Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av flux, onsdag 13. april 2016, klokken 13:02

« forrige - neste »

Griffel

#90
Sitat fra: shufu på torsdag 16. juni 2016, klokken 15:40
Kan denne boksen blir brukt på 230V AC 1 fas med 16 amp sikring?
Ideen ville å bruke mot Tesla som kommer og mitt e up.
Kanskje denne er overkill og bør gå for mer tradisjonell løsning?
Helt grei løsning, sansynligvis også et av de bedre valg for et fast ladepunkt i garasjen.

Men:
Sitat fra: Real EoN på onsdag 15. juni 2016, klokken 17:46
Jeg får ikke lov å kjøpe før jeg har mottatt bilen, av og til må man bare riste på hode av hvordan Tesla driver butikk  :D   

Ville tro kunder ønsker å sette opp ladeløsningen FØR de får bilen  :o
Er det faktisk slik at en bare kan få kjøpt denne ladestasjonen dersom en kan dokumentere at en eier en Tesla?

Men dette tyder jo på at det er fritt salg:
Sitat fra: krister461 på torsdag 16. juni 2016, klokken 17:57
Jeg har i alle fall kjøpt en til e-golfen som er ventebil for model 3. :-)

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krister461



Sitat fra: Griffel på torsdag 16. juni 2016, klokken 18:03
Men dette tyder jo på at det er fritt salg:
Sitat fra: krister461 på torsdag 16. juni 2016, klokken 17:57
Jeg har i alle fall kjøpt en til e-golfen som er ventebil for model 3. :-)
Jeg kjøpte også en til min Model S. :-)

De må kanskje ha en Tesla å registrere salget på, selv om det er veldig lite fleksibelt.

NilsG

Tesla har her utviklet et produkt for bruk på sine biler, så for meg er det helt naturlig at de som har Tesla får kjøpt først!
Regner også med at de har litt begrenset tilgang på disse enda?
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

krister461

Slenger ut et spørsmål her.

Har som nevnt kjøpt to stk. Den ene skal lade en Model S med dobbeltlader på 230V 32A 3-fase. Planen er da å koble den så den gir 8,4kW.

Den andre skal kobles på en 230V 16A 3-fase og brukes til en E-golf i et par år før Model 3 kommer. Den vil også bli brukt til å lade evt. besøkendes elbiler.

Så, hva er fordelene/bakdelene ved å koble også denne som en 2-fase?
Jeg kan kanskje få høyere ladehastighet på Model 3 og evt. Model S-er på besøk?
Jeg kan ikke lade Renault Zoe der?
Annet?

Griffel

Sitat fra: krister461 på fredag 17. juni 2016, klokken 10:26
Den andre skal kobles på en 230V 16A 3-fase og brukes til en E-golf i et par år før Model 3 kommer. Den vil også bli brukt til å lade evt. besøkendes elbiler.

Så, hva er fordelene/bakdelene ved å koble også denne som en 2-fase?
I forbindelse med E-golf ingen fordeler/ulemper.
I forbindelse med Zoe, den kan uansett ikke lades på IT nett hvordan det nå enn er koblet. (Zapkladd portable kan benyttes)
I forbindelse med besøkende Tesla/MB de vil ha glede av 2-fas,
I forbindelse med framtidige biler med 3-fas lader: ikke godt å si.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krister461

Sitat fra: Griffel på fredag 17. juni 2016, klokken 10:49
Sitat fra: krister461 på fredag 17. juni 2016, klokken 10:26
Den andre skal kobles på en 230V 16A 3-fase og brukes til en E-golf i et par år før Model 3 kommer. Den vil også bli brukt til å lade evt. besøkendes elbiler.

Så, hva er fordelene/bakdelene ved å koble også denne som en 2-fase?
I forbindelse med E-golf ingen fordeler/ulemper.
I forbindelse med Zoe, den kan uansett ikke lades på IT nett hvordan det nå enn er koblet. (Zapkladd portable kan benyttes)
I forbindelse med besøkende Tesla/MB de vil ha glede av 2-fas,
I forbindelse med framtidige biler med 3-fas lader: ikke godt å si.
Ah, mange takk for info. Da tar jeg sjansen på dette og er forsiktig med evt. fremtidige biler med 3-fas lader. Kjekt å vite at MB også kan dra nytte av denne og at jeg uansett ikke får ladet Zoe. :)

Griffel

Det bør vel også nevnes at siden Tesla boksen har kabel med type2 kontakt kan den ikke benyttes av biler med type1 kontakt (Leaf, trillinger etc.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mao

Sitat fra: Griffel på fredag 17. juni 2016, klokken 12:46
Det bør vel også nevnes at siden Tesla boksen har kabel med type2 kontakt kan den ikke benyttes av biler med type1 kontakt (Leaf, trillinger etc.)
[/quote

Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner. Bl.a. elbilhjelpen.no selger overgang fra type 2 til type 1. Fungerer i alle fall fint å lade Kia Soul med 32A/1-fas via Tesla UMC  :)
Men om du kobler Tesla Wall Connector som 230V 3-fas, er jeg usikker på hva som vil skje om du forsøker å bruke overgangen til type 1.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Griffel

#98
Sitat fra: Mao på lørdag 18. juni 2016, klokken 23:11
Sitat fra: Griffel på fredag 17. juni 2016, klokken 12:46
Det bør vel også nevnes at siden Tesla boksen har kabel med type2 kontakt kan den ikke benyttes av biler med type1 kontakt (Leaf, trillinger etc.)

Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner. Bl.a. elbilhjelpen.no selger overgang fra type 2 til type 1. Fungerer i alle fall fint å lade Kia Soul med 32A/1-fas via Tesla UMC  :)
Men om du kobler Tesla Wall Connector som 230V 3-fas, er jeg usikker på hva som vil skje om du forsøker å bruke overgangen til type 1.
Siden type 1 alltid er enfas vil  den virke uansett hvordan bksen kobles. På den annen side er produktet i et grenseland når det gjelder lovlig bruk. Et slikt adapter skal være godkjent av ladestasjonsfabrikanten eller bilprodusenten for bruk sammen Denne er uten at jeg vet det sikkert trolig godkjent for bruk med adapterprodusentens ladestasjon..

Er den godkjent av Kia? Jeg håoer det står noe i bruksanvisnngen om dette.
(Men virker gjør den sikkert).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mao

Sitat fra: Griffel på lørdag 18. juni 2016, klokken 23:50
Sitat fra: Mao på lørdag 18. juni 2016, klokken 23:11
Sitat fra: Griffel på fredag 17. juni 2016, klokken 12:46
Det bør vel også nevnes at siden Tesla boksen har kabel med type2 kontakt kan den ikke benyttes av biler med type1 kontakt (Leaf, trillinger etc.)

Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner. Bl.a. elbilhjelpen.no selger overgang fra type 2 til type 1. Fungerer i alle fall fint å lade Kia Soul med 32A/1-fas via Tesla UMC  :)
Men om du kobler Tesla Wall Connector som 230V 3-fas, er jeg usikker på hva som vil skje om du forsøker å bruke overgangen til type 1.
Siden type 1 alltid er enfas vil  den virke uansett hvordan bksen kobles. På den annen side er produktet i et grenseland når det gjelder lovlig bruk. Et slikt adapter skal være godkjent av ladestasjonsfabrikanten eller bilprodusenten for bruk sammen Denne er uten at jeg vet det sikkert trolig godkjent for bruk med adapterprodusentens ladestasjon..

Er den godkjent av Kia? Jeg håoer det står noe i bruksanvisnngen om dette.
(Men virker gjør den sikkert).

En slik overgang er ganske sikkert ikke godkjent av noen bilprodusent, så all bruk skjer nok på eget ansvar. Om man ønsker å lade både med type 1 og type 2 fra samme ladestasjon, er det nok best med en stasjon uten fastmontert ladekabel. Men i et nødstilfelle ser det ut som en slik overgang fungerer utmerket  :)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Griffel

#100
Gokjent av ladestasjonsprodusent eller bilprodusent. Altså en av dem.

Godkjent av Kia, kan brukes lovlig på alle stasjoner.
Godkjent av ladestasjon lovlig bruk med denne stasjonen.

Sitat fra: Mao på lørdag 18. juni 2016, klokken 23:11Bl.a. elbilhjelpen.no selger overgang fra type 2 til type 1. Fungerer i alle fall fint å lade Kia Soul med 32A/1-fas via Tesla UMC  :)
Det er neppe noen som står inne for denne kombinasjonen, men det er mile-langt fra det mest bekymringsfulle av tips og råd jeg har lest på dette forum.  (Forutsatt at dette er et produkt som en produsent av lovlige ladestasjoner har godkjent og satt sitt CE merke på)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nilsen_79

Nå ble jeg usikker. Er det innebygd B-vern i denne?

Griffel

#102
Sitat fra: nilsen_79 på søndag 19. juni 2016, klokken 01:57
Nå ble jeg usikker. Er det innebygd B-vern i denne?
Antar at "denne" er:
TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Montasjeanvisning sitat (hentet fra #1):
Sitat
Bruk verneutstyr. Kursbeskyttelsesenheten som er valgt, må inkludere en passende jordfeilbryter (RCD) og overbelastningsvern i forhold til strømbelastningen/effekten som er valgt.

Merk: Rådfør deg med en elektriker for å sikre at installasjonen er i samsvar med lokale bestemmelser.
Kan det beskrives klarere enn dette?

(Lokale forskrifter i Norge er B-type uansett nett, men i andre land med TN nett vil en for enfas tilkobling normalt klare seg med en kombinert sikring/jordfeilbryter A type)

Nå skal en vel ikke rådføre seg med elektrikker.
Faste installasjoner skal utføres av elektrikker som også skal gi en samsvarserklæring om at bestemmelsene er fulgt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Allram



Sitat fra: Griffel på søndag 19. juni 2016, klokken 10:31
(Lokale forskrifter i Norge er B-type uansett nett, men i andre land med TN nett vil en for enfas tilkobling normalt klare seg med en kombinert sikring/jordfeilbryter A type)

Nåja, type B vern er fordi type a kan bli mettet ved dc-lekkstrøm slik at den ikke løser ut. Gjelder uavhengig av nettype. Kommet nok krav om dette i Europa etterhvert også. :-)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Nissan Leaf Acenta 2014 mod - --solgt--
Tesla Model S 70D - VIN1018XX Nov 15 --solgt--
Tesla Model S 75D - VIN2210XX Est. Nov-tidlig des 17

Griffel

#104
Sitat fra: Allram på søndag 19. juni 2016, klokken 18:55


Sitat fra: Griffel på søndag 19. juni 2016, klokken 10:31
(Lokale forskrifter i Norge er B-type uansett nett, men i andre land med TN nett vil en for enfas tilkobling normalt klare seg med en kombinert sikring/jordfeilbryter A type)

Nåja, type B vern er fordi type a kan bli mettet ved dc-lekkstrøm slik at den ikke løser ut. Gjelder uavhengig av nettype. Kommet nok krav om dette i Europa etterhvert også. :-)
Det er i EU et hvert fall kun krav til type B ved flerfas tilkobling idag. A type vern tar pulserende likestrøm, B type jordfeilvern ble utviklet når en så problemet med større trefaslikerettere og glatt likestrøm. Flerfase likerettere gir glattere likestrøm.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA