Skrevet av Emne: Levetid batteri for de ulike ELbilene.  (Lest 8323 ganger)

tomrh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4692
    • Vis profil
Sv: Levetid batteri for de ulike ELbilene.
« Svar #15 på: søndag 29. oktober 2017, klokken 09:41 »
Vår 12 i-MiEV gått 140.000 er toppen verdt 60k nå, bare dumt å selge. EvBatMon måling viser at den er nede på 77% batterikapasitet, men så lenge den klarer 2x22 km pendling blir den beholdt. Vi har rikelig med P-plass her utpå landet. ;)
Stjørdal
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 130.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 140.000 km
(2001 Mitsubishi Spacewagon 2.4 GDI 4x4)

Simen1

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 63
    • Vis profil
Sv: Levetid batteri for de ulike ELbilene.
« Svar #16 på: søndag 29. oktober 2017, klokken 13:07 »
Den estimerte rekkevidden er ikke mye å stole på, den er estimert på bakgrunn av den siste kjøringen din. Til hytta vår er det motorvei ca 4 mil, så er det 90-80-70  ca 2 mil og så +- 50 i ytterligere 2 mil. Når motorveien er ferdig estimerer bilen gjerne 40 km rekkevidde igjen pga høyt forbruk, når vi svinger av E18 og begynner med 50kmt kjøring har den vent seg til lavere forbruk og estimerer ca 4 mil rekkevidde igjen. Når vi så kommer frem etter et stykke med rolig kjøring har vi ca 4 mil rekkevidde igjen...
Rekkeviddeberegningen virker veldig primitiv i Teslaen også. Den burde estimere rekkevidden ut fra både kommende fartsgrenser, temperatur, stigninger og kunne baseres på tidligere forbruk også. Omtrent slik den husker å heve bilen på humpete veier.
Grå TMS P85 i Tromsø (EL 25xxx)