Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av flux, onsdag 13. april 2016, klokken 13:02

« forrige - neste »

BMW850

Slang av gårde en mail i dag. Fikk lagt av en. Priser og beholdning i Drammen nedenfor. (bare ikke ta den som er lagt av til meg ;)

"Wall connector med kort kabel(2.5m), den har vi 13 stk. igjen på lager og koster 5.404 kr.
Wall connector med lang kabel(7.5m), den har vi 11 stk. igjen på lager og koster 5.945 kr."
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Toonster

Kan man koble denne på en vanlig 16 amp kurs og få noe ekstra ut av den?
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

BMW850

Tviler jeg sterkt på. Du får en fin boks med fast kabel på.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

krister461

Sitat fra: Toonster på mandag 20. juni 2016, klokken 13:42
Kan man koble denne på en vanlig 16 amp kurs og få noe ekstra ut av den?
Det kommer an på hva du mener med "vanlig" og med "ekstra".

Om vanlig er 16A 1-fase så er det det du får.

Spørsmålet er hva du lader med i dag. Bruker du UMC med vanlig schuko uten noen spesielle overganger så får du vel i dag bare ut 13A. Det anbefales vel også å begrense schuko til 10A.

Dog, kan i så fall et alternativ være å sette opp en blå kontakt og fortsatt bruke UMC men da få 16A.

Griffel

Sitat fra: krister461 på mandag 20. juni 2016, klokken 14:06
Sitat fra: Toonster på mandag 20. juni 2016, klokken 13:42
Kan man koble denne på en vanlig 16 amp kurs og få noe ekstra ut av den?
Det kommer an på hva du mener med "vanlig" og med "ekstra".

Om vanlig er 16A 1-fase så er det det du får.

Spørsmålet er hva du lader med i dag. Bruker du UMC med vanlig schuko uten noen spesielle overganger så får du vel i dag bare ut 13A. Det anbefales vel også å begrense schuko til 10A.

Dog, kan i så fall et alternativ være å sette opp en blå kontakt og fortsatt bruke UMC men da få 16A.
Og dersom den vanlige er en 3fas 230V kurs og du benytter 2fas varianten kan du i #3 se hva du får ekstra.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: Toonster på mandag 20. juni 2016, klokken 13:42
Kan man koble denne på en vanlig 16 amp kurs og få noe ekstra ut av den?

Du får oppgradert ladesystemet på stedet der du og din familie sover mens bilen lader til noe som er litt mer sikkert og mer anbefalt enn en schuko-kontakt på en 16A kurs.

http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/Elbil/Fast+biloppstillingsplass

Og du kan la UMC ligge i bilen, slik at du har den når du trenger den.

Merk at slike bokser må kobles til av elektriker, og installasjonen kan utløse krav om ny jordfeilbryter type B eller egen ny kurs til ladeboksen, så sjekk pris for installasjon hos elektriker hvis du er på et budsjett.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Doc

For oss helt uten elektriker-kompentanse! Så dukker det opp noen "dumme" spørsmål.
Jeg har trukket en egen 32 A kurs til garasjen for lading med blått stikk(er vel 1 fase). Noen mulighet å gjøre om til 3 fase, uten å måtte skifte hele det el.anlegget og trekke nye kabler? Får man noe ekstra ut fra Wall Connector?

Eller blir det som tidligere svar, at wall connecto blir en erstatning for UMC, som i og for seg er greit.

Epleskreller

Sitat fra: Griffel på søndag 19. juni 2016, klokken 19:04
Sitat fra: Allram på søndag 19. juni 2016, klokken 18:55


Sitat fra: Griffel på søndag 19. juni 2016, klokken 10:31
(Lokale forskrifter i Norge er B-type uansett nett, men i andre land med TN nett vil en for enfas tilkobling normalt klare seg med en kombinert sikring/jordfeilbryter A type)

Nåja, type B vern er fordi type a kan bli mettet ved dc-lekkstrøm slik at den ikke løser ut. Gjelder uavhengig av nettype. Kommet nok krav om dette i Europa etterhvert også. :-)
Det er i et hvert fall kun krav ved flerfas tilkobling idag. A vern tar pulserende likestrøm, B vern ble utviklet når en så problemet med større trefaslikerettere og glatt likestrøm.

Elektrikeren min satte opp C-vern (i tillegg "sentralt"overspenningsvern)på de to kursene som skulle gå til elbillading (hhv 400V 16A og 32A), er det helt feil? ingen som nevner C-vern noe sted  ???

Ønsker å sette opp "Tesla-boksen" på 22kW-kursen..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Allram

Sitat fra: Epleskreller på mandag 20. juni 2016, klokken 22:35
Sitat fra: Griffel på søndag 19. juni 2016, klokken 19:04
Sitat fra: Allram på søndag 19. juni 2016, klokken 18:55


Sitat fra: Griffel på søndag 19. juni 2016, klokken 10:31
(Lokale forskrifter i Norge er B-type uansett nett, men i andre land med TN nett vil en for enfas tilkobling normalt klare seg med en kombinert sikring/jordfeilbryter A type)

Nåja, type B vern er fordi type a kan bli mettet ved dc-lekkstrøm slik at den ikke løser ut. Gjelder uavhengig av nettype. Kommet nok krav om dette i Europa etterhvert også. :-)
Det er i et hvert fall kun krav ved flerfas tilkobling idag. A vern tar pulserende likestrøm, B vern ble utviklet når en så problemet med større trefaslikerettere og glatt likestrøm.

Elektrikeren min satte opp C-vern (i tillegg "sentralt"overspenningsvern)på de to kursene som skulle gå til elbillading (hhv 400V 16A og 32A), er det helt feil? ingen som nevner C-vern noe sted  ???

Ønsker å sette opp "Tesla-boksen" på 22kW-kursen..
C-vern som du kaller det er en sikring / jordfeilautomat med c-karakteristikk.

Det er feil. Det skal monteres en automat med c-karakteristikk samt en jordfeilbrytere type B til hvert ladepunkt :-)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Nissan Leaf Acenta 2014 mod - --solgt--
Tesla Model S 70D - VIN1018XX Nov 15 --solgt--
Tesla Model S 75D - VIN2210XX Est. Nov-tidlig des 17

jkirkebo

Sitat fra: Allram på mandag 20. juni 2016, klokken 22:38
C-vern som du kaller det er en sikring / jordfeilautomat med c-karakteristikk.

Det er feil. Det skal monteres en automat med c-karakteristikk samt en jordfeilbrytere type B til hvert ladepunkt :-)

Hvorfor C-karakteristikk? Elbilllading er en "snill" last som rampes forsiktig opp så B-karakteristikk bør da holde lenge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

#115
Det er et godt poeng. Strengt tatt burde en vedvarende høy last som elbillading helst ikke tillate overbelastning i det hele tatt.

Angående B-vern, er kravet tilbakevirkende? Jeg har en flere år gammel 1x20A  pluss en 3x32 fra sommeren 2014 som brukes til lading.

fredag

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. juni 2016, klokken 13:46
Angående B-vern, er kravet tilbakevirkende? Jeg har en flere år gammel 1x20A som er flere år gammel pluss en 3x32 fra sommeren 2014 som brukes til lading.

Nei. Krav om jordfeilvern type B gjelder for alle nye elbil-kurser montert etter en eller annen dato i 2015.

Det er selvfølgelig fullt lov å frivillig ettermontere dette på eldre kurser også, hvis man vil sikre seg og sine mot denne typen feil, feks i dusjen, berøring av vannkran eller berøring av karosseriet. Jeg skal få ordnet dette ved neste besøk av elektriker.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Viktig å gjenta viktig informasjon siden den er viktig slik at selv nordlendinger får med seg den viktige informasjonen som er viktig.

...redigert :)

nilsen_79

I følge de skandinaviske bruksanvisningene på nett må man bruke kabel som er beregnet på 40A. I den engelskspråklige som fulgte med er dette ikke nevnt. Elektrikeren som kommer i slutten av uka sier man da må bruke en 10 eller 12 kvadrat. Det er visstnok en kabel som bare kommer i grått.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA