Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gratis Supercharging for Model 3?

Startet av Mindgame, søndag 03. april 2016, klokken 19:24

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: krister461 på søndag 10. april 2016, klokken 21:35
Okey. Da har man jo "adgang til å lade" når man er hjemme. Anyways, vi kan holde oss on topic videre.

Edit: Forsvant innlegget jeg svarte på? Whatever. :-)

Innlegget ble redigert mens du svarte,

JA, du kan si du har adgang til å lade hjemmefra dersom du benytter
en tilgjengelig ladestolpe i nabolaget.
Det samme dersom du bruker en SC i nærheten.
(En praksis som fikk Tesla til å omdefinere "alltid" til "når du er på langtur".

Som igjen minnet meg om restauranten i New York som inkluderte i middagsprisen
"så mye øl du kan drikke" og vrei seg unna tap på stordrikkende turister fra Bayern
med å servere tynnere og tynnere øl for hvert påfull)



Men nå mente jeg med egen lademulighet  = mulig å lade på egen bolig eller på jobb.
Og ikke ethvert eksisterende ladetilbud.
Men du kan gjerne putte blamen på me.
For når mottaker misforstår, er ikke budskapet klart nok.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Balrog

Skal superladerne klare å betjene det salgsvolumet som forventes på Model 3 blir supercharging noe som må betales for - på samme måte som hurtiglading for alle andre elbiler unntatt Model S og X.

Med en innstegspris på en M3 på 300.000 vil det uansett være et fantastisk tilbud, men ettersom flere superladerstasjoner allerede er "godt besøkt" blir det en utfordring å få økt kapasiteten. Dette gjelder for øvrig i enda større grad for Teslas konkurrenter, hurtigladetilbudet på chademo/CCS er mildt sagt ræva.

Det verste for alle vil være gratis superchargere som har så lang kø at man må vente i 60 minutter før man i det hele tatt får startet ladinga. Det er ingen tjent med. Supercharging er garantert en sentral del av forretningsmodellen til Tesla. Gratis supercharging kommer til å være reservert premiummodellene S og X.

Om supercharging skal være gratis må dagens superchargerkapasitet minst tidobles bare fram til 2019 om Tesla klarer å produsere allerede reseverte biler.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

kjølholdt

Kan ikke tenke meg noe annet enn at SC tilgang betales på forhånd når man kjøper bilen.Alt annet blir byråkratisk.hvis 325000 betaler 12500 kr for sc tilgang får de jo inn noen kroner :-) å bygge for
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

JumboTour

Sitat fra: kjølholdt på mandag 11. april 2016, klokken 14:28
Kan ikke tenke meg noe annet enn at SC tilgang betales på forhånd når man kjøper bilen.Alt annet blir byråkratisk.hvis 325000 betaler 12500 kr for sc tilgang får de jo inn noen kroner :-) å bygge for

Vi må ikke glemme at Elon var en av de som sto bak PayPal. Han ser neppe betaling per bruk som noe byråkratisk eller uforholdsmessig dyrt problem.

Wisd0m

Jeg håper at Tesla innfører en mulighet for "Pay-as-you-go" og en mulighet for å kjøpe livsløp på Model 3.

Pay-as-you-go er egentlig ikke noe problem. Problemet har vært de forferdelig knotet oppsettene til andre fabrikanter, og at det ikke har vært samme fabrikant av både biler og ladere. For Tesla kan "pay-as-you-go" være like enkelt som å bruke en bil med livsløpslading inkludert. Det eneste som trengs er riktig software i bilen. Bilen vet om den lades på SC og med hvor mange kWh. Bilen kan dermed ved første mulighet etter at SC er gjennomført rapportere dette til Tesla, som automatisk trekker dette fra ditt VISA-kort. Altså ingen godkjenning eller annet tull som tar tid når du skal SC, og ingen problemer med at servere er oppe eller at det er dekning.

Jeg håper det blir en pay-as-you-go løsning for dette vil minske køen på SCene, og gjøre det billigere for Tesla (og kanskje også oss som kunder) og ha et tilstrekkelig godt SC-nettverk. Det er viktig at prisen pr. kWh på SC blir høyere enn hjemmelading, slik at mye som mulig av ladingen foregår hjemme. Hvor mange lader vel ikke litt ekstra med sin Model S slik at de har nesten fult batteri når det kommer hjem? Målet burde være å komme hjem/slutt destinasjon med nesten tomt batteri for å lade via AC (vekselstrøm) som er billigste måte.

AppleKnocker

Sitat fra: Balrog på mandag 11. april 2016, klokken 03:23
Skal superladerne klare å betjene det salgsvolumet som forventes på Model 3 blir supercharging noe som må betales for - på samme måte som hurtiglading for alle andre elbiler unntatt Model S og X.

Med en innstegspris på en M3 på 300.000 vil det uansett være et fantastisk tilbud, men ettersom flere superladerstasjoner allerede er "godt besøkt" blir det en utfordring å få økt kapasiteten. Dette gjelder for øvrig i enda større grad for Teslas konkurrenter, hurtigladetilbudet på chademo/CCS er mildt sagt ræva.

Det verste for alle vil være gratis superchargere som har så lang kø at man må vente i 60 minutter før man i det hele tatt får startet ladinga. Det er ingen tjent med. Supercharging er garantert en sentral del av forretningsmodellen til Tesla. Gratis supercharging kommer til å være reservert premiummodellene S og X.

Om supercharging skal være gratis må dagens superchargerkapasitet minst tidobles bare fram til 2019 om Tesla klarer å produsere allerede reseverte biler.

Her tror jeg du har misforstått noe. Supercharging er ikke gratis, det er forhåndsbetalt med påfølgende fri bruk. Det er en vesentlig forskjell.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Olemann


Håper ikke det blir "gratis", altså forhåndsbetalt, det fører bare til at noen ego-folk som siden de selv ikke taper på å la bilen oppta en plass, lar bilen stå mens de shopper etc.
Koster det noen kroner pr. minutt er nok folk flinkere til å komme seg unna....og frigi plassen til nestemann.

tklev

Tesla har muligheten til å sperre ute brukere som misbruker stasjonene. De har jo full kontroll på hvor ofte hver bil lades og kan dermed gi advarsler om at misbruk fører til f.eks. 1 ukes "time-out" for superlading.

Men har ofte tenkt på hvordan en skal få organisert nok ladeplasser - spesielt ved endestasjonen.. Noe smartere enn dagens digre ladestasjoner må nok til. Er jo ikke nødvendigvis mange ampere som trengs så lenge det er enkelt å plugge inn.. 10 ampere kan du sikkert få ut på de fleste lyktestolper?

ladov

Ikke noe galt med 'gratis'. ;)

Jeg tror Tesla leter etter et 'gyllent' punkt hvor de kan si at de gir alle kunder gratis strøm i bilens levetid *samtidig* som de unngår lange køer eller alt for dyre utbygginger.

En måte å gjøre det er å la X antall minutter med superlading per måned være inkludert i prisen. Hvis X settes høyt nok, for eksempel 50% over snittet for dagens model S, så kan Tesla skryte av at de allers fleste kundene deres aldri vil måtte betale for superlading, *samtidig* som de vil gjøre det mindre attraktivt å basere seg på superladere til daglig bruk.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

cra

Sitat fra: tklev på søndag 08. mai 2016, klokken 21:44
Men har ofte tenkt på hvordan en skal få organisert nok ladeplasser - spesielt ved endestasjonen..

Det er jo det Destination Charging er til, er det ikke? I den grad det er mulig å definere en "endestasjon". Jeg har så langt tilgode å ha et sted som hadde vært spesielt egnet for SC som "endestasjon" på mine turer. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Sitat fra: ladov på mandag 09. mai 2016, klokken 09:09
En måte å gjøre det er å la X antall minutter med superlading per måned være inkludert i prisen. Hvis X settes høyt nok, for eksempel 50% over snittet for dagens model S, så kan Tesla skryte av at de allers fleste kundene deres aldri vil måtte betale for superlading, *samtidig* som de vil gjøre det mindre attraktivt å basere seg på superladere til daglig bruk.

Det vil ikke passe for manges bruk av superlader. Veldig fint for de som kjører på hytta ett par ganger i måneden og lader en gang hver vei. Men for de som skal på Europaferie i påsken og/eller sommerferien får liten eller ingen nytte av SC. Samme med langpendlerne.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ladov

Hm, jeg tror ikke du skjønte hva jeg mente. Poenget er å sette en 'frigrense', basert på hva TMS-eierne faktisk bruker i dag. De som da faller utenfor er de som ligger langt over snittet.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

THE

@Ladov, poenget er vel at mange ikke bruker SC hver måned, men bruker SC veldig mye (mange minutter) de månedene de faktisk bruker SC. Typisk er det kanskje kun lokalkjøring/hjemmelading 9 måneder i året, og lange turer med mye bruk av SC for eksempel i påske, sommerferie og juleferie. Hvis man skal få f.eks. 90 minutter gratis pr. mnd, så vil de fleste ikke bruke "kvoten" sin 9 måneder av året, men bruke mye mer enn "kvoten" de tre siste. Skal man da betale for bruk utover kvoten når man faktisk har bruk for SC, eller blir ubenyttede minutter samlet opp og overført til neste måned?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

fonberg

Sitat fra: THE på onsdag 11. mai 2016, klokken 07:44
@Ladov, poenget er vel at mange ikke bruker SC hver måned, men bruker SC veldig mye (mange minutter) de månedene de faktisk bruker SC. Typisk er det kanskje kun lokalkjøring/hjemmelading 9 måneder i året, og lange turer med mye bruk av SC for eksempel i påske, sommerferie og juleferie. Hvis man skal få f.eks. 90 minutter gratis pr. mnd, så vil de fleste ikke bruke "kvoten" sin 9 måneder av året, men bruke mye mer enn "kvoten" de tre siste. Skal man da betale for bruk utover kvoten når man faktisk har bruk for SC, eller blir ubenyttede minutter samlet opp og overført til neste måned?

Dette er vel ikke så vanskelig, Tesla kan f.eks. operere med en årskvote i stedet. F.eks. 1000 kWh pr. år, som tilsvarer ca. 5000 km kjøring.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

turfsurf

Årskvote vil være mye mere rettferdig enn månedskvote ja. Så har man jo de som drar på Europatur annen hvert år, men det er vel å strekke strikken litt langt. 1000kWh i året er dog ganske lite...


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA