Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innovasjon: Tilleggssikre ladekabel

Startet av leafnor, torsdag 31. mars 2016, klokken 20:11

« forrige - neste »

leafnor

Har gammel Leaf, dvs da uten mulighet for låsing av ladepistolen til bilen. Hengelås i det lille hullet er nødvendig, men det er lett å kommer til å klippe/dirke det låset.
Fikk derfor en idè for tilleggsikring. (Som kanskje noen andre allerede har kommet med?)

To karabinkroker (Biltema) henges sammen. Den minste Ø6 lar seg klikke ned i lås på bilen, den store hektes i bøylen på luken. Når det det hele henger sammen er det ikke mulig å åpen krokene.
Tenkte egentlig at det kunne holde å bare låse luken inntil ladepistolen, men det må til hengelås i det lille hullet så den ikke kan løses ut. For det lar seg gjøre å lirke pistolen ut selv med luken klin inntil. Spesielt den originale som er "rettvinklet" i designet.

I alle fall, det hele gjør det litt mer strevsomt for tyvradden.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

cra

Fiffig! :D

Tenkte øenge på å lage noe liknende; å lage en plate med bøyle tilsvarende den på ladeluka. Denne skulle jeg feste med kjetting e.l. til selve ladekabelen rett bak pistolgrepet, slik at man må løse ut innenfra for å ta med kabelen. :)

På lengre turer med Teslaen (årsaken til at jeg ikke tar med ladekabel i Leafen lenger) har jeg med et stykke 2x6 som jeg har saget et spor i. Denne legger jeg over kabelen før jeg kjører bilen oppå og kobler til ladinga. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA