Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av flux, onsdag 13. april 2016, klokken 13:02

« forrige - neste »

thawi

Sitat fra: ctr46 på søndag 21. oktober 2018, klokken 22:12
Jeg har fått en referral TWC og skal snart flytte inn i enebolig med dobbel garasje. Huset har lagt inn 400v og det skal ligge klart trekkerør ut til garasjen. Jeg er litt usikker på hva hovedsikringen er på, men tenkte å få lagt ut så mye strøm som mulig til garasjen.

Tanken var å få koblet opp TWC som kan levere 16,5 kw til bilen samt at jeg har mulighet for å sette opp en til dersom det kommer en ekstra elbil i heimen (noe det trolig gjør innen et par års tid). Samtidig kunne jeg tenke meg å ha 2x16 amp kurser til diverse (høytrykkspyler evt annet verktøy.)

Hva bør jeg trekke av kabler fra sikringsskapet og ut til garasjen?

Tenkte evt å sette opp et sikringsskap i garasjen og fordele derfra om det er best, men er usikker på hva slags kabling som må gå fra huset til ekstra sikringsskapet i garasjen. Noe av det kan jeg gjøre selv (trekke kabler osv), men vil få en elektriker til å koble til så alt er lovlig og godkjent.

Det er ca 10-15 meter mellom huset og garasjen.

Hva kan jeg forvente å måtte betale for noe sånt? Evt om noen har tips til flinke/rimelige elektrikere i Oslo/akershus.

Takk for tilbakemelding :)
Jeg bygde hus i fjor, og fikk oppgradert OV til 63A. I samråd med elektrikeren ble det da lagt ut 40A til garasjen med eget sikringsskap der. Garasjen er rett under 50m2 + loft. Planen min var å da ha 2 stk TWC stilt inn på 22kw (32A) med lastbalansering mellom dem, samt isolere og varme opp garasjen.

Jeg har akkurat fått min andre TWC fra henvisningsprogrammet, så har ikke rukket å koble den opp enda. Har hatt en rød industrikontakt i tillegg til TWC i mellomtiden så ser at jeg må bytte ut den ene sikringen/b-vernet som er på 16A for å komme helt i mål med planen. Har også gått bort ifra å isolere hele garasjen, men elektrikeren mente det skulle være nok strøm der for dette da jeg planla det.

Hyperstress

Jeg har en 2014 Tesla (enkeltlader) og en "ny" e-golf. Jeg har 3x64A i garasjen.

Jeg vurderer å sette opp to Tesla wall chargers. Hvordan bør de i så fall settes opp for høyest effekt?

2 stk 3x32A og felles B-vern?
Hvor mye effekt blir det pr bil da?
Må de i så fall kobles på en fancy måte slik at andre elbiler ikke nødvendigvis kan lade på dem?

Takker for svar!
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

mthoring

#437
Sitat fra: Hyperstress på fredag 08. mars 2019, klokken 15:29
Jeg har en 2014 Tesla (enkeltlader) og en "ny" e-golf. Jeg har 3x64A i garasjen.

Jeg vurderer å sette opp to Tesla wall chargers. Hvordan bør de i så fall settes opp for høyest effekt?

2 stk 3x32A og felles B-vern?
Hvor mye effekt blir det pr bil da?
Må de i så fall kobles på en fancy måte slik at andre elbiler ikke nødvendigvis kan lade på dem?

Takker for svar!

Antar at det er snakk om 3-fas IT (230v). Har dårlig erfaring med TWC koblet i lastbalansert 2-fas oppsett og ny e-Golf. Vet ikke om den fungerer ok med TWC i 2-fas uten lastbalansering, for det har jeg ikke prøvd.

Hvis du bare hadde hatt 32A 3-fas tilgjengelig så er 1 TWC i 32A 2-fas + 1 TWC i 16A 1-fas en fin løsning. Siden du har 63A tilgjengelig, så kan du sette opp TWC nr 2 til å bruke 32A. Alternativet er å koble begge i 1-fas 32A og at de deler på kapasiteten (lastbalansert).
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

jkirkebo

Sitat fra: Hyperstress på fredag 08. mars 2019, klokken 15:29
Jeg har en 2014 Tesla (enkeltlader) og en "ny" e-golf. Jeg har 3x64A i garasjen.

Jeg vurderer å sette opp to Tesla wall chargers. Hvordan bør de i så fall settes opp for høyest effekt?

2 stk 3x32A og felles B-vern?
Hvor mye effekt blir det pr bil da?
Må de i så fall kobles på en fancy måte slik at andre elbiler ikke nødvendigvis kan lade på dem?

Takker for svar!

Sett de opp på hver sin 3x32A kurs uten lastbalansering i så fall. Du må ha separat jordfeilvern pr. ladestasjon. Du må også ha en sikring pr. ladestasjon, TWC er meg bekjent ikke godkjent for tilkobling til 63A kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hyperstress

Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. mars 2019, klokken 16:06
Sitat fra: Hyperstress på fredag 08. mars 2019, klokken 15:29
Jeg har en 2014 Tesla (enkeltlader) og en "ny" e-golf. Jeg har 3x64A i garasjen.

Jeg vurderer å sette opp to Tesla wall chargers. Hvordan bør de i så fall settes opp for høyest effekt?

2 stk 3x32A og felles B-vern?
Hvor mye effekt blir det pr bil da?
Må de i så fall kobles på en fancy måte slik at andre elbiler ikke nødvendigvis kan lade på dem?

Takker for svar!

Sett de opp på hver sin 3x32A kurs uten lastbalansering i så fall. Du må ha separat jordfeilvern pr. ladestasjon. Du må også ha en sikring pr. ladestasjon, TWC er meg bekjent ikke godkjent for tilkobling til 63A kurs.

Takk for svar JK & mthoring.

Hvilken effekt vil bilene lade med med hver sin 3x32A kurs uten lastdeling?
Er det åpenbart at elektrikeren vet hvordan han skal koble det opp mest hensiktsmessig? (Han som foreslo delt b-vern.. Med mindre jeg misforstod og at han mente han kunne ha 2 vern på 4 "felt", eller hva jeg skal kalle det)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

jkirkebo

Sitat fra: Hyperstress på fredag 08. mars 2019, klokken 16:55
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. mars 2019, klokken 16:06
Sitat fra: Hyperstress på fredag 08. mars 2019, klokken 15:29
Jeg har en 2014 Tesla (enkeltlader) og en "ny" e-golf. Jeg har 3x64A i garasjen.

Jeg vurderer å sette opp to Tesla wall chargers. Hvordan bør de i så fall settes opp for høyest effekt?

2 stk 3x32A og felles B-vern?
Hvor mye effekt blir det pr bil da?
Må de i så fall kobles på en fancy måte slik at andre elbiler ikke nødvendigvis kan lade på dem?

Takker for svar!

Sett de opp på hver sin 3x32A kurs uten lastbalansering i så fall. Du må ha separat jordfeilvern pr. ladestasjon. Du må også ha en sikring pr. ladestasjon, TWC er meg bekjent ikke godkjent for tilkobling til 63A kurs.

Takk for svar JK & mthoring.

Hvilken effekt vil bilene lade med med hver sin 3x32A kurs uten lastdeling?
Er det åpenbart at elektrikeren vet hvordan han skal koble det opp mest hensiktsmessig? (Han som foreslo delt b-vern.. Med mindre jeg misforstod og at han mente han kunne ha 2 vern på 4 "felt", eller hva jeg skal kalle det)

Teslaen får 8,5kW om den har dobbeltlader, ellers 7,4kW. eGolf får 7,4kW. En evt. Tesla Model 3 vil få 11kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hyperstress

Høres ut som en god løsning :)

Jeg har litt begrenset plass i skapet, så om jeg forstår det rett så kan alternativt e-golfen kobles med 3x32 sikring og hhv 16A, 16A & 28A på lederne, og Teslaen med 1x32A sikring og føre 32A på de samme to lederne som e-golfen fører 16A, og således vil ingen av lederne føre mer enn 48A (48A,48A,28A).. Har jeg skjønt det riktig da?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

jlan

Sitat fra: Hyperstress på fredag 08. mars 2019, klokken 19:13
således vil ingen av lederne føre mer enn 48A (48A,48A,28A).. Har jeg skjønt det riktig da?
Nesten, på grunn av faseforskjellen tror jeg det blir (42A,42A,28A).

Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. mars 2019, klokken 18:52
En evt. Tesla Model 3 vil få 11kW.
Hvordan håndterer Model 3 3-fase IT?  Deltakobling?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jkirkebo

Sitat fra: Hyperstress på fredag 08. mars 2019, klokken 19:13
Høres ut som en god løsning :)

Jeg har litt begrenset plass i skapet, så om jeg forstår det rett så kan alternativt e-golfen kobles med 3x32 sikring og hhv 16A, 16A & 28A på lederne, og Teslaen med 1x32A sikring og føre 32A på de samme to lederne som e-golfen fører 16A, og således vil ingen av lederne føre mer enn 48A (48A,48A,28A).. Har jeg skjønt det riktig da?

Ja, men det er bedre å velge 3-fase 230V for Teslaen også. Da vil faselederne til den føre 32A, 18,5A og 18,5A (om den har dobbeltlader. Om du da kobler riktig blir det 48A, 46,5A og 34,5A. Altså bare 13,5A skjevbelastning mot 20A i ditt eksempel. Eneste man må passe på er å rotere faselederne mellom ladestasjonene. Altså at ikke samme faseleder kobles til N i begge ladestasjoner. Men klart, mangler du plass i skapet blir det jo vanskelig. I så fall ville jeg ikke brukt TWC siden den krever jordfeilbryter type B i skapet. Bruk en ladestasjon som har det integrert, f.eks EcoLite. Da sparer du MYE plass.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hyperstress

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. mars 2019, klokken 05:23
Sitat fra: Hyperstress på fredag 08. mars 2019, klokken 19:13
Høres ut som en god løsning :)

Jeg har litt begrenset plass i skapet, så om jeg forstår det rett så kan alternativt e-golfen kobles med 3x32 sikring og hhv 16A, 16A & 28A på lederne, og Teslaen med 1x32A sikring og føre 32A på de samme to lederne som e-golfen fører 16A, og således vil ingen av lederne føre mer enn 48A (48A,48A,28A).. Har jeg skjønt det riktig da?

Ja, men det er bedre å velge 3-fase 230V for Teslaen også. Da vil faselederne til den føre 32A, 18,5A og 18,5A (om den har dobbeltlader. Om du da kobler riktig blir det 48A, 46,5A og 34,5A. Altså bare 13,5A skjevbelastning mot 20A i ditt eksempel. Eneste man må passe på er å rotere faselederne mellom ladestasjonene. Altså at ikke samme faseleder kobles til N i begge ladestasjoner. Men klart, mangler du plass i skapet blir det jo vanskelig. I så fall ville jeg ikke brukt TWC siden den krever jordfeilbryter type B i skapet. Bruk en ladestasjon som har det integrert, f.eks EcoLite. Da sparer du MYE plass.
Jeg har ikke dobbeltlader Teslaen. Hvordan blir det da å sette opp 3x32A på den? Vil den da trekke 16A på to av lederne, og ingenting på siste?

Rart det ikke er integrert b-vern i alle ladestasjoner..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

jlan

#445
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. mars 2019, klokken 05:31
Og nei, det blir ikke 42A. Faseledernes belastning på forskjellige laster kan summeres direkte. Faseforskjellen er tatt høyde for mhp. at eGolfen trekker 16A+16A+28A og ikke 16A+16A+32A.
Her er det en last på 32A på en fase og to laster, hver på 16A på de to andre. Da mener jeg strømmen summerer seg slik, altså litt over 42A RMS på to av lederene og litt under 28A RMS på den tredje. Hvis det var tre like laster på 16A, så ville det blitt 28A på alle tre ledere:
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jkirkebo

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 09. mars 2019, klokken 07:24
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. mars 2019, klokken 05:23
Sitat fra: Hyperstress på fredag 08. mars 2019, klokken 19:13
Høres ut som en god løsning :)

Jeg har litt begrenset plass i skapet, så om jeg forstår det rett så kan alternativt e-golfen kobles med 3x32 sikring og hhv 16A, 16A & 28A på lederne, og Teslaen med 1x32A sikring og føre 32A på de samme to lederne som e-golfen fører 16A, og således vil ingen av lederne føre mer enn 48A (48A,48A,28A).. Har jeg skjønt det riktig da?

Ja, men det er bedre å velge 3-fase 230V for Teslaen også. Da vil faselederne til den føre 32A, 18,5A og 18,5A (om den har dobbeltlader. Om du da kobler riktig blir det 48A, 46,5A og 34,5A. Altså bare 13,5A skjevbelastning mot 20A i ditt eksempel. Eneste man må passe på er å rotere faselederne mellom ladestasjonene. Altså at ikke samme faseleder kobles til N i begge ladestasjoner. Men klart, mangler du plass i skapet blir det jo vanskelig. I så fall ville jeg ikke brukt TWC siden den krever jordfeilbryter type B i skapet. Bruk en ladestasjon som har det integrert, f.eks EcoLite. Da sparer du MYE plass.
Jeg har ikke dobbeltlader Teslaen. Hvordan blir det da å sette opp 3x32A på den? Vil den da trekke 16A på to av lederne, og ingenting på siste?

Rart det ikke er integrert b-vern i alle ladestasjoner..

Uten dobbeltlader trekker Teslaen 28A på en faseleder og 16A på de to andre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. mars 2019, klokken 10:27
Uten dobbeltlader trekker Teslaen 28A på en faseleder og 16A på de to andre.
En av fasene må da deles med Golfen, og faselederstrømmen blir den samme som om Teslaen lader 32A enfase, når begge bilene lader (42A,42A,28A).  Men litt gunstigere når bare Teslaen lader.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

#448
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. mars 2019, klokken 10:33

Jeg skjønner ikke hvordan du kommer til den konklusjonen?

1-fase lasten belaster L1 og L2 med 32A hver og L3 med 0A.
"2-fase" lasten belaster L1 og L2 med 16A og L3 med 28A.

En belastning på L1 på 32A fra den ene lasten og 16A fra den andre lasten blir 48A totalt slik jeg skjønner det.
Grunnen er at "2-fase lasten" er to forskjellige del-ladere som ligger på hver sin fase, og den tredje lasten som kommer på den ledige fasen er fasedreid i forhold til begge de to andre. Det er lettere å se hvis 1-fase lasten også er 16A.  Da er det tre helt like laster, og det blir 28A på alle tre faseledere. Slik det visstnok er på Model 3 https://elbilforum.no/index.php?topic=44856.0
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Hyperstress

Jeg trodde jeg hadde skjønt det, men ble litt forvirret igjen.. :o

Jeg tenker at jeg setter opp to 3x32A sikringer uansett for å være fremtidsrettet, men er fortsatt ikke helt klok på om jeg med Tesla enkeltlader bør få koblet den opp som 1-fas eller 3-fas i veggladeren..

Om jeg har forstått det riktig så vil det med 1-fas tilkobling bli total belastning sammen med e-golfen på 48A*,48A*,28A  (*eller 42A) (16,16,28 + 32,32,0)

Men med 3-fas tilkobling på Teslaen også, vil det da bli total belastning sammen med e-golfen på det samme som over, eller 32A,32A,56A ?? (altså 16A,16A,28A fra begge)

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA