Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gratis Supercharging for Model 3?

Startet av Mindgame, søndag 03. april 2016, klokken 19:24

« forrige - neste »

Mindgame

Leser på nettsidene til Model 3 at det står "capable" under Supercharging. Tolker dette som at SC hardware blir installert i Model 3, men at forbruk/lading ikke nødvendigvis blir gratis.

Videre kan man lese på nettsidensiden om Supercharger at "Superchargere er gratis ladere for Model S...".

Tesla har vel egentlig ikke sagt at Supercharging blir gratis for Model 3? Eller har Elon spesifikt sagt at det blir gratis på SC for Model 3?


Knut Øygard

Jeg tror ikke det blir gratis, men er usikker på hvordan betalingsmekanismen blir. Enten forhåndsbetaling for hele bilens levetid, betaling pr år, betaling hver hang man lader eller kombinasjoner av disse. Kan f. eks bli første år inkludert i prisen på bilen, deretter pr kWh eller minutt...
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

bno


Kimpala

Elon har altid sagt at elbiler må ha gratis lading generelt (forhåndsbetalt v bilkjøp). Bland annet derfor Nissan og gjengen ikke blei med på SC standarden/utbyggingen in the old days.
Er veldig overbevist sjøl ihvertfall om at det er i bilprisen.
Kommer ikke opp med en ny løsning til M3 nå!
X
3

Lynet

"gratis" er det ikke til noen! Mener å huske at tillegget er på 16500,- ved kjøp av bilen?
Med et forbruk på 200Wh/km blir det da forhåndsbetaling for 82500km med en energipris på 1kr  pr kWh.

Men SC har en vesentlig høyere energipris da det er et effekttillegg. Så en pris på 2 til 3 kroner pr kWh er nok mer riktig. 

Superladestasjonene skal også bygges, så halvparten av de 16500,- går nok til nybygging og vedlikehold.

Jeg har ladet 1680kWh på SC i løpet av første året (ca 30% av totalen og for det meste på langkjøring), og hvis jeg fortsetter slik i hele bilens levetid som forhåpentligvis blir 20 år blir det 33600 kWh og er dermed nede på 0,5kr pr kWh.

Om jeg er gjennomsnittskunde blir dette litt for dårlig butikk for Tesla!

Så min konklusjon blir at M3 må ha en annen betalingsløsing.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kimpala

Det blir isåfall mot hva Elon har sagt tidligere...
Kjapp regning på Model S i Norge idag:
11000 TMS x 16500kr? = ca 180 mill
(Bygging av en SC ca 1 mill) = ca 25 mill
Da blir det igjen ca 155mill til strøm og vedlikehold.
Snittet i SC bruk er vanskelig å si, jeg har feks stort sett kun supercharget på ferie i min tid med bilen (jan 14).
Tenker Tesla har kalkulert dette, og justert/justerer bilpris etter erfaringer her.
I Norge er jo strømmen billig da, er vel ca 0,60kr kwt. Og en trafo har nok ikke ett tap på to-tre gangern.
X
3

Øyvind.h

I praksis lades ca 5-10% av flåtens kjørelengde på supercharger pt.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Simmic

Går ikke alle pengene til utbygging av SC? Har hørt at en god del av de pengene går til solceller, som skal gi tilbake strøm til strømnettet.
Intressert i elektriske doninger.

Elmo

Gratis Supercharging for Model 3?
Har det noe som helst å si ???  så lenge den er "capable" ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

My2cents

"All model 3s will come with supercharging standard = inkludert i prisen" Elon sier dette fra 12:58 i event filmen.


Erazor

Sitat fra: Erik74 på tirsdag 05. april 2016, klokken 08:43
"All model 3s will come with supercharging standard = inkludert i prisen" Elon sier dette fra 12:58 i event filmen.

Jeg tolker «supercharging standard» som at alle bilene kommer med mulighet til å bruke superladere, og ikke som at gratis lading er inkludert. Siden Elon ikke sier eksplisitt at lading vil være gratis, vil jeg tro at tilgang til SC vil være et tilvalg (selv om jeg selvsagt skulle ønske at det var inkludert).

THE

På en måte håper jeg det er inkludert siden prisen på bilen da er enda mer fordelaktig. På en annen måte håper jeg at tilgang til lading er en tjeneste vi må betale for, enten som årsabonnement, engangskost ved bestilling av bil eller pr lading. Med så mange nye Tesla på veien vil det nok bli køutfordringer ved SC hvis "alle" skal lade der fordi det er gratis.

Når det er sagt så er tilgang til SC en av de viktigste egenskapene ved bilen for meg, uansett om det er inkludert eller må betales for.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amoss

Sitat fra: Erik74 på tirsdag 05. april 2016, klokken 08:43
"All model 3s will come with supercharging standard = inkludert i prisen" Elon sier dette fra 12:58 i event filmen.

Sitat fra: Erazor på tirsdag 05. april 2016, klokken 08:59
Jeg tolker «supercharging standard» som at alle bilene kommer med mulighet til å bruke superladere, og ikke som at gratis lading er inkludert. Siden Elon ikke sier eksplisitt at lading vil være gratis, vil jeg tro at tilgang til SC vil være et tilvalg (selv om jeg selvsagt skulle ønske at det var inkludert).

Nesten helt enig. Men "supercharging standard" tolker jeg som at man kan kjøpe en basic Model 3 til grunnprisen ($35k) og kjøre rett bort til nærmeste superlader og lade, uten å betale for noe tilvalg for dette. Men som du helt korrekt også sier så ble det ikke sagt ett ord om at det skulle være gratis (noe han ellers har vært svært flink til å kommunisere). Så noen betalingsordning blir det sikkert.

Om man så ser dette i sammenheng med EU direktivet som krever at alle nye/modifiserte DC-hurtigladestolper skal både ha en CCS plug og akseptere add-hock betaling, samt at Elon har sagt at superladerne vil få CCS plugger, og at det ser ut til at standarden nå blir utviklet til å støtte automatisk identifisering av bilen ala det Tesla alt gjør, så er det rimelig klart at det blir en ordning med "pay-as-you-go" på superladerne - som blir nesten like enkelt som superlading er i dag. Regner også med at de vil tilby en eller flere former for abonnement/forhåndsbetaling på tjenesten, noe som vil gjøre den like enkel å bruke som idag.
Model S 85D

ladov

Det er en drøyt lang reddit-tråd om dette, mange av forslagene er *svært* sinnrike (gratis lading tredje torsdag etter mikkelsmess *hvis* du er over 30 miles hjemmefra *og* bruker svarte sokker..)


Jeg gjetter på en veldig enkel løsning:
En 'plussordning' hvor du betaler $2k-ish for samme opplegg som for S/X og en 'standardordning' hvor du får n antall minutter i måneden, alternativt en forhåndsfylt ladekonto som er ment å vare en stund. Trenger du noe utover det får du betale for å fylle på ladekontoen.

Hvor mye Tesla 'gir' deg gratis kan for eksempel settes til litt under snittbruken for eksisterende S/X biler..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Avh

Sitat fra: Lynet på søndag 03. april 2016, klokken 20:56
Jeg har ladet 1680kWh på SC i løpet av første året
Hvor i bilen klarer du å finne det tallet?
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA