Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønsker lademulighet i borettslag, men sliter med fordommer/uvitenhet

Startet av Chivas, onsdag 18. mai 2016, klokken 19:54

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 18. november 2016, klokken 11:11
Et mindretall kan også ta et vedtak inn for retten for å få vurdert om et forbud om elbillading er et for stort inngripen for den enkelte sett opp mot de vage sikkerhetsproblemer som ofte fremmes.
Her er litt om de "vage sikkerhetsproblemer" fra Asker og Bærum brannvesen: http://www.abbv.no/elbil/

Sitat
Brannvesenets anbefalinger:

Inntil det foreligger mer kunnskap om slokketid og redningsinnsats ved elbilbranner i parkeringskjellere, bør sprinkler-/vanntåkeanlegg være et minimumskrav for å tillate parkering av elbiler.

For å lette brannvesenets arbeid med utfrakt av en brennende eller slokket elbil, kan det være hensiktsmessig å plassere elbiler nær inn-/utkjøring i parkeringskjellere, der det også er tilgang på tilstrekkelige mengder slokkevann.

Det bør vurderes å definere en minimumsavstand mellom hvert kjøretøy
   
Lading: Tilstand og kapasitet på det elektriske anlegget må vurderes av elektroinstallatør før det monteres uttak for lading av elbil i private garasjer (gjelder også borettslag og sameier).

Ny strategi på vei
Det er fokus på de nye utfordringene i Asker og Bærum brannvesen. Det er også en nasjonal, tverrfaglig arbeidsgruppe på gang for å lage en strategi på dette området for brannvesenet over hele landet.
Det er altså ikke ladingen som-så-dann som bekymrer, men hva som skjer med en elbil i tilfelle brann i garasjen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Chivas

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. november 2016, klokken 11:16

Zaptec presenterte ladepunkt for montering direkte i slik lys stolpe på Nordic Edge sep 2016.

Ellers kan dere kanskje vurdere Zapcharger med stolpe for lading utendørs?
Helt klart noe å vurdere, samtidig tenker jeg at vi generelt bør være forsiktig med å binde oss opp mot leverandører som krever en form for "abbonement"/annet mtp fremtiden hvis de skulle gå konk osv. (aner ikke om det er tilfelle her, men er mer en generell betraktning).

Chivas

Sitat fra: Orbit på tirsdag 15. november 2016, klokken 21:54
Er dette i Oslo? I så fall kan etablering av ladeplasser på felles parkeringsplass (uten faste plasser) gi opptil 10000 kr i støtte per ladepunkt. Et system med ladestolper med nøkkelbrikker vil gi fakturering av strøm på den enkelte. Forhåpentligvis vil nabo-borettslaget være med på dette, så det ikke blir noen diskusjoner om at ditt borettslags elbilplasser spiser av de gjenværende vanlige parkeringsplassene (som fremdeles vil være delt).

Det vil selvfølgelig være best å få til en løsning innnedørs, men utendørs ladestasjoner på deling i borettslaget er i alle fall et steg i riktig retning!
Det er i Lørenskog som av hva vi har funnet ut av hittil ikke har noen støtteordning. Egentlig litt rart siden jeg vil tro at dette bør være høyaktuelt i en kommune som Lørenskog hvor "alle" pendler til Oslo.

Vi får høre hva naboborettslag tenker, for det er absolutt løsninger i de baner vi må tenke.

Chivas

Sitat fra: Askøy på fredag 18. november 2016, klokken 01:29
Du må ikke gi deg selv om denne bakstreberske brannmannen stikker kjepper i hjulene.
Her i Bergen er det ladeplasser både i Bygarasjen og i Klostergarasjen, sistnevnte er sprengt dypt ned i fjellet under byen. Godkjenner myndighetene dette kan det vel ikke være umulig for dere å få satt opp ladekontakter.

Anbefaler deg å kontakte kommunen, og få klare retningslinjer for hva som er lov og ikke. Om kommunen er positiv, så er det nok lettere å få med resten, denne brannmannen kan vel ikke ha uinnskrenket makt og innflydelse over de andre beboerne.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) fastslår at det ikke er noen grunn til å forby lading av elbil innendørs, og dermed heller ikke i fellesgarasjer. DSB støtter tvert imot innføring av elbiler og vil sørge for å bidra til gode løsninger for lading.

http://www.tu.no/artikler/ingenting-tilsier-at-det-er-farlig-a-lade-elbiler-innendors/276409
Ja, vi har ikke tenkt til å gi oss, men per nå kan det se ut til at letteste vei er å utrede utendørs stolper. Innendørs lading legges ikke bort enda nei! :)

Chivas

Sitat fra: Griffel på fredag 18. november 2016, klokken 11:28

Det er altså ikke ladingen som-så-dann som bekymrer, men hva som skjer med en elbil i tilfelle brann i garasjen.
Det er mitt inntrykk også.

Dilemmaet kan jo da fort bli; hva med de bensinbilene som bruker garasjen til vanlig? Mtp at faren er større ved brann i en bensinbil enn en elbil setter man fort en vanskelig presedens ved å forby elbiler i garasjeanlegg

elektrolux

Noen ganger kan det være lurt å være først ute med en klage til styret i borettslaget.

Legg inn bekymringsmelding på at folk parkerer biler med bensin og diesel tanker i bygget og foreslå at disse blir flyttet ut inntil en har avklart om det virkelig er trygt å sove så nær så brannfarlig veske.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

SuperPG

Skrev en lang epost til styreleder i garasjelaget og aventer svar der før jeg gjør noe mer. Etterspørr blant annet begrunnelse og dokumentasjon på vedtaket deres, samt hvilke tilbud de eventuelt har innhentet før de ble forkastet. Jeg mener de bør gjøre en ordnetlig undersøkelse av behov ønsket til folk, ikke stille spørsmål om en vil ha lading skjult med liten skrift i mellom andre dokumenter i innkalling til årsmøte. Hvor mange er det som ikke vil ha lading er jo spørsmålet som bør stilles..

forøvrig sier statuttene at en trenger 20 underskrifter for å kreve ekstraordinært årsmøte. med 380 garasjeplasser bør det være mulig å få samlet sammen det, og evnt kraftsamle de som vil ha lading på et nytt årsmøte og få gjennom et vedtak eller styre.
VW ID.3 1st plus

fredag

Jeg var en tur innom ZeroExpo utenfor Zerokonferansen på Youngstorget idag, og der hadde Grønn Kontakt en stand med en interessant ladeløsning for borettslag.

Borettslaget må først bekoste tilførsel av strøm til et punkt i nærheten av fellesgarasje. Ofte er dette der allerede, men noen ganger er jo det jo også mangelvare med tilgjengelig strøm. All strøm som brukes til lading av elbiler betales av Grønn Kontakt, ikke borettslaget, og brukerne faktureres for sin egen bruk av Grønnkontakt. Borettslaget slipper derfor å styre med ekstra fakturering av elbil-eierne, og elbil-eierne kan ikke beskyldes for å få strøm av fellesskapet.

Deretter tilbyr Grønn Kontakt oppsett av mode3 type2-ladebokser fra Schneider for 12000kr pr boks, med lastbalansering, fjernstyring, RFID-tilgangskontroll osv. Brukerne betaler en månedspris for ladestrøm avhengig av om de kjører 6000km, 12000km, osv. (Grønn Kontakt kan ikke fakturere kWt direkte, fordi det er noen teite gammeldagse lover/forskrifter på dette i Norge som gir kraftbransjen enerett på å selge strøm målt i kWt, så de kaller det km i stedet.)

Dersom gjester kommer på besøk, så kan de lade på ladeboksene og betale for gjesteladingen med Grønn Kontakt ladekort.

Kult konsept.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på torsdag 24. november 2016, klokken 16:13
Jeg var en tur innom ZeroExpo utenfor Zerokonferansen på Youngstorget idag, og der hadde Grønn Kontakt en stand med en interessant ladeløsning for borettslag.

Borettslaget må først bekoste tilførsel av strøm til et punkt i nærheten av fellesgarasje. Ofte er dette der allerede, men noen ganger er jo det jo også mangelvare med tilgjengelig strøm. All strøm som brukes til lading av elbiler betales av Grønn Kontakt, ikke borettslaget, og brukerne faktureres for sin egen bruk av Grønnkontakt. Borettslaget slipper derfor å styre med ekstra fakturering av elbil-eierne, og elbil-eierne kan ikke beskyldes for å få strøm av fellesskapet.

Deretter tilbyr Grønn Kontakt oppsett av mode3 type2-ladebokser fra Schneider for 12000kr pr boks, med lastbalansering, fjernstyring, RFID-tilgangskontroll osv. Brukerne betaler en månedspris for ladestrøm avhengig av om de kjører 6000km, 12000km, osv. (Grønn Kontakt kan ikke fakturere kWt direkte, fordi det er noen teite gammeldagse lover/forskrifter på dette i Norge som gir kraftbransjen enerett på å selge strøm målt i kWt, så de kaller det km i stedet.)

Dersom gjester kommer på besøk, så kan de lade på ladeboksene og betale for gjesteladingen med Grønn Kontakt ladekort.

Kult konsept.

Håpløst konsept å ta betalt etter kjørelengde. Hva med de som lader mye på jobb? Eller mye på hurtigladere? Hva med ladbare hybrider som kjører mye på bensin?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. november 2016, klokken 19:15
Håpløst konsept å ta betalt etter kjørelengde. Hva med de som lader mye på jobb? Eller mye på hurtigladere? Hva med ladbare hybrider som kjører mye på bensin?

Kjørelengde er bare en omskrivning av kWt. Fordi de mener at norsk lov forby dem å selge en vare/tjeneste som måles i kWt. (Og de kan godt ha rett i det, etter det jeg forstår fra NVE.)

Det er mange borettslag som tilbyr lading mot en flat avgift, for å slippe å måle. Dette er bare en videreføring av dette.

Men ja, det hadde vært bedre om de kunne fakturere for faktisk forbruk. Lov/forskrift må endres slik at det blir et tydelig unntak om at enhver som tilbyr lading av elbil i Norge har lov til å selge strøm målt i kWt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på torsdag 24. november 2016, klokken 19:44
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. november 2016, klokken 19:15
Håpløst konsept å ta betalt etter kjørelengde. Hva med de som lader mye på jobb? Eller mye på hurtigladere? Hva med ladbare hybrider som kjører mye på bensin?

Kjørelengde er bare en omskrivning av kWt. Fordi de mener at norsk lov forby dem å selge en vare/tjeneste som måles i kWt. (Og de kan godt ha rett i det, etter det jeg forstår fra NVE.)

Det er mange borettslag som tilbyr lading mot en flat avgift, for å slippe å måle. Dette er bare en videreføring av dette.

Men ja, det hadde vært bedre om de kunne fakturere for faktisk forbruk. Lov/forskrift må endres slik at det blir et tydelig unntak om at enhver som tilbyr lading av elbil i Norge har lov til å selge strøm målt i kWt.

Det bør da ikke måles i kWh. Det kan heller være en kostnad for hver time med aktiv lading pr. måned. F.eks 4-5 kroner, om ladekursen er på 3,7kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Sitat fra: fredag på torsdag 24. november 2016, klokken 16:13
Jeg var en tur innom ZeroExpo utenfor Zerokonferansen på Youngstorget idag, og der hadde Grønn Kontakt en stand med en interessant ladeløsning for borettslag.

Borettslaget må først bekoste tilførsel av strøm til et punkt i nærheten av fellesgarasje. Ofte er dette der allerede, men noen ganger er jo det jo også mangelvare med tilgjengelig strøm. All strøm som brukes til lading av elbiler betales av Grønn Kontakt, ikke borettslaget, og brukerne faktureres for sin egen bruk av Grønnkontakt. Borettslaget slipper derfor å styre med ekstra fakturering av elbil-eierne, og elbil-eierne kan ikke beskyldes for å få strøm av fellesskapet.

Deretter tilbyr Grønn Kontakt oppsett av mode3 type2-ladebokser fra Schneider for 12000kr pr boks, med lastbalansering, fjernstyring, RFID-tilgangskontroll osv. Brukerne betaler en månedspris for ladestrøm avhengig av om de kjører 6000km, 12000km, osv. (Grønn Kontakt kan ikke fakturere kWt direkte, fordi det er noen teite gammeldagse lover/forskrifter på dette i Norge som gir kraftbransjen enerett på å selge strøm målt i kWt, så de kaller det km i stedet.)

Dersom gjester kommer på besøk, så kan de lade på ladeboksene og betale for gjesteladingen med Grønn Kontakt ladekort.

Kult konsept.
Her er informasjon dei delte ut. Interessant konsept. Grønn Kontakt tar ansvar for utstyret, og vil bytte defekt utstyr osv. Men, som alltid - å leige er dyrere enn å kjøpe over tid.

Edit, reduserte filstørrelsen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

PST

På Asker og Bærums brannvesen sine hjemmesider er god info om lading av elbiler (http://www.abbv.no/elbil/). Også om lading i borettslag og garasjer.

Ingeniøren

Sitat fra: PST på torsdag 24. november 2016, klokken 21:44
På Asker og Bærums brannvesen sine hjemmesider er god info om lading av elbiler (http://www.abbv.no/elbil/). Også om lading i borettslag og garasjer.

Det står at de har satt ned en kommite.... så da blir det vel en ordning om en...10 års tid  :D

Forøvrig skriver de at ingen parkeringskjellere er idielle - helt uavhengig av drivstoff, mao ingen grunn til å særbehandle elbil.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Elmo

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 25. november 2016, klokken 07:42
Det står at de har satt ned en kommite....
Da fanden ville at ingenting skulle skje, så nedsatte han den aller første kommité ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA