Skrevet av Emne: Levetid batteri for de ulike ELbilene.  (Lest 8852 ganger)

tomrh

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Levetid batteri for de ulike ELbilene.
« Svar #15 på: søndag 29. oktober 2017, klokken 09:41 »
Vår 12 i-MiEV gått 140.000 er toppen verdt 60k nå, bare dumt å selge. EvBatMon måling viser at den er nede på 77% batterikapasitet, men så lenge den klarer 2x22 km pendling blir den beholdt. Vi har rikelig med P-plass her utpå landet. ;)
Stjørdal
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 130.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 140.000 km
(2001 Mitsubishi Spacewagon 2.4 GDI 4x4)

Simen1

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #16 på: søndag 29. oktober 2017, klokken 13:07 »
Den estimerte rekkevidden er ikke mye å stole på, den er estimert på bakgrunn av den siste kjøringen din. Til hytta vår er det motorvei ca 4 mil, så er det 90-80-70  ca 2 mil og så +- 50 i ytterligere 2 mil. Når motorveien er ferdig estimerer bilen gjerne 40 km rekkevidde igjen pga høyt forbruk, når vi svinger av E18 og begynner med 50kmt kjøring har den vent seg til lavere forbruk og estimerer ca 4 mil rekkevidde igjen. Når vi så kommer frem etter et stykke med rolig kjøring har vi ca 4 mil rekkevidde igjen...
Rekkeviddeberegningen virker veldig primitiv i Teslaen også. Den burde estimere rekkevidden ut fra både kommende fartsgrenser, temperatur, stigninger og kunne baseres på tidligere forbruk også. Omtrent slik den husker å heve bilen på humpete veier.
Grå TMS P85 i Tromsø (EL 25xxx)

Trekkoppbil

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #17 på: onsdag 06. desember 2017, klokken 23:02 »
Her er en aldringsmodell for 2011- og 2012-modeller av Leaf: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
Jeg har inntrykk av at 24kwt's batterier som er produsert etter våren 2013 har lengre levetid.

30kwt's batterier fra 2016, trur jeg har kort levetid i varme strøk, ut fra bilder jeg har sett av bruktbilannonser. 30-kwt's batteriet har 8 års fabrikkgaranti på kapasiteten. Det gjelder å telle kapasitesbarene på bilene, og når de kommer ned i 8  i garantitida, kan man få nytt batteri på garantien. Her kan man se en 8-barers bil:  http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=PXAA&SWO=3744515

På Leaf trur jeg det er svært sjeldent med plutselig død av batteriene. Det er vanlig på andre biler som Volt og Ampera, hvor BMS kan slutte å fungere.
« Siste redigering: onsdag 06. desember 2017, klokken 23:05 av Trekkoppbil »

sylwester

• Gold Member
  • Oslo
    • Vis profil
« Svar #18 på: onsdag 06. desember 2017, klokken 23:34 »
Jeg tror problemene til produsentene er at elbilbatterier holder litt for lenge. Nye batterier med mer kapasitet kan komme på bekostning av at de har noe kortere liv. Antall km rekkevidde selger, men ingen krever en lengre garanti enn de 8 årene Nissan har på sin batterigaranti. For å redusere levetiden ytterligere fjerner produsentene 80%-lading og lærer opp kundene til å ikke tenke på det. Lad når du kan. Det er tross alt det jeg gjør med mobilen, men en bil i Norge skal klare å tjenestegjøre ihvertfall snittet på 18 år. Grunnen til at den blir skrapa burde være rust og det i seg selv burde vel gjøre i3 evigvarende...

Standarden i verden er lavere ganrantier og levetid. Det beste for miljø og klima er at bilen og batteriet tjenestegjør så lenge slik at det selger færre nye biler hvert år. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at det som er best for oss og miljøet ikke nødvendigvis er det beste for en bilprodusent. De vil nok helst at bilene faller fra hverandre etter 10 år siden det tross alt er en bils totale levetid. husker det sto det på brosjyren til en trilling hvor det også sto at batteriet varte hele bilens levetid.
Oslo
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Nissan Leaf 2018 launch edition reservert 24.07.2017 og kontrakt på kjøp signert 24.10.2017
Tesla M3 Reservert 01.04.2016