Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gratis Supercharging for Model 3?

Startet av Mindgame, søndag 03. april 2016, klokken 19:24

« forrige - neste »

fiskeri

SitatJeg tolker «supercharging standard» som at alle bilene kommer med mulighet til å bruke superladere, og ikke som at gratis lading er inkludert. Siden Elon ikke sier eksplisitt at lading vil være gratis, vil jeg tro at tilgang til SC vil være et tilvalg (selv om jeg selvsagt skulle ønske at det var inkludert).

Er av samme oppfatning som overforstående sitat fra Erazor. For mange vil det heller ikke være så viktig/nødvendig å ha inkludert en kostbar pakke med "gratis" lading. Å kunne bruke superlader er uansett et pluss for de gangene man får behov for det. Hvilke muligheter og ordninger man blir tilbudt for "sporadisk/sjelden tilgang til superladerne" blir jo kun spekulasjoner. Vrir hjernen daglig angående reservasjon (vil trenge en ny bil nr.1 om 3-4 år), men har ennå ikke bestemt meg.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Bjoris

Kan aldri tenke meg at det blir slik at en kan betale for bruk av SC mot å ikke betale "innskudd". Hvordan skal en da finansiere utbyggingen? Det er jo en kjennsgjerning at det er meget kostbare ladinger for de fleste med S. Noen bruker det fast, andre bare på tur ett par ganger i året, da blir det dyrt pr gang med 15-20.000 i forskuddsbetaling...

Jeg kjørte selv 43.000 km med S før den ble solgt, SC 12-15 ganger så det ble da godt over kr. 1000 pr gang:)

GOS

Sitat fra: bjoris på tirsdag 05. april 2016, klokken 19:03
Jeg kjørte selv 43.000 km med S før den ble solgt, SC 12-15 ganger så det ble da godt over kr. 1000 pr gang:)

Nå skal forhåpentligvis de som kjøpte den lade også da, så da blir vel snittet rundt 200 kroner per gang etter at bilen er kjørt ca 200.000 og kanskje begynner å se slutten. La oss si en i snitt lader 50 kwh så blir det 4 kr/kwh. Er ikke alt for dyrt det en gang i ny og ne.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Amoss

Sitat fra: bjoris på tirsdag 05. april 2016, klokken 19:03
Kan aldri tenke meg at det blir slik at en kan betale for bruk av SC mot å ikke betale "innskudd". Hvordan skal en da finansiere utbyggingen?

"Innskuddet" er der uansett, enten det er definert som en del av basisprisen eller som ett tilvalg med en egen pris oppå basisprisen.
Model S 85D

Hamiso

Dette sa Musk under lanseringa:

"Then with respect to supercharging: All model 3`s will come with supercharging, standard. So, the reason supercharging is very important...is that it gives you freedom of travel... It means you can conveniently go where you want..., how you want. And a lot about having a car is about freedom, it`s about going where you wanna go.
And so the superchargers are critical to that.....by the end of next year we will double the number of superchargers. And quadruple the number of destination chargers. So, you will be able to go virtually anywhere..."


Det kan tolkast fram og tilbake, men etter mi meining er ein av dei geniale filosofiane til Tesla at dei tilbyr eit superladenettverk, inkludert i prisen. Ein kan dra til ein stasjon, setja i ladar utan å rota med betalingskort o.l. Det heile er allereie betalt, og det er forutsigbart. Og: Det gir den fridomen som Musk snakkar om. Eg trur elles at ei forståing av at superladarar er inkludert i pris er ei viktig årsak til at så mange reserverte på nett, etter lanseringa. Så me får berre håpa at Tesla køyrer stø kurs vidare med sin elbilfilosofi.

(Eg har òg reservert ein Model 3. Det skjedde spontant og tankelaust, like etter lanseringa. Er ennå litt i sjokk og veldig spent på utsiktene til finansiering.)
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

Kent

Sitat fra: Hamiso på onsdag 06. april 2016, klokken 11:07
(Eg har òg reservert ein Model 3. Det skjedde spontant og tankelaust, like etter lanseringa. Er ennå litt i sjokk og veldig spent på utsiktene til finansiering.)

Haha, kjente meg litt igjen i denne :)
Reserver først, tenk etterpå.

Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

1000kwh

Sitat fra: Kent på onsdag 06. april 2016, klokken 11:54
Sitat fra: Hamiso på onsdag 06. april 2016, klokken 11:07
(Eg har òg reservert ein Model 3. Det skjedde spontant og tankelaust, like etter lanseringa. Er ennå litt i sjokk og veldig spent på utsiktene til finansiering.)

Haha, kjente meg litt igjen i denne :)
Reserver først, tenk etterpå.
Fikk kritikk fra samboer for det samme ;) Jeg forsvarte reservasjonen med at vi har brukt 70000,- (++) de to siste årene på å vedlikeholde Passaten i tillegg til 60000,- i diesel (får lyst å gråte når jeg går gjennom regningene på bilen).

Hamiso

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 06. april 2016, klokken 12:05
Sitat fra: Kent på onsdag 06. april 2016, klokken 11:54
Sitat fra: Hamiso på onsdag 06. april 2016, klokken 11:07
(Eg har òg reservert ein Model 3. Det skjedde spontant og tankelaust, like etter lanseringa. Er ennå litt i sjokk og veldig spent på utsiktene til finansiering.)

Haha, kjente meg litt igjen i denne :)
Reserver først, tenk etterpå.
Fikk kritikk fra samboer for det samme ;) Jeg forsvarte reservasjonen med at vi har brukt 70000,- (++) de to siste årene på å vedlikeholde Passaten i tillegg til 60000,- i diesel (får lyst å gråte når jeg går gjennom regningene på bilen).

Hos oss er det motsatt. Eg er normalt (meiner eg sjølv) den sparsommelege og forsiktige, kona den meir spontane. Og det skjedde fredag 1. april om morgonen kl. 8, då ho sa; "Kan du ikkje berre reservera den, då?" Så kasta eg meg fram og berre gjorde det...framleis like sjokkert over meg sjølv.
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

RuneW

Jeg håper det blir (mulighet for) betalt sc. Gratis sc er selvsagt ikke gratis og for min egen del så vil 10000 forhåndsbetalt aldri svare seg. Med en viss størrelse på batteripakken, så blir det enda mindre behov for hurtiglading (i forhold til det jeg er vant med). Det blir sikkert ikke mer enn ti turer i året med behov for hurtiglading og da kan jeg likegodt betale ved behov. Tipper det er flere enn meg som har det slik. Det er vel et begrenset antall mennesker som pendler over 10 mil hver vei til jobb her i Norge...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Olemann


Tipper det er så enkelt at for å klare annonsert grunnpris så legger de inn SC som en betalbar opsjon ved kjøp, som de også gjør med andre tillegg - og denne listen kan gjerne bli både lengre og dyrere enn det som finnes for TMS, alt for å innfri annonsert grunnpris.

Mazzbot

Hva med å ha CCS COMBO på m3 ? Trenger ikke ta opp plass I bilen for chademo adapter , annet alternativ om Sc er opptatt eller langt unna . Da kan man I prinsippet lade overalt

Minimum 11 kw lader , muligens samme som mx? 16.5 kw . Er vi heldig får vi 22kw

Tesla model 3 reservert 31/3 .

stranger1891

Helt enig med deg. Man må betale for det han/hun bruker virkelig, og ikke et forhåndsbetalt beløp på en tjeneste som vi kommer ikke til å bruke mer enn noen ganger pr året!!

Sitat fra: RuneW på onsdag 06. april 2016, klokken 13:05
Jeg håper det blir (mulighet for) betalt sc. Gratis sc er selvsagt ikke gratis og for min egen del så vil 10000 forhåndsbetalt aldri svare seg. Med en viss størrelse på batteripakken, så blir det enda mindre behov for hurtiglading (i forhold til det jeg er vant med). Det blir sikkert ikke mer enn ti turer i året med behov for hurtiglading og da kan jeg likegodt betale ved behov. Tipper det er flere enn meg som har det slik. Det er vel et begrenset antall mennesker som pendler over 10 mil hver vei til jobb her i Norge...

Amoss

Sitat fra: RuneW på onsdag 06. april 2016, klokken 13:05
Gratis sc er selvsagt ikke gratis og for min egen del så vil 10000 forhåndsbetalt aldri svare seg.

Du har helt rett i at for de fleste (meg inklusive) så vil kWh prisen på lading bli veldig høy med en slik forhåndsbetaling. Men ville likevel valgt dette dersom jeg fikk valget. Rett og slett vissheten om at man slipper å tenke på drivstoffutgifter på langtur er verd en del i seg selv...

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 06. april 2016, klokken 13:15
Hva med å ha CCS COMBO på m3 ? Trenger ikke ta opp plass I bilen for chademo adapter , annet alternativ om Sc er opptatt eller langt unna . Da kan man I prinsippet lade overalt

Håper også på det samme, spesielt nå som Tesla har gått inn i CharIN, og CharIN ser ut til å legge inn Teslas identifisering inn i CCS 2.0 spesifikasjonene. Så vidt jeg kan bedømme kan Type2 delen av COMBO pluggen fortsatt være supercharger kompatibel. Uansett har jo Elon nå sagt at de vil komme til å utstyre superladerne med CCS plugger....

Model S 85D

ladov

Sitat fra: MFJG1981 på onsdag 06. april 2016, klokken 13:57
Helt enig med deg. Man må betale for det han/hun bruker virkelig, og ikke et forhåndsbetalt beløp på en tjeneste som vi kommer ikke til å bruke mer enn noen ganger pr året!!

Se på forhåndbetalt SC som forsikring. Hovedgrunnen til at du betaler er for at SC skal være der *hvis* du trenger det. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Mazzbot

Vil heller ha forhåndsbetalt og ladet med engang en å styre med betaling ..
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA