Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming av batteri og regenering

Startet av tkjoerlaug, fredag 25. mars 2016, klokken 10:52

« forrige - neste »

tkjoerlaug

Er på påsketur og står parkert 1000m over havet uten lademulighet. Har grei nok rekkevidde på bilen nå, men ser at det er kø på superladere og opplevde veldig treg ladehastighet på Lillehammer på mandag da alle båser var opptatt og to biler stod i kø. Totalt sett ville det nok vært kjappere å bruke Chademoen der fremfor å først stå i ladekø og så lade med 120km/t.

Dersom jeg vil maksimere rekkevidden min, bør jeg da starte med kald bil og rangemode på og så gradvis kjøre den varm eller bør jeg makse på med forvarming for så å få regenert mest mulig av de 1000 høydemeterne jeg har tilgode?

N00b

30 min forvarming rett før avreise med RANGE MODE av og du har 20-30kw kapasitet regenerering for nedoverbakkene.


tkjoerlaug

Innser at innlegget mitt kanskje bare var latskap og at dette kan man regne ut selv. E = mgh = 2300kg * 9,81 * 1000m = 22,5MJ  = 6,25kwh. Regenerering gir vel ikkealt dette tilbake, kanskje 4-5kwh, og full fres på forvarming i en halvtime trekker vel 3kwh. Uten forvarming vil man sikkert få regenert noe etterhvert som batteriet blir varmt også. Så rekkevidden bør være omtrent den samme, men forvarming gir mer comfort.

Havebigfun

#3
Hvis bremseskivene er passe rustne er dette en mulighet for å rydde opp etter vinteren. Som du skriver kommer det litt regen etterhvert. Hvis de 1000 høydemeter ikke er rett ned umiddelbart etter start er det muligens hipp som happ med fordelen av å ha blitt kvitt rusten på skivene når du kjører uten forvarming.

N00b

Bilen har tom vekt 2300kg. Kona med datter var på søpla m 85D, de veide dem inn til 2400kg. Påskepakket så kanskje 2700-2800? 

sigurdi

Sitat fra: N00b på fredag 25. mars 2016, klokken 16:12
Bilen har tom vekt 2300kg. Kona med datter var på søpla m 85D, de veide dem inn til 2400kg. Påskepakket så kanskje 2700-2800?
2800 - 2400(ink kone og datter) = 400kg til deg, kanskje et par barn til samt utstyr og påskegotter.
Dersom du ikke har gått bananas på rema eller lasset inn kassevis med øl osv, veier bagasjen vi har med oss ikke så mye.
Er bare å se på vekt på kofferter til syden, et stk stor koffert holdes under 23-20kg pr stk.

Ski veier heller ikke så mye, slalom utstyr er noen kg pr sett men mye mindre en man tror.
En kasse øl veier 8.1kg så 10 kasser blir da 81kg. ;-)
Så 400kg øl blir da neste 50 kasser, men så stort bagasjerom har ikke engang Teslaen. ;-)

Men det kan uansett være lurt å se på max vekt man har lov å ha i Teslaen for det er ikke 2700 eller 2800kg men mer normalt rundt 2600kg.

Men 200kg er alikevel mye bagasje eller tilsvarende vekten av 25 kasser øl. ;-)
Veier du 100kg så er det kun 100kg igjen til bagasje og da er det ikke så mye 12 kasser øl er jo ingenting. ;-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA