Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ford med "ny" idé

Startet av El rayo, tirsdag 03. august 2010, klokken 23:20

« forrige - neste »

El rayo

Ref artikkelen http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10017289 (les den først!)

Å koble ut generatoren (dynamoen) på en fossilbil for å spare drivstoff er slett ikke noe nytt. Det har vært kjent og brukt ved billøp siden den elektriske startmotoren (med tilhørende ladbart batteri og dynamo) ble tatt i bruk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

På 1970 tallet deltok jeg i KNA-VG's økonomiløp og her skulle det brukes originale biler. Alle knep ble tatt i bruk som gikk innefor rammen av "original bil". Egentlig var det snakk om å få bilen til å kjøre med lavest mulig bensinforbruk, og valg av dekk med lav  rullemotstand, kjøremønster og strømforbruk i lyset ble redusert mest mulig. Bremseklosser ble pusset og smurt slik at de gikk lett tilbake etc.

Til slutt kom bilens forbruk ned til det som fabrikken oppga!

Ved å senke ladespenningen til litt over 13 volt, ble motstanden i generatoren redusert, og en dag kom jeg på ideen å overstyre generatoren fra bremselyset. En ledning fra bremselysbryteren med en diode ble koblet til, slik at 50A generatoren gikk med full effekt hver gang bremselysbryteren ble engasjert. Pedalen ble deretter justert slik at det var litt slakk, og jeg fikk en fin regenerering hver gang jeg satte benet på bremsepedalen. Med et 50 Ah batt var det naturlgvis ikke mulig å samle mye energi, men tro meg, bremseeffekten var følbar!  De 700 Watt som generatoren leverte, var via en dårlig virkningsgrad i generatoren og gjennom dynamorem og kraftoverføring
fort til et par kilowatt bremseeffekt!
På min gamle Volvo 245 bremset generatoren så mye når motoren var kald, at bilen var vanskelig å få igang. Ingen tvil om at generatoren trekker mye effekt.

Med 15 kilo av dagens batteriteknologi, og med en generator med bedre virkningsgrad vil dette spare bensin!
Jeg var nok bare litt for tidlig ute! 

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA