Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av flux, onsdag 13. april 2016, klokken 13:02

« forrige - neste »

rumi

Jeg har kjøpt meg en WC og tenkte å legge opp 3x32A 230 fra sikringskapet. Har ikke oppgradert lader (Model X) så kapasiteten er nok maks 11kW. Hva er det opplegget med tanke på antall faser/styrke (A)?

joda

1 fase 230V/32A gir deg ca 7,4 kW pr time, 3 fase 230V/32A gir deg ca 8,4 kW pr time.
TMS 85D

rumi

Er det ikke mulig å få 11kW med Wall Connectoren på 230V?


Sitat fra: joda på onsdag 05. juli 2017, klokken 20:15
1 fase 230V/32A gir deg ca 7,4 kW pr time, 3 fase 230V/32A gir deg ca 8,4 kW pr time.

krister461


jkirkebo

Sitat fra: rumi på onsdag 05. juli 2017, klokken 22:54
Er det ikke mulig å få 11kW med Wall Connectoren på 230V?


Sitat fra: joda på onsdag 05. juli 2017, klokken 20:15
1 fase 230V/32A gir deg ca 7,4 kW pr time, 3 fase 230V/32A gir deg ca 8,4 kW pr time.

For 11kW må man ha 400V, det er helt uavhengig av type ladeboks. Begrensningen sitter i bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rumi

#425
Hva blir typisk ladehastighet på en X og hvor mye belastes de forskjellige fasene? Lurer nesten på å kun bruke 1 av fasene med 32A istedenfor. Legger opp en 6kvadrat 4G kabel til garasjen. Da kan jeg eventuelt bruke de andre fasene til ny lader om behovet skulle melde seg en gang. Hva mener dere?

o.b.lix

Er ikke 6mm2 for lading på 32A litt lite når du få litt lengde på kabelen?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Knut Røe

Spørs på forlegningsmåten.
Er det A2, kabel i rør i vegg går det uansett ikke, strømføringsevne 29 ampere ved tre belastede ledere.

rumi

Det er PFXP kabel som skal legges på vegg, ikke i rør.

Ørjan Stv

Har fått montert Tesla wall connector i dag på en 32 amp 3 FAS kurs med b vern. Tidligere har jeg på kursen med kirkebø adapter ladet på 32 amp på blå industri kontakt. Nå med Tesla wall connector får jeg bare stilt bilen på 27 amp?? Er en 2017 modell. Hva er galt eller skal det være sånn ??

krister461

Det er riktig om du har enkeltlader og 230V 3-fase.

kW-visningen er dog ikke riktig, men en kjent bug.

Muffinman

Tror man kan ta indikert effekt og dele på 2,5 så stemmer den bra.

TWC med lengste kabel montert her i dag. Ble veldig bra. Litt erfaring med feilkoblingssymptomer med denne. Tre røde blink, og jeg måtte sette en annen faseleder på N. Da ladet den, men gikk opp til 15/27 før den falt til 10/27. Byttet plass på en av de andre faselederene, og da ble det slik det skulle være. Moralen er at det er greit å ha kontroll på hva som er hva.

Voll1

Skal montere 2 WallConnector (WC). Har eget skap med 50A230V i garasje. Ønsker 1 WC i garasje med 3-fas for bruk mot Tesla, og en utenfor garasje for bruk av Tesla og andre PlugSurfere. Tenker koble disse sammen med styring/lastbalansering som er standard på WC.

Hva er anbefalt løsning for å oppnå dette?
Er det riktig at den utenfor garasje da bør monteres som 1-fas?
Bør jeg ha begge WC som enten 1-fas eller 3-fas?
Behøver jeg 2 stk B-vern i skapet i garasjen, eller kan de dele B-vern?
Behøver jeg 2 stk 32A sikringer eller kan de dele på en 32A sikring?

Synspunkter mottas med takk.
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

jlan

#433
Hvis du velger en stasjon med løs kabel, for eksempel EcoLite, så kan denne kobles "2-fase" og lade Tesla med 3-fase kabel. Den kan da også lade 1-fase biler med deres egen 1-fase kabel. Du bør velge forskjellig leder koblet til N i de to boksene.

Inn  Lader1 Lader 2
L1 -    L1 -     L1
L2 -    L2 -     N
L3 -     N  -    L2
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ctr46

Jeg har fått en referral TWC og skal snart flytte inn i enebolig med dobbel garasje. Huset har lagt inn 400v og det skal ligge klart trekkerør ut til garasjen. Jeg er litt usikker på hva hovedsikringen er på, men tenkte å få lagt ut så mye strøm som mulig til garasjen.

Tanken var å få koblet opp TWC som kan levere 16,5 kw til bilen samt at jeg har mulighet for å sette opp en til dersom det kommer en ekstra elbil i heimen (noe det trolig gjør innen et par års tid). Samtidig kunne jeg tenke meg å ha 2x16 amp kurser til diverse (høytrykkspyler evt annet verktøy.)

Hva bør jeg trekke av kabler fra sikringsskapet og ut til garasjen?

Tenkte evt å sette opp et sikringsskap i garasjen og fordele derfra om det er best, men er usikker på hva slags kabling som må gå fra huset til ekstra sikringsskapet i garasjen. Noe av det kan jeg gjøre selv (trekke kabler osv), men vil få en elektriker til å koble til så alt er lovlig og godkjent.

Det er ca 10-15 meter mellom huset og garasjen.

Hva kan jeg forvente å måtte betale for noe sånt? Evt om noen har tips til flinke/rimelige elektrikere i Oslo/akershus.

Takk for tilbakemelding :)
.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA