Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Død Focus

Startet av ElectraAtle, søndag 29. mai 2016, klokken 18:46

« forrige - neste »

ElectraAtle

Jeg har en Ford Focus 2013 modell. Har kjørt den ca 56000 km. For 7 uker siden fikk jeg ikke start på bilen og ble reddet av Viking. Bilen ble levert Ford Ensjø i Oslo. Etter en uke på verksted hadde de tid til å se på den. Det viser seg at hovedstrømkabel inn mot batteri sitter i sølespruten rett under bilen. Det har kommet vann inn i kontakt noe som har medført korrosjon. Da bilen er under garanti regnet jeg dette som en enkel sak. MEN nå viser det seg at Ford ikke kan skaffe reservedeler og bilen står på verksted for ubestemt tid.
Ford Ensjø kan ikke si hvor lenge dette skal ta og gir meg ingen informasjon. Det har vært en telefon fra dem etter en uke om at dette vil ta tid. Som lånebil har jeg fått en Transit El Connect. En sliten kjerre med bare to seter.
Hvor lenge må man finne seg i en slik situasjon? Når kan evt kjøpet heves?
AtleG Oslo

Anders Jensen

Hei Atle,

Jeg hadde min El-focus inne på rep på grunn av samme problem.
jeg har en 2014 modell som har gått ca 28000km. den hadde gått 26500km da problemet oppsto.

Hadde du ikke fått noen som helst feilmeldinger før bilen sto bom?
Jeg kjøpte bilen hos Follo Autoco, de sendte bilen til Røhne Selmer på ensjø siden de har egne utdannede teknikere på el-focus. Er ikke hvem som helst som får lov å klå på de bilene etter det jeg har forstått.

Jeg fikk lånebil..en tilsvarende bil (altså en Ford Focus 1.0 Ecoboost) i hele perioden bilen sto på verksted.

Da jeg spurte de hva de gjorde med bompasseringene på denne bilen fikk jeg beskjed om at dette måtte betales av meg. Noe jeg ikke var enig i. Elbilen er fritatt for bom og siden bilen er på garantirep fordi bilen ikke er bygget etter Norske klimakrav, så sa jeg at det er uaktuellt. El-Focus er bygget for det amerikanske markedet i hovedsak. Men de sier det utbedrer svakheten fortløpende nå. Kablene til batteriet er festet til batteriet rett på innsiden av venstre bakhjul. Med norsk vinter og veisalt så blir plasten på kontaktene sprø og porøs, til slutt så sprekker den. Da kommer veisaltet til og lager overslag i kontakter og kontaktorer.

Slik at flere El-Focus eiere vil mest sannsynelig bli kontaktet for å skifte ledninger/kabler på batteriet.
Bilen min sto på verksted i over 4 uker i påvente av deler.

Jeg gikk selvfølgelig med på å betale bensinen da jeg uavhengig av el eller fossil må ha drivstoff.

Var jeg deg ville jeg tatt kontakt med Bilforhandler og sagt at du vil ha en tilsvarende bil. bomutgiftene tar du med de når bilen er reparert og du får regninga.

et lite stalltips er at du bruker hele paragraf 30 i forbrukerkjøpsloven. den er tydelig og klar på at du ikke skal ha utlegg i en garantisak.



Det er faktisk sånn at min forhandler har solg 4 nye pluss min som var 1 år gammel når jeg kjøpte den, all 5 bilene kjører strekningen Ski-Oslo-Ski og fikk samme problem omtrendt på samme km.stand.

Min forhandler har opptrådt helt plettfritt i min garanti sak.. til motsetning av Importøren (FMN).

mvh

Anders







Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

Siv Christin Dugan

Samme problem med vår bil. 2014 modell og 41 000 km kjørt. Ville ikke starte og ble sendt til Bilia i Drammen med redningsbil rett før påske. Diagnosen ble overslag i en kontakt på høyspent nettet til batteriet, og bilen må sendes til Røhne og Selmer i Oslo for rep. Fikk en telefon fra Bilia rett før 17 mai om at nå var reservedelen sendt fra avsender. Siden har vi ikke hørt noe. Er dog ingen krise siden vi har lånebil. Leser på et amerikansk Focus electric forum at det er problemer med det samme der. Spesielt i de områdene hvor det saltes om vinteren.

Mvh,
Chris

2014ELFocus_Jess

Vår 2014 med ca. 35.000km har dessverre vært på Bilia Økern siden før påske med et par korte "permisjoner".
Inntauet 3 ganger av Viking. Nekter å starte med "Stop Safely Now" rød melding.
Bilia skiftet første gang kabel som går fra batteripakke og frem til motordrift. Deretter oppgraderte de all SW ved andre runde. Nå i tredje runde vet de ikke helt hva de skal gjøre. De får vel ikke ytterligere råd fra Ford-imortøren.

Har fått fossil lånebil, men det renner på med bomavgifter og bensinutgifter så det blir nok å bruke forbrukerkjøpsloven for å få dekt de utgiftene. De er på tredje reparasjonsforsøk for samme feil nå, så det kan bli aktuelt å kreve heving av kjøpet også dersom dette fortsetter.

Når det er sagt så fungerte bilen ypperlig og etter forventningene helt til nå, og er egentlig entusiast :-)

Siv Christin Dugan

Da fikk vi ny beskjed fra Bilia idag. Reservedelen var ikke sendt likevel. Den må produseres. Regner med det er snakk om en ny og forbedret konstruksjon. Det kommer til å ta lang tid dette her ser det ut som.

Mvh,
Chris

Svenn78

Har samme feilen selv. Jeg har Krevd heving av kjøpet, og jo flere dom gjør det jo mer vil Ford innse at bilen ikke holder mål!

Det er definitivt en av de bedre bilene å kjøre, men har hatt litt for mye problemer med denne. Har kjørt Ford feilfritt i nær 20 år før denne kom inn i porteføljen...
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

Anders Jensen

Hei :)

Jeg fikk igjen min El focus for 14 dager siden. Da hadde de byttet denne lademodulen som sitter ved siden av ladestikket på bilen. Etter at den ble skiftet så ble bilen merkbart sprekere. Det har ikke vært en eneste feilmelding siden jeg fikk den igjen.

Har noen dere fått beskjed om at bilen er tilkoblet lader uten at den fysisk har vært det?

Om dere har så be de bytte denne modulen. Om det er en feil på denne så vil bilen aldri fungere skikkelig da den tar for seg og overvåker strømtrekk og tilstanden på batteriet. Min virker foreløpig helt frisk.
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

Svenn78

Check! Den har blitt skiftet. Samt ringen rundt ladelokket. Ladelokket fordi det ikke fungerte lenger....
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA