Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Koding av I3 - Hva har du gjort?

Startet av BingoBonzo, mandag 25. april 2016, klokken 23:58

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: Usikker på detta på søndag 13. november 2016, klokken 17:53
Noen som kunne tatt seg tiden til å gi en liten innføring i hvordan en slik "koding" foregår? Hvor gjør man dette, i bilens "meny"?

Er det "ok" fra bmw`s side at vi driver med dette? Og eventuelt, er det enkelte kodinger man bør styre unna med tanke på bilens garanti om noe galt skulle skje?
Jeg ville ligget unna. Bilen er da bra nok som den er fra fabrikk  ;)

Zuexi

Sitat fra: Mr.Zero på søndag 13. november 2016, klokken 17:19
På i3 er det høyre speil som justeres ned. At venstre speil justerer seg ved rygging er ikke vanlig, selv om det kanskje finnes de bilene der det skjer.

Min nye, som jeg hentet på fredag, vipper førerspeilet ned...
Har kanskje noe med hvilken vei man svinger hjulene når man rygger?

hemi

vippebrytern bestemmer om det vipper ned eller ikke, den du velger høyre eller venstre speiljustering.

Mr.Zero

#18
Sitat fra: hemi på søndag 13. november 2016, klokken 20:56
vippebrytern bestemmer om det vipper ned eller ikke, den du velger høyre eller venstre speiljustering.

Hmm, dette må jeg ut og teste. Jeg har satt bryteren til høyre for å unngå at h.speil skal vippe. Har ikke lagt merke til at venstre speil vipper med bryter til venstre..

Testet nå. Får ikke venstre speil til å vippe.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Zuexi

Bryteren stod i høyre stilling når førerspeilet mitt justerte nedover. Kan se for meg at det har noe med hjulstilling å gjøre. Normalt rygger man inn for å lukeparkere. Da er det naturlig han høyre speil vipper den. Dette var en lomme jeg rygget inn i. Måtte justere bilen litt for å få litt mere klaring mellom to biler. Når jeg dro igjen la jeg merke til at førerspeilet pekte skikkelig nedover. Førerspeilet trengte litt justering allerede når jeg hentet bilen fra forhandleren, og nå var det "helt ute av stilling". Skjønte ikke hvordan jeg fikk det tilbake i normalstilling, før jeg kom ut på hovedveien og det justerte seg tilbake. Er det ikke snakk om 40 km/t eller noe før det vipper opp igjen?

Trond.m

Høres ut som om dett er en "bug" og ikke en "feature".

moonbuggy

#21
Sitat fra: Usikker på detta på søndag 13. november 2016, klokken 17:53
Noen som kunne tatt seg tiden til å gi en liten innføring i hvordan en slik "koding" foregår? Hvor gjør man dette, i bilens "meny"?

Er det "ok" fra bmw`s side at vi driver med dette? Og eventuelt, er det enkelte kodinger man bør styre unna med tanke på bilens garanti om noe galt skulle skje?
Du plugger deg inn i bilens diagnose plugg med SW du kan hente på bmw forum (sendes som epost vedlegg)
SW leser bilens moduler og verdier kan endres og "flashes" tilbake til bilen. Her må man selvfølgelig vite hva man gjør, ellers går det ille.

BMW "tillater" ikke dette, det er noe du gjør på eget ansvar. BMW har også gjort det vanskeligere ved å fjerne forklarende tekst knyttet til verdiene. Leseprogrammet fyller ut noe, men data for dette er "gammel" SW. Med nye SW oppdateringer blir det mer og mer utdatert. Mange har programmert mye på andre biler. På BMW i3 er det forbausende lite.

Usikker på detta

Sitat fra: moonbuggy på mandag 14. november 2016, klokken 14:55
Sitat fra: Usikker på detta på søndag 13. november 2016, klokken 17:53
Noen som kunne tatt seg tiden til å gi en liten innføring i hvordan en slik "koding" foregår? Hvor gjør man dette, i bilens "meny"?

Er det "ok" fra bmw`s side at vi driver med dette? Og eventuelt, er det enkelte kodinger man bør styre unna med tanke på bilens garanti om noe galt skulle skje?
Du plugger deg inn i bilens diagnose plugg med SW du kan hente på bmw forum (sendes som epost vedlegg)
SW leser bilens moduler og verdier kan endres og "flashes" tilbake til bilen. Her må man selvfølgelig vite hva man gjør, ellers går det ille.

BMW "tillater" ikke dette, det er noe du gjør på eget ansvar. BMW har også gjort det vanskeligere ved å fjerne forklarende tekst knyttet til verdiene. Leseprogrammet fyller ut noe, men data for dette er "gammel" SW. Med nye SW oppdateringer blir det mer og mer utdatert. Mange har programmert mye på andre biler. På BMW i3 er det forbausende lite.

Mottatt - takk for informasjon.
Da er dette noe jeg holder meg langt unna, som også noen på forrige side foreslo :)

Zuexi

Sitat fra: TM på mandag 14. november 2016, klokken 05:03
Høres ut som om dett er en "bug" og ikke en "feature".
Var nok en bug ja. For at speilet skal vippe ned må bryteren stå til venstre og ikke høyre som min gjorde. Snodig.
Testet igjen idag og da vipper bare speilet på passasjersiden.

Usikker på detta

Det er een ting jeg virkelig kunne tenkt meg å fikse på.

Velkomstlyset, et relativt kraftig blåskjær som fyller kupeen når bilen låses opp via nøkkel - noe jeg fikk se for første gang igår kveld faktisk, siden jeg aldri bruker nøkkelen til vanlig:
Det hadde vært magisk om dette lyset ble aktivisert ved oppstart av klimatisering :)

av 2 årsaker:
-Det ser fantastisk ut
-Man får en god pekepinn på at aktivisering faktisk har startet - siden dette ikke kan observeres gjennom iremote-appen.

Mulig?

sfinxern

Sitat fra: Klykken på tirsdag 26. april 2016, klokken 12:48
Ang. radioen så er det bare trykke på start/stopp-knappen en gang til (uten at bremspedal er trykket ned) så "slår du av tenningen" helt. :)

Er dette kutyme; at man trykker på start/stopp knappen 2 ganger?

Jeg opplever at musikken fortsetter å gå selv når jeg åpner døren. Noen ganger slår den seg helt av, andre ganger ikke.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Strøm Tycoon

Sitat fra: Mr.Zero på søndag 13. november 2016, klokken 21:17
Sitat fra: hemi på søndag 13. november 2016, klokken 20:56
vippebrytern bestemmer om det vipper ned eller ikke, den du velger høyre eller venstre speiljustering.

Hmm, dette må jeg ut og teste. Jeg har satt bryteren til høyre for å unngå at h.speil skal vippe. Har ikke lagt merke til at venstre speil vipper med bryter til venstre..

Testet nå. Får ikke venstre speil til å vippe.

Står brytere til høyre så vipper høyre speil, står den til venstre, så vipper ingen speil.

RodeoKlovn

Sitat fra: Vind på søndag 13. november 2016, klokken 15:48
Sitat fra: meshintas på søndag 13. november 2016, klokken 15:46
Tilt Passenger Mirror farther down when in reverse
   3110ASP_BORDSTEINAUTOMATIK_DELTA         Werte=4B

Noen som vet hva dette egentlig betyr? For jeg har lagt merke til på min bil nå, så justeres kun speilet på høyre side nedover ved rygging. mener bestemt at før så justerte begge speilene seg nedover..
Dette trenger man ikke kode.  Man kan bruke speiljusteringsknappen til dette - står den til venstre justerer ikke høyre speil seg ned ved rygging, står den til høyre gjør den det.

Veldig mange av funksjonene mange koder er tilgjengelig i menysystemet.

I følge i3-gruppene på facebook er det standard at speilet tipper nedover når bryteren på førersiden står til venstre og bilen er i revers, men om dette endres ved koding tipper speilet enda mer ned enn vanlig.
2016 BMW i3
2018 BMW i3s
2019 Jaguar I-Pace HSE First Edition

Snart-i3

I tillegg svinger høyre speil ekstra til høyre i høyresving i lav hastighet. Gjør også oppmerksom på at det er minne på speilene. Test ut ved å skifte profil, og pass på at hver nøkkel har sin egen profil.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

Toalmar

Sitat fra: Snart-i3 på torsdag 01. desember 2016, klokken 23:48
I tillegg svinger høyre speil ekstra til høyre i høyresving i lav hastighet. Gjør også oppmerksom på at det er minne på speilene. Test ut ved å skifte profil, og pass på at hver nøkkel har sin egen profil.
det var interresant, er det mer som styres mellom profilene/nøklene?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA