Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gratis Supercharging for Model 3?

Startet av Mindgame, søndag 03. april 2016, klokken 19:24

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 06. april 2016, klokken 16:16
Vil heller ha forhåndsbetalt og ladet med engang en å styre med betaling ..

Sant det, men det er ikke sikkert dette er de to eneste valgene. Antar at selv om Tesla skulle gå for betal for bruk, så vil i det minste Teslas egne kunder kunne legge inn betalingsinformasjon hos Tesla, og de trekker automatisk ved bruk. Bilen identifiserer seg jo overfor superladeren når du plugger inn før lading starter.

I tillegg forventer jeg nesten at det blir ett feller flere abonnementsordninger eller lign. der man kan forehåndsbetale for en tidsperiode og/eller X timers lading eller noe slikt.
Model S 85D

RuneW

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 06. april 2016, klokken 16:16
Vil heller ha forhåndsbetalt og ladet med engang en å styre med betaling ..

"Styre med betaling"? Jeg håper Tesla klarer å gjøre akkurat den biten litt bedre enn hurtiglading ellers her i landet. Det er vel ikke værre enn at man knytter en konto til bilen og blir trukket automatisk ved lading?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Mazzbot

For å ta et eksempel:

Skulle lade på minnesund , betaling med sms funket ikke , jeg måtte inn å be om 15 eller 30 min lading ..betaling i kassen . Knotete og tragisk , betaling på mobil er og litt teit , tenk om man mister mobilen i bakken o.l på langtur ? Dette er mine erfaringer

Nå møtte jeg bare på to hurtigladere med knotete betaling , fikk bare ladet på den ene.

Jeg skjønner ikke hvorfor Statoil skal ta betalt for 15 eller 30 min ? Ta kan de gjøre det samme for bensin/ diesel fylle for 3 eller 5 min .. Kommer aldri mer til å lade på Statoil , treg og tungvint! !

Dagens simpelhet med Sc liker jeg meget godt , bare å plugge i og lade
Tesla model 3 reservert 31/3 .

pwb

Sitat fra: Mazzbot på torsdag 07. april 2016, klokken 06:23
Jeg skjønner ikke hvorfor Statoil skal ta betalt for 15 eller 30 min ? Ta kan de gjøre det samme for bensin/ diesel fylle for 3 eller 5 min .. Kommer aldri mer til å lade på Statoil , treg og tungvint! !
oj oj oj oj, nå kommer du til å få. Det er blant de fleste elbileiere en merkelig tankegang at det er helt ok at man skal betale for tiden man lader og ikke hva man får. Jeg lader ikke på hurtigladere i det hele tatt siden de tar betalt for tid og ikke vare og alikevell så kjører jeg over 27.000km i året med min lille trilling. Kunne brukt den enda mer og dermed vært enda mer miljøvennlig (selv om jeg driter i akkurat det) hvis hurtiglading hadde vært fornuftig priset. Skjønner ikke hvorfor folk gidder å bruke penger på hurtigladere, det må være mye bedre å boikotte alt av hurtigladere til man får en pris hvor man betaler for varen man får. Det er helt ******** at de kan holde på slik og til og med får støtte for det (vet ikke om Statoil får støtte).

bno

#34
Sitat fra: pwb på torsdag 07. april 2016, klokken 06:43
Sitat fra: Mazzbot på torsdag 07. april 2016, klokken 06:23
Det er helt ******** at de kan holde på slik og til og med får støtte for det (vet ikke om Statoil får støtte).


Klart statsoljeselskapet får støtte. Hva tror du?  ;) Se hvem som fikk støtte til elsykler i Oslo som en digresjon Den som har skal få endog i oveflod ..Matteus effekten  8)

THE

Sitat fra: pwb på torsdag 07. april 2016, klokken 06:43
det må være mye bedre å boikotte alt av hurtigladere til man får en pris hvor man betaler for varen man får. Det er helt ******** at de kan holde på slik og til og med får støtte for det (vet ikke om Statoil får støtte).

Satte opp en utregning av pris pr kWh som ladeoperatør må betale for strømmen i en tråd for ei tid siden. Når man tar hensyn til utnyttelsesgrad på hurtigladere og effektledd på nettleie pga høye effekter ved hurtiglading, så tviler jeg på at ladeoperatør tjener noe som helst på de fleste hurtigladerne rundt omkring. Betaling for levert vare vil da kanskje variere fra 1,5 kr/kWh på de mest brukte hurtigladere på sommeren, og opp til 15kr/kWh ved de minst brukte hurtigladerne på vinter. Tror ikke elbilister vil like slik prising heller?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21671.msg418544.html#msg418544
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

fonberg

Sitat fra: RuneW på torsdag 07. april 2016, klokken 06:15
Sitat fra: Mazzbot på onsdag 06. april 2016, klokken 16:16
Vil heller ha forhåndsbetalt og ladet med engang en å styre med betaling ..

"Styre med betaling"? Jeg håper Tesla klarer å gjøre akkurat den biten litt bedre enn hurtiglading ellers her i landet. Det er vel ikke værre enn at man knytter en konto til bilen og blir trukket automatisk ved lading?

Har man en Tesla er den allerede knyttet til en konto - på MyTesla. Det vil være elegant om man kobler et betalingskort type Visa e.l. Til MyTesla-kontoen, og kan styre ladesaldoen til sin(e) Tesla(er) der.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Einride

Og akkurat det tenker eg blir løysinga for betaling ved bruk av SC òg.

Det bør ikkje vere nokon praktisk forskjell i bruk av SC anten ein har "gratis" lading eller (forhånds-)betaler via MyTesla. Einaste ulempe vil vere om kommunikasjon mellom ladestasjonar og backend går ned, men då har dei forhåpentligvis vett nok til å berre la all lading vere gratis, uavhengig av kva Tesla ein har. Det gir dei òg eit insentiv til å sikre at ladestasjonane alltid er på nett :)

Amoss

Sitat fra: bno på torsdag 07. april 2016, klokken 07:34
Klart statsoljeselskapet får støtte. Hva tror du?  ;)

Nå er det vel heller Statoil som "støtter" den Norske stat da ;)

Men her må man holde tungen i rett munn - Bensinstasjonkjeden har blitt solgt, og får enn så lenge lov å bruke "Statoil" navnet, men må endre navn innen en viss tid - en prosesss som alt er i gang. I dag heter denne kjeden "Statoil Fuel & Retail", som altså ikke er det samme som oljeselskapet "Statoil".

https://no.wikipedia.org/wiki/Statoil_Fuel_%26_Retail

Ups, ser at navnebyttet alt har skjedd ja...  Vel, da ble jeg også oppdatert :)
Sitat
Statoil Fuel & Retail AS var et selskap som solgte petroleumsprodukter. Selskapet ble skilt ut fra Statoil i 2010 og kjøpt opp av det canadiske selskapet Alimentation Couche-Tard i 2012.[4] Stasjonene fortsatte å bruke merkenavnet Statoil til 2016,[5] da både stasjonene og det norske datterselskapet byttet navn til Circle K.[6]
Model S 85D

Mindgame

Dersom Model 3 skal bli Teslas folkebil og volum-modell, er de avhengig av å presse listeprisen så langt ned som mulig. Da tror jeg Tesla velger en prisstrategi hvor Supercharging HW er inkludert i prisen, mens selve bruken av Supercharging betales etter bruk.

En prisstrategi der forbruk er forhåndsbetalt, eller bakt inn i kjøpsprisen, vil blåse opp listeprisen og dermed vil Model 3 virke dyr i sammenligninger med nye konkurrenede modeller som dukker opp.

Selve betalingen tror jeg gjøres sømløst over MyTesla-kontoen med et registrert kredittkort. Bil og Supercharger klarer å identifisere hverandre, og betalingen kan gjennomføres automatisk.

En pay-as-you-go-strategi for Model 3 beskytter også Model S/X sine posisjoner som mer eksklusive biler i Teslas lineup.

krister461

Har ikke Tesla vært tydelig på at superlading aldri skal ha noen betalingsløsning?

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk


Taffelman

En artig vri kan være at vi får tilbud om å konvertere depositumet til SC avtale ved bestilling. De fleste vil nok da gladelig avskrive et lite beløp de allerede har betalt inn for flere år siden, mot gratis superlading. Samtidig holdes SC kosten unnå listeprisen  :)
X75D
TM3 LR AWD

georglu

Sitat fra: krister461 på torsdag 07. april 2016, klokken 22:08
Har ikke Tesla vært tydelig på at superlading aldri skal ha noen betalingsløsning?

Det må da også koste mer enn det smaker å innføre en betalingsløsning på Teslas superladere? Jeg vil tro at ladestasjonene må ha noe ekstra hardware for å understøtte brukerbetaling og da blir det ikke akkurat gratis å oppgradere eksisterende ladere.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

jkirkebo

Sitat fra: georglu på fredag 08. april 2016, klokken 07:59
Sitat fra: krister461 på torsdag 07. april 2016, klokken 22:08
Har ikke Tesla vært tydelig på at superlading aldri skal ha noen betalingsløsning?

Det må da også koste mer enn det smaker å innføre en betalingsløsning på Teslas superladere? Jeg vil tro at ladestasjonene må ha noe ekstra hardware for å understøtte brukerbetaling og da blir det ikke akkurat gratis å oppgradere eksisterende ladere.

Det trengs ingen hardware på SC. Betaling via kredittkort registrert på MyTesla, eller faktura i etterkant. Det trengs ikke kommunikasjon mellom bil og SC engang, bilen vet jo selv når den lader på SC og kan gi beskjed til Tesla hvor nye du har ladet for og hvor.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krister461

Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. april 2016, klokken 09:06
Sitat fra: georglu på fredag 08. april 2016, klokken 07:59
Sitat fra: krister461 på torsdag 07. april 2016, klokken 22:08
Har ikke Tesla vært tydelig på at superlading aldri skal ha noen betalingsløsning?

Det må da også koste mer enn det smaker å innføre en betalingsløsning på Teslas superladere? Jeg vil tro at ladestasjonene må ha noe ekstra hardware for å understøtte brukerbetaling og da blir det ikke akkurat gratis å oppgradere eksisterende ladere.

Det trengs ingen hardware på SC. Betaling via kredittkort registrert på MyTesla, eller faktura i etterkant. Det trengs ikke kommunikasjon mellom bil og SC engang, bilen vet jo selv når den lader på SC og kan gi beskjed til Tesla hvor nye du har ladet for og hvor.
Jeg tror ikke det er teknisk vanskelig, men det bryter med den tidligere uttalte filosofien til Tesla. F.eks. når det var snakk om at andre selskaper skulle få benytte superladerne sa de følgende:

Then again, Superchargers are more than just fancy plug-in points: they're also a business model in which electricity is given away "free for life" for Model S owners, with all costs factored into the upfront price of the car. Musk is very clear that other EV makers would have to subscribe to this same business model if they want to partner up.
Source: http://www.engadget.com/2014/06/09/tesla-to-share-supercharger-patents/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA