Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan har batteriene våre det da ? (CanZE , SOH)

Startet av bjaolsen, mandag 11. april 2016, klokken 21:20

« forrige - neste »

aronesen

#120
Det er nok en stund siden eg fikk oppdatert dette.
I følge CanZe har eg versjon 0852 på LBC og 0751 på LBC2. ???

Men eg tror eg følger mottoet "If it ain't broke, don't fix it"
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

pudderjagar

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bjaolsen

Har Q210, som skal være oppdatert. Har 0852 og 0751

SOH har forresten kommet tilbake fra 92 til 94 nå, 84837 km

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

HCO

På vår R90 får jeg opp 0600 på begge - kan det være riktig da..? På R240 "har jeg samme versjoner som bjaolsen.

Men jeg er veldig fornøyd med hhv 99% SOH på R90 (17.000 km) og 98% på R240 (48.000 km).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

bjaolsen

Tror ikke vi uten videre kan sammenligne LBC versjon på lite og stort batteri

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

hsa77

Sitat fra: bjaolsen på mandag 10. september 2018, klokken 19:55
Tror ikke vi uten videre kan sammenligne LBC versjon på lite og stort batteri

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Vil vel tro at et helt annet batteri krever en annen software på bms.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

bjaolsen

Da er jeg på 88000+litt og 91% SOH.

Lurer på om jeg kommer til å følge samme kurven som @pudderjagar

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

pudderjagar

Kurven min har tatt ein drastisk vending i dag:

No har eg SOH på 102% og rekkevidde på 300km på ein Zoe Q210 2015 modell!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bjaolsen

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

HCO

PJ, grattis! Hvor gjorde du det, og hvor mye kostet det?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

minibiti

Sitat fra: HCO på fredag 19. oktober 2018, klokken 10:05
PJ, grattis! Hvor gjorde du det, og hvor mye kostet det?

2 great questions! :)
And also, what happened with the old battery pack? Sold? Re-used for something else? Or just ditch to recycling?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

pudderjagar

Da stemmer som nokon her antyder. Eg har klart å bytta batteri frå 22kwh til 41Kwh. Eigentleg overaskande enkelt og kvifor da ikkje har dukka opp fleire muligheter forstår eg eigentleg ikkje.

Kortversjonen er: Bilen må inn på software oppdatering på EVC modulen i batteriet. Dette må gjerast på merkeverksted.

Så er det da vanskelege spørsmålet: Få tak i eit batteri. Renault kan selge deg eit nytt til den nette sum av 255 000kr. Og ja, dette er ganske likt prisen for ein ny bil. Men da dukker opp brukte batteri av og til. Eg var heldig og fekk tak i eit batteri som hadde gått 12 km!!!. Med andre ord hadde denne bilen fått seg ei kraftig transportskade fram til Norge og dermed ikkje vore brukt. Da begynner å koma inn enkelte skada biler der opphoggarane har plukka ut batteriet og sel dei vidare. Her får du fint tak i eit nytt batteri til rundt 30 000 kr.

Monteringa var så å seie "plugg and Play" Dei brukte 2 timar på verkstedet som gjorde jobben for meg så totalprisen for meg kom på52 000kr for eit flunka nytt 41Kwh batteri. For min del var dette mykje billigare og ikkje minst enklare enn å selge Q210 og kjøpe Q90 eller R90.

For meg var da veldig hensiktsmessigt å få behalde 40Kw lading. Rundt Bergen og Oslo samt utlandet er da flust av 43Kw ladarar. Type2 ladaren ser ut til å være mykje mindre trøblete enn Chademo og CCS. Den store overaskelsen er at no tillet bilen å lade med 43Kw istadenfor 40Kw som da gamle batteriet hadde som masks.

Men da einaste du ikkje får til å virke på Q210 er varmeteppet i batteriet. Frostsikringen fungerer. Varmeteppet er med på å heve batteritemperaturen til ca 15 grader hvis du brukar forvarminga og dermed vil du ha lengre kjøredistangse på kalde dagar samt hurtigare lading .
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bjaolsen

Gratulerer ! Spennende, har faktisk prøvd å følge med på opphuggere i området for å se om det er noen ze40 som kommer inn. Virker som om "vi" også konkurrerer med solcelle-lagring om pakkene.



Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

minibiti

@pudderjagar: What did you do with your old battery pack? Anything exciting?  :)
Or did you just send it to be recycled?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA