Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring Biltema Elsykkel MTB?

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 13. april 2016, klokken 09:57

« forrige - neste »

edyrli

Biltema hadde ikke hørt om problemet før, så visste ikke hva de skulle gjøre med det. For øvrig er sykkelen helt topp. Jeg har funnet ut at man må syke i høy hastighet en liten stund før problemet oppstår. Det kan virke som motoren skrur seg av.
Sykkelen drar bra i bakkene. Jeg har ikke veldig stort sammenlikning grunnlag, men i bakkene trekker den bedre enn min gamle Xilhouette og like bra som en Kalkhoff med Bosh motor til ca 25000.
Den ser mer eller mindre prikk lik ut som Diavelo Pure 3 og Diavelo E3 til omtrent dobbel pris. Så noen må drive med lisens produksjon eller rebranding et eller annet sted.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

cdonc

Sitat fra: edyrli på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 08:41
Biltema hadde ikke hørt om problemet før, så visste ikke hva de skulle gjøre med det. For øvrig er sykkelen helt topp. Jeg har funnet ut at man må syke i høy hastighet en liten stund før problemet oppstår. Det kan virke som motoren skrur seg av.

Hei,
Biltema sier de har rullet ut oppdatering til sykkelen som fikser dette, har du fått oppdatert din sykkel? Vurderer å gå til innkjøp av samme sykkel, men har rundt 15km hver vei med relativt slake bakker. Ligner dette på stigninger du har testet den på?

edyrli

Hei,
Jeg har ikke gjort noe med det foreløpig siden det ikke er et stort problem i daglig bruk.
Så lenge man er klar over hva som skjer er det relativt greit å få den i gang igjen.

Men det er jo helt topp dersom biltema har funnet en løsning på problemet :)
Jeg skal prøve få snakket med dem en av dagene og se om jeg får den oppdatert.

Takk for tipset!
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

nojac

Jeg har hatt denne sykkelen siden mai og er godt fornøyd. Ingen problemer foreløpig, den dekker fullt ut mitt behov for transport til jobb (16 km t/r) og i fritiden.

Skulle jeg ønske en endring, måtte det være å øke avstanden mellom girene (slik at 1. gir blir enda lettere og 7. gir enda tyngre) Og de ettermonterte skjermene er ikke helt gode, jeg får sprut på ryggen i vått vær.

Krankmotor er sikkert en fordel, men prisforskjellen er alt for stor til at jeg vurderer dette.

Jeg kan ikke se noen som er i nærheten av å kunne konkurrere i klassen "mye for pengene".

2018 e-Golf

Bjørn Haaland

Jeg har kjøpt denne nå, i den nye utgaven med hydrauliske bremser.

Sykkelen virker bra, men hensikten for meg er å bruke denne til trim, og bare ha motoren til hjelp i de tyngste bakkene.

Imidlertid virker det som sykkelen går veldig lett, selv om jeg har stilt motoren på 0, og jeg lurer på om jeg likevel får litt hjelp fra motoren, eller er det bare at sykkelen er så lavt giret ?


jkirkebo

Sitat fra: Bjørn Haaland på mandag 10. april 2017, klokken 18:02
Jeg har kjøpt denne nå, i den nye utgaven med hydrauliske bremser.

Sykkelen virker bra, men hensikten for meg er å bruke denne til trim, og bare ha motoren til hjelp i de tyngste bakkene.

Imidlertid virker det som sykkelen går veldig lett, selv om jeg har stilt motoren på 0, og jeg lurer på om jeg likevel får litt hjelp fra motoren, eller er det bare at sykkelen er så lavt giret ?

Det er vel lett å finne ut? Napp ut batteriet og sjekk om den går like lett da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nr1rayner

#36
Kjøpte nylig jeg også. Synes virkelig ikke det er noen hjelp når den står på 0. Da, og når man passerer de magiske 25 km/t synes jeg den er ganske tungtråkket, men det kan godt hende at det beror mer på formen enn sykkelen  :P
Fra starten drar den på noe utrolig når man har på høy hjelp  ;D Tar ikke lang tid å komme opp i toppfart.
Forøvrig ER sykkelen temmelig tung, men annet er jo ikke å forvente når den har slikt tilleggsutstyr.
Ligger mye tett oppunder eller rett over fartssperra på tur til jobb, og undret da på om det ikke hadde vært mer fornuftig å børste støv av racersykkelen jeg har stående.
Men når motbakkene kommer husker jeg hvorfor jeg valgte elsykkel  :P Suser opp i 20 km/t med lett tråkking  :) Med raceren hadde sikkert farta fort blitt halvparten..
Tar den vel etter hvert på tur i marka på noen av grusveiene vi har her, så får vi se om den holder mål der.
Skulle/burde ha syklet noen runder i skog og mark, men med vanlig offroader tar formen fort slutt i de mange bratte og lange bakkene vi har her  :-\

Har ikke prøvd mange elsykler, men eneste negative jeg kan finne så langt er:
*For tungt 1. gir og 7. kunne sikkert vært tyngre.
*Mangler motorkutt ved bremsing. Ved nedbremsing har jeg for vane å gire ned samtidig, og da må man jo tråkke litt rundt for å få kjeda på rett plass. Motoren slår inn temmelig raskt, som da blir et problem i slike tilfeller, når man egentlig skal sette farta ned.

Men det mest irriterende MÅ være fartssperren. Sykler den greit opp mot 30 km/t i slak nedoverbakke og kanskje på flata hvis jeg orker. Skulle gjerne fått hevet/fjernet sperra så det hadde gått med 30-35 i slakke motbakker også.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

RaBalder

#37
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 19. august 2017, klokken 21:48
:
:
Men det mest irriterende MÅ være fartssperren. Sykler den greit opp mot 30 km/t i slak nedoverbakke og kanskje på flata hvis jeg orker. Skulle gjerne fått hevet/fjernet sperra så det hadde gått med 30-35 i slakke motbakker også.
Fjerner man den "sperra", så er det ikke en elsykkel mer etter norske definisjoner.

Tipper den da klassifiseres som moped og det medfører:

  • Krav om registrering
  • Hjelm
  • Forsikring
  • Eventuelt sertifikat for å kjøre moped
  • Kan ikke bruke fortau og sykkelveier

Det blir mye "styr" for litt mer fart dersom alt skal gjøres lovlig...  ::)


nr1rayner

@RaBalder
Fullstendig klar over det, og det er vel også de aller fleste.
En annen ting er jo også garanti..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nien

Har noen der ute prøvesyklet Biltema sykkelen med midtmotor ...... ?

Øyvind.h

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 19. august 2017, klokken 21:48
Men det mest irriterende MÅ være fartssperren. Sykler den greit opp mot 30 km/t i slak nedoverbakke og kanskje på flata hvis jeg orker. Skulle gjerne fått hevet/fjernet sperra så det hadde gått med 30-35 i slakke motbakker også.
Enig. Sykler selv til jobben, og jeg sykler fortere på vanlig MTB på flata og nedover. Kun i lengre oppoverbakker jeg blir tatt igjen av elsykler.

Fartssperren skulle vært rundt 35km/t. Da ville elsykkelen vært til hjelp oppover, på flata og ikke til hindring i slake nedoverbakker. I bratte holder det naturligvis ikke da man lett kommer opp i 40-50km/t. Men 25 er alt for lavt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nojac

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 19. august 2017, klokken 21:48
Men det mest irriterende MÅ være fartssperren. Sykler den greit opp mot 30 km/t i slak nedoverbakke og kanskje på flata hvis jeg orker. Skulle gjerne fått hevet/fjernet sperra så det hadde gått med 30-35 i slakke motbakker også.

På vei og egne sykkelstier kunne sikkert sperren vært satt høyere. Men så lenge en stor del av elsykkelbruken foregår på fortau og gangstier er 25 km/h etter min mening et greitt kompromiss.

Vil du kjøre fortere med motorhjelp får du kjøpe deg en moped.

Uansett, dette er off topic... Fremdeles er så vidt jeg kan se Biltema-elsyklene de som gir mest for pengene.
2018 e-Golf

Elektrolytt

Noen av dere som har hatt denne en stund som kan si noe om erfaringer?

Ser modellen 27-1448 nå selges ut for kun 5999, det må vel være et greit kjøp?

Mateusz

Kjøpte en sånn MTB elsykkel i går. Syklet 15km i kupert terreng.
Så langt fornøgd. Sykkel ser bra ut og virker solid kvalitetsmessig.
Hadde ikkje elsykkel før så eg har ingen erfaring med det.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Electric cars in Norway

Sitat fra: Matheus på onsdag 06. mai 2020, klokken 07:17
Kjøpte en sånn MTB elsykkel i går. Syklet 15km i kupert terreng.
Så langt fornøgd. Sykkel ser bra ut og virker solid kvalitetsmessig.
Hadde ikkje elsykkel før så eg har ingen erfaring med det.

Gratulerer. Det er en flott sykkel til den prisen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA