar som dagens TMS60 vil det ikke ha den effekten. TM3 kommer ikke til å ha 60kWh når en ser på rekkevidden de presenterer så i praksis så prøver Tesla å kapre dagens Nissankunder ved å lage er rimeligere bil med mindre batteri.

Jeg tenker Nissan burde gå den andre veien ved å øke kapasiteten slik at de kan konkurrere med neste generasjon EV med 350km rekevidde. 60kWh høres mer ut som 500km med tanke på at bilen er vesentlig lettere enn en TMS. De klarer ikke å selge høyere rekevidde for noe høyere pris enn dagens biler da alle konkurrentene kommer til å presse prisen ned for dagens batteristørrelser når de kommer med høyere batteristørrelse etterhvert. Nissan og BMW har gjort det så det er bare spørsmål om tid før det vil dra konkurransen.

Man blir ganske glad i bilen sin så hvis så jeg tenker jeg heller ville hatt en ekstra nissan med høyere rekkevidde enn to forskjellige merker. Jeg tror Nissan, som har såpass mange biler på veien i Norge, har en del gratissalg hvis oppgraderingen blir passe stor.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Det ryktes om en helt ny Leaf, og at det ikke er plass til større batteri i den gamle. Det ligger da i kortene at det kommer en ny modell om noen år.
Det må de da nesten også hvis de skal fortsette suksessen, og være en av bestselgerne...
GM kommer nok med sin først, i hvert fall hvis den kommer tidlig 17 som anslått.
Litt merkelig om Leaf skal komme i 17 med ny modell når de nylig lanserte faceliften. Tipper de står klare i 18 en gang, sånn ca rett før de første får sin TM3
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

trondhla

Ser det kommer noe nytt etterhvert som i denne artikkelen her:
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/next-gen-nissan-leaf-aims-340-mile-range

Bilen kommer i 2018 og vil få flere batteripakker. Den største skal gi en rekkevidde på 340 MILES (uthevet). I min bok er det 547 km (1 mile = 1,60933 km). Ta den rekkevidden med en klype salt og gang det med 0,8.

I tillegg har Nissan store elbilplaner ser det ut til: http://www.tv2.no/broom/8403426/
Sammen med sengepartner Renault skal de lansere elbiler i alle størrelser noe som vil få alle andre større bilfabrikanter uten elbilplaner til å enten bli hengene langt etter eller komme halsende etter i løypa

Uansett vil vi innen 18 til 24 måneder se en elbil som setter ny standard og gir oljeprisen et lite dytt i baken nedover. 

nr1rayner

Legg merke til at dette er co.uk, altså engelsk, så de bruker den samme NEDC som vi.
Dagens Leaf 30kwh "gir" 250km (eller 155 miles som det står i artikkelen) mens en på 60kwh da skulle "gi" ca dobbel rekkevidde, altså 500km.
Så det kan nok stemme at den havner i det området  :)

Spennende å se hva mer som kommer! Skulle gjerne byttet Leafen i noe med større batteri, hengerfeste +++ i dag, men man må vel enda vente noen år..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

http://www.hybridcars.com/nissan-hints-a-performance-electric-leaf-being-considered/
Sitat
A 60 kilowatt-hour battery is expected when a new Nissan Leaf electric car arrives next year, and now a hint has been dropped that a performance version could also be coming.
Kan komme raskere enn antatt altså.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA