Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye sparer man på å ligge bak lastebil?

Startet av Trekkoppbil, fredag 18. mars 2016, klokken 23:25

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Det sies at en lastebil som ligger 25 meter bak den første i ei kolonne, vil få 30% mindre luftmotstand. og lastebil nr 3 vil få 40% mindre luftmotstand:
http://www.tu.no/artikler/det-ser-livsfarlig-ut-men-platooning-gjor-at-lastebiler-tar-langt-mindre-plass-pa-veien/345709
Hvordan blir besparelsen for personbil som ligger bak lastebil?

I tillegg har man mange andre fordeler av å ligge bak et vogntog:
Det gir jevn kjøring og låg fart, så det blir mange faktorer som drar ut rekkevidda.
Vogntog kjører i 80km/t på motorvegen.

Man skal følge med når man ligger ett sekund bak ett annet kjøretøy, men det er ikke så farlig som det høres ut som:  Enkelte mener at bremselysa på vogntog kommer noen tiendedels sekund før vogntoget bremser, og vanligvis bremser ikke vogntoget like kraftig som deg. Til og med i kjedekollisjon, så vil ikke et vogntog stoppe så fort.

Øyvind.h

Mythbusters testet dette. Man må ligge veldig nære for å spare mye. Episoden ligger sikkert på nett.

Mtp risiko, bøter og faren for steinsprut er dette noe man ikke bør gjøre annet enn i kriser :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Lå i 90km/t med ACC på trinn 1 på 85D i Italia, 160km. Snitt på 131Wh/km, rimelig flatt og ikke noe høydeforskjell. Ville nok ligget minst 20% over uten drahjelp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Får omtrent doblet rekkevidden på Vectrix når jeg slip streamer,  men da er jeg svært nærmed
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Etter ett raskt søk etter lagtempo, fant jeg dette på ei sykkelside:

Ved 20 cm avstand sparer du 44 %
Ved 40 cm avstand sparer du 42 %
Ved 60 cm avstand sparer du 38 %
Ved 100 cm avstand sparer du 34 %
Ved 150 cm avstand sparer du 30 %
Ved 200 cm avstand sparer du 27 %

Verdensrekorden på tråsykkel er 268.831 km/t når man ligger bak et motorkjøretøy.

Bondeknøl

Grensen for å miste lappen er ett sekund eller nærmere bilen foran. Anbefalt var vel 3 sekund i gamle dager. Hører lite om anbefalt avstand i dag.

Jeg liker å kose meg i bilen, og det gjør en så absolutt ikke når en ligger ett sekund bak ett vogntog. Bilen blir også full av dritt og steinsprut, samt at vindu og spylervæske får kjørt seg vinterstid.

Det er helt riktig at et tungt vogntog har lang/lengre bremselengde, også i kjedekollisjon. Det er derfor jeg hater å ha et vogntog ett sekund bak meg.
Når jeg kjører lastebil så er jeg heller ikke glad i biler rett i hekken. De forsvinner i speilene og ligger i blindsonen min. Som bilister skal vi unngå å ligge i blindsoner.

Hvordan kan en ha oversikt i trafikkbildet når en ligger rett bak ett vogntog? Og hvordan kan en trives i bilen da?

Min påstand er at hvis rekkeviddeangsten gjør at en ligger rett i hekken på vogntog så bør en gå tilbake til fossilt brennstoff og begynne å kose seg i bilen igjen. ;)
Jeg storkoser meg i min Leaf og har aldri følt behov for å suge noen kilometer ekstra på det viset. ;)

elektrolux

Dersom man ligger 1 sekund bak et vogntog som krasjer vil en vel treffe vogntoget mens det enda er i fart, og dermed få en mykere bråbrems enn om en ligger 3 sekunder bak?

Eller er jeg helt på viddene?

Tenker at om en lå helt inntil vogntoget i det det krasjer vil jo hele vogntoget fungere som støtsabsorberende sone forde en umiddelbart vil stange mot bakparten på det og få samme deakselerasjon som bakre del av vogntoget, i stedet for å treffe det 3 sekunder senere med omtrent samme fart som begge kjøretøyene hadde før kollisjonen. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Bondeknøl

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. mai 2016, klokken 20:02
Dersom man ligger 1 sekund bak et vogntog som krasjer vil en vel treffe vogntoget mens det enda er i fart, og dermed få en mykere bråbrems enn om en ligger 3 sekunder bak?

Eller er jeg helt på viddene?

Tenker at om en lå helt inntil vogntoget i det det krasjer vil jo hele vogntoget fungere som støtsabsorberende sone forde en umiddelbart vil stange mot bakparten på det og få samme deakselerasjon som bakre del av vogntoget, i stedet for å treffe det 3 sekunder senere med omtrent samme fart som begge kjøretøyene hadde før kollisjonen. ;D
Vet ikke om du er seriøs nå, men velger å svare seriøst.
Jeg synes du er på viddene med din tankegang, men har jo tatt feil før.
Hvis poenget ditt er å ikke bruke bremsepedalen på bilen din og heller vil bremse ved å kjøre i bakparten på vogntoget foran deg så er tankemåten din helt rett, men de fleste av oss velger å bruke bremsen på bilen vår og ønsker stanse før vi kolliderer med andre kjøretøy. Dette er mest gunstig med tanke på personskader, materielle skader og skyldspørsmål.

Når du har mere avstand til bilen foran så har du også bedre tid til å se, reagere og bremse. Dette trodde jeg jo var grunnleggende kunnskaper for å ha noe på veien å gjøre, så kanskje du bare vil fyre litt?

elektrolux

He he

Ville nok bare sette tankene litt i sving. Selvfølgelig er det en fordel å rekke å bremse og unngå platekontakt framfor å la vogntoget framfor en dempe støtet.

Situasjonen er likevel reell på i en kjedekollisjon. Bilen like bak vogntoget som raste inn i stillestående kø klarer seg bra helt til bilen med god avstand bak han igjen dundrer inn i de nå stillestående kjøretøyene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Robert Sund

I Tyskland på autobahn har de observert reduksjon i personskader for de bilene som kjørte tett når kjedekollisjoner førte til at biler braste inn i hverandre.

Det kan være flere grunner til dette. Da kjedekollisjonene gjerne oppstod ved kort sikt (f.eks tåke) vil bilføreren bak se bremselysene tidligere hvis avstanden er kort nok til at de vises og identifiseres som bremselys raskt, noe som igjen fører til lavere fartsdifferanse og derfor også lengre tid å bremse på før en eventuell kontakt.

Bilførere jeg har snakket med som har tatt førerkortet i Tyskland ble også informert om at ved massekollisjoner (som følge av f.eks teknisk feil ved kjøretøy lengre frem) var det tryggere å ligge tett etter hverandre, istedet for å brase inn i kjøretøyet foran med høy fart, for deretter å bli påkjørt i høy fart.


Ingen av de vurderingene er imidlertid spesielt relevant i Norge, og hvis jeg har forstått det rett anbefales det nå å holde lengre avstand. Elektronisk skilting gjør det også enklere å redusere farten på trafikken før den kommer inn i ett område med kortere sikt. Bilførerne signalerer også med nødblinkene som en bølge bakover hvis det plutselig oppstår lavere hastighet slik at muligheten til å slakke mykt opp økes betraktelig. Det er få ulykker på autobahn!

Burger

Pass på at det er noe langt nok nede på lastebilen å kjøre inn i, så ikke det første som treffer lastebilen er frontruta. Det er stygt i alle hastigheter :-(

På ca 5 minutter er et eksempel

https://www.youtube.com/watch?v=4dHo8blskI8
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Elmo

Sitat fra: Burger på torsdag 19. mai 2016, klokken 23:35
Pass på at det er noe langt nok nede på lastebilen å kjøre inn i, så ikke det første som treffer lastebilen er frontruta. Det er stygt i alle hastigheter :-(
På ca 5 minutter er et eksempel
https://www.youtube.com/watch?v=4dHo8blskI8

Dette er ingen Norsk lastebil. Langt tilbake (70-tallet ?) så ble det krav om at alle lastebiler i Norge skal ha nedsunket støtfanger bak i høyde med støtfangeren på personbiler.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

cra

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. mai 2016, klokken 20:02
Dersom man ligger 1 sekund bak et vogntog som krasjer vil en vel treffe vogntoget mens det enda er i fart, og dermed få en mykere bråbrems enn om en ligger 3 sekunder bak?
Eller er jeg helt på viddene?

Prinsippet er jo riktig; det er relativ hastighet mellom deg og lastebilen som avgjør hvor stor smellen blir. En tilhenger er jo 0,0 sekunder bak bilen, og det smeller ikke i det heletatt når man bremser.  Så kjører du med øynene igjen bak en lastebil er det bedre å ligge 1 sekund (eller mindre) bak enn 3!  ;D

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA