Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er dere fornøyd med bilen og hadde kjøpt den igjen?

Startet av bjodnes, tirsdag 24. mai 2016, klokken 13:27

« forrige - neste »

PaulusA

Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

02jan

det har jeg heller ikke skrevet...

Men kommentere utsagnet med at i3 ikke skulle være bedre en de mere svake fwd i å komme seg frem på vanskelige kjøreforhold,d opp en bakke.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

PaulusA

i3 er sikkert fin den, med motor over bakhjulene og RWD, som en gammel boble
Men, fremkommelighet opp en bakke avhenger av last, dekk, sjåfør og selvfølgelig bil. Derfor vil ikke dette oppleves likt.
Å kunne redusere aggressiviteten på gasspedalen har jeg funnet er til god hjelp (les øko modus)
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

ethoring

#33
Sitat fra: 02jan på lørdag 12. november 2016, klokken 20:04
Oi så en i3 er som en fwd elbil , selv med motor bak og rwd ?

Har crv og quattro (ekte) for å komme meg opp innkjørselen og utkjørsel, i3 er som en liten geit (men ikke som 4x4).  Fwd audi a6 fungerer ikke.

Har ikke prøvd Mb b , men en i nabolaget med Mb A , ser jeg rygger for å komme ut på vei ved mye snø.

Det ble en stemoderlig behandling av temaet i3 :-) Jeg mener ikke at den er lik leaf og soul, den er meget annerledes med sin RWD og nær 50/50-vektfordeling. Jeg prøvekjørte bare ganske raskt, og grovt vurdert var jeg ikke mer fornøyd enn med nevnte FWD-biler når det gjaldt akkurat fremkommelighet i denne fordervelige brattbakken min. Jeg har kjørt BMW 3-serie mye i bakken tidligere, ofte med vanskeligheter, og prinsippet med å skyve med bakhjulene når det er glatt er gjerne litt problematisk da rumpa vil skli den veien vegens tverrfall heller. På en FWD-bil skjer litt det samme men med fronten, og det er jo forhjulene man styrer med og kan lett kompensere :-)
BMW i3 kan godt hende har en fordel på en del føreforhold med smale dekk.
Min erfaring med i3 var kort, og bør derfor tas med en klype salt ang. denne modellen spesifikt.
Men jeg har i hvert fall nok erfaring til å si at MB B med sine 60 % vekt fremme, og FWD, klarer seg mye bedre enn typiske RWD-biler med rundt 50 % vekt bak (konkret basert på BMW 3-serie og Model S).
Og jeg mener kun fremkommelighet, blander ikke inn annet som kjørefølelse etc.

Egil Fonn

Betyr mye hvordan bilen er lastet. Kjøres bilen med personer og last vil en rwd ofte fungere best opp glatte bakker.
Personlig foretrekker jeg Tesla med rwd framfor MB med fwd om bilene er lastet.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

PaulusA

Er sant nok dette, som med alle vanlige biler
Men, man har som oftest Ikke last i bilen, og med RWD må man ofte kjøre rundt med ekstra last.
i3 har jo last i bak på naturlig måte
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Jorock

Er det noen som har hørt om Mercedes kommer med lengre rekkevidde?? Snakket med en selger i dag og hun har hørt det men hadde ikke noe konkret..

tiger`n

De fleste vil drøye så lenge som mulig før de annonserer noe nytt.
Dette for å ikke drepe salget av den eksisterende modellen.
Som regel når en modell nærmer seg slutten av sin syklus kjøres det store kampanjer på de med gunstige priser og mye ekstrautstyr. B250e har vært ganske langt oppe på salgsstatistikken de siste månedene, og jeg har sett en del kampanjer på den med lavere priser enn før. Skal de selge må de jo være hvertfall til en viss grad konkurransedyktig i forhold til andre biler i sin klasse eller markedet generelt.
Man ser dette nå på flere merker, blant annet nevnte Mercedes med også Nissan er merkelig tause.
Jeg tror nok det forskes, regnes, konstrueres og tenkes mye på elbiler rundt omkring hos de ulike produsentene, det er en stor omstilling for mange produsenter å få ned gjennomsnittsforbruket så mye som de nye EU standardene krever. Så omfattende kravene blir kommer det til å bli ekstremt vanskelig å gjennomføre den eksosrensingen samt få forbruket til å havne der standardene krever.
Flåtesnittet for hver produsent i 2020 kommer til å være 98 gram Co2 per km.
EVs blir viktig for å klare dette.

CitB59EL

Jeg tror dessverre ikke at B klasse kommer med ny batteri pakke da den er en "bastard bil" med Tesla batteri og motor. Mercedes har som kjent solgt seg utav Tesla for en stund siden. De nye Mercedes kommer med egne motor/batteri pakker.

De kunne enkelt satt inn f.eks 18650B 3200 mAh cellene isteden for 18650A 2700 mAh og fått ca 43 kwh evt ca 50-55 med dagens kjemi som brukes i 100kW pakkene til Tesla. De kunne også satt inn den nye laderen på 16,5 kw isteden for 11 kw-men dette er egentlig en CARB bil for Califorina:) De kunne også kjøpt seg inn i superlader nettverket til Tesla men ville ikke..
Den selger dog mye mer i Norge enn i hele USA... Dessverre-da bilen er helt super! Vi er på vår 2 B klasse. Spurte om disse tingene til selger å fikk nei ang oppgradering av noe slag. 

Jorock

Jeg var å så på b-klassen på fredag og synes det er en fin og stor elbil. Synd den ikke kommer med lengre rekkevidde for da hadde den vært førstevalget. Men da er det. Bare å vente på den nye opeln.....

PaulusA

For min del er det mye ved B jeg foretrekker fremfor lengre rekkevidde, men ser at noen ganger må man velge annerledes. Hadde gjerne tatt i pose og sekk, men Merca B er helt genial til vårt bruk :-)
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

esbenkr

Hei!

Vi har hatt vår bil i ca 16 dager. Den overrasker svært positivt. Vi har kjørt snart 1700km.
Mangel på hurtiglading er foreløpig ikke noe problem. Ville absolutt kjøpt bilen igjen.

Anbefaler så kraftig ladestasjon hjemme som mulig for å få rask lading hjemme.
Det øker bruksverdien på bilen. B250e sin store fordel er 11kW ombordlader. Dette betyr i praksis at du kan lade raskt hjemme, om du har rett ladestasjon og strømstyrke inn/ut av sikringsskap.

Esben
Volvo V70 D3 2013
Vespa PK50XL 1990
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017

4Matic Fanatic

Sitat fra: Jorock på lørdag 10. desember 2016, klokken 21:43
Er det noen som har hørt om Mercedes kommer med lengre rekkevidde?? Snakket med en selger i dag og hun har hørt det men hadde ikke noe konkret..
Jeg var innom Motor-Trade i dag, og ifølge selgeren jeg snakket med ville ikke MB ha en elbil i salg i 2018 om ikke Norge eventuelt fikk unntak, da det ikke blir gjort noe med B.
Fra 2019 så kommer jo hele spekteret med EQ-brandet...

Anders Jensen

Har nå kjørt over 12000km siden August 2016 med bilen, Gleder meg stort til nye 12000km.

Bilen er helt fantastisk med tanke på komfort og kjøreglede. etter anskaffelsen av Iphone så falt siste brikke på plass.

Apple carplay er helt genialt. Stuevarm bil hver eneste morgen uansett utetemp på vinterstid. Jeg blir bare mer og mer "glad i" bilen.
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

AppleKnocker

Sitat fra: CitB59EL på søndag 11. desember 2016, klokken 09:09
De kunne også kjøpt seg inn i superlader nettverket til Tesla men ville ikke..

Akkurat det forstår jeg veldig godt. Det er for langt mellom Tesla superladere til at en B-klasse kan benytte dem. Så det ville jo vært nesten meningsløst å ha B-klasse med tilgang til superladere.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA