Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utkobling av TACC/Autopilot basert på lokasjon

Startet av Dag A., fredag 11. mars 2016, klokken 15:08

« forrige - neste »

Dag A.

I Kristiansand er det en tunnel hvor TACC/Autopilot slås av når man kjører gjennom.  Utkoblingen skjer på samme sted hver gang, men det er ikke alltid det skjer.
Feilen er registrert av med flere Model S, men også eUP, eGolf og Kia med TACC/Autopilot system fra Bosch har rapportert samme problemet.

Saken er eskalert oppover hos Tesla, som Tesla sier det, men foreløpig har man ingen god forklaring på det.
Idag har også undertegnede vært i kontakt med NKOM - Støykontrollen (tidligere Post og Teletilsynet) og de var veldig interesserte i hva dette kunne være.
Ved neste stengning av tunnellen ville de vurdere å dra ut for å gjennomføre en måling på lokasjonen.

Er det noen som har opplevd tilsvarende noen andre steder i landet, og har man eventuelt noen forklaring på hva som skjer?

Utkoblingen skjer ca rett under "n" i Torridalsveien midt i kartet.
https://www.google.no/maps/place/Oddernestunnelen,+4630+Kristiansand/@58.1559579,8.001419,17z/data=!4m2!3m1!1s0x4638024e29b831f5:0xe495d0c6f91d82e4
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

nortrahof

Jeg kjører ofte gjennom denne tunellen med TACC og har hittil aldri opplevd dette på min bil.
Er det i østre eller vestre løp?

Jeg er vokst opp bare 100 meter fra det punktet du har markert.
For 60 år siden lå det en tyskerbunkers like inn til veien på vestre side. Bruke å leke der! Den ble fylt igjen, kanskje på slutten av 50-tallet? Vet ikke om den ble fjernet helt da de la veien (Oddernesveien) i tunell? Armeringsjern fra bunkersen skulle ikke ha slik effekt at det slår ut TACC?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Fastlane83

#2
Opplever det samme som Dag A. 95% av gangene jeg kjører gjennom den tunnelen kobler TACC ut og blir borte i noen minutter.
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Quintilian

Jøss! Har hatt min bil i 3 Mnd og kun opplevd at AP har koblet seg ut og forblitt borte en eneste gang... Og det var når jeg kjørte gjennom den tunnelen dagen etter vi hentet bilen!...


Wattson

Kan det være stråling fra høyspentkabel i nærheten som er årsaken til utkoplingene?
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

nortrahof

Vet ikke om Veivesenet har en fartsradar i tunellen?
Vil tro at slike radaren som sender i samme frekvensbånd som radaren på TMS kan innvirke/interferere med radaren på TMS? Det samme kan også radarbaserte bevegelsesalarmer gjøre (slike som du finner på automatdører på kjøpesentere ol.). Dette er radarer som sender med svært lav effekt (som radaren i TMS) og er derved ikke konsesjonspliktige til NKOM.
Om man er uheldig, kan slike stasjonære radarer forstyrre slik at TACC faller ut? Dette behøver ikke skje hver gang man passerer, avhengig av hvor langt frekvens-sweepet er fra hverandre på radarene og avstanden til radaren. - Kjører man seint, skulle også sannsynligheten øke - dersom det er dette som er årsaken?
Jeg har ikke kjørt i rushtiden med TACC.

Tror ikke at jordkabler kan innvirke? Der er fasene samlet inne i kabelen og relativt liten feltstyrke utenfor. - I så fall hadde det vært mer problematisk å passere luftspenn som gir større feltstyrker.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Dag A.

Sitat fra: Wattson på fredag 11. mars 2016, klokken 21:19
Kan det være stråling fra høyspentkabel i nærheten som er årsaken til utkoplingene?
Det går flere kabler/rør i elva, men skulle tro at dette er for langt unna til at det skal ha effekt, og da skulle det i tilfelle også skje i østgående løp, ikke bare vestgående.

Sitat fra: nortrahof på fredag 11. mars 2016, klokken 18:07
Jeg kjører ofte gjennom denne tunellen med TACC og har hittil aldri opplevd dette på min bil.
Er det i østre eller vestre løp?
Jeg har kun opplev dette i vestgående, altså fra Sørlandsenteret mot sentrum, og jeg har KUN opplevd det i feltet lengst til VENSTRE.  Bruker normalt det feltet da jeg skal gjennom byen.  Spesielt er det også at jeg stort sett bare kan huske at det har skjedd på dagtid/rushtid.

Sitat fra: nortrahof på lørdag 12. mars 2016, klokken 00:18
Vet ikke om Veivesenet har en fartsradar i tunellen?
Vil tro at slike radaren som sender i samme frekvensbånd som radaren på TMS kan innvirke/interferere med radaren på TMS? Det samme kan også radarbaserte bevegelsesalarmer gjøre (slike som du finner på automatdører på kjøpesentere ol.). Dette er radarer som sender med svært lav effekt (som radaren i TMS) og er derved ikke konsesjonspliktige til NKOM.
Om man er uheldig, kan slike stasjonære radarer forstyrre slik at TACC faller ut? Dette behøver ikke skje hver gang man passerer, avhengig av hvor langt frekvens-sweepet er fra hverandre på radarene og avstanden til radaren. - Kjører man seint, skulle også sannsynligheten øke - dersom det er dette som er årsaken?
Jeg har ikke kjørt i rushtiden med TACC.

Tror ikke at jordkabler kan innvirke? Der er fasene samlet inne i kabelen og relativt liten feltstyrke utenfor. - I så fall hadde det vært mer problematisk å passere luftspenn som gir større feltstyrker.
Har liten tro på fartsradar.  ATK benytter induktiv/kapasitive sløyfer i bakken og dersom Statens Veivesen av en eller anne grunn hadde andre typer fartsradarer i bruk i tunneller så ville jeg trodd at fenomenet ville vært observert flere steder rundt om i landet.

Det jeg finner veldig interessant i hva du skriver er radarbaserte bevegelsesdetektorer i automatdører.  Jeg har alltid oppfattet denne typen sensorer som IR-baserte og ikke radarbaserte.  Min observasjon er at dette stort sett skjer på dagtid i ukedager og spesielt i rushtrafikken så får din opplysning meg til å tenke på "Telenor bygget".  Kan dette bygget ha en radar basert automatdør som reflekterer radaren sin rett inn i tunnelløpet. Dette skulle samsvare medtidspunktet for når det skjer, at det på disse tidspunkter er aktivitet i dette bygget.
Konstruksjonen i tunnelløpet kan også virke som et fokalpunkt på denne radaren slik at det kun er helt spesifikt punkt i tunnellen det skjer.

NKOM mente at det kunne ha årsaker som LED belysning, belegg i tunnelløp m.m
Dette har jeg ikke så mye formening om, men ettersom det virker som om dette er et veldig lokalt fenomen så kan jeg ikke se at f.eks LED belysning som er i bruk i de fleste tunneller i Norge kun skal slå ut her.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

nortrahof

#8
Det blir stadig mer avansert elektronikk i bilene - og uventede effekter kan oppstå!

Det er sannsynlig at Veisentralen har en form for kø-deteksjon i denne tunellen. Da behøver de ikke overvåke begge kjørefelt men kun det venstre. Stopper trafikken opp også der, er det indikasjon på at det er kø og ikke bare et seintkjørende kjøretøy i høyre felt. Dette kan automatisk trigge video-overvåkning av tunellen, slik at trafikksentralen kan overvåke mange tuneller?
En radarbasert kø-detektor kan i prinsippet være temmelig lik en automatisk døråpner. De koster lite og krever ikke ekstraarbeid ved asfaltering.
Jeg tror ikke at døråpneren på Telenorbygget kan virke inn - det er for langt unna tunellåpningen?

Slike radarer for TACC vil også blokkeres eller forstyrres dersom man møter andre biler med TACC. Jeg har opplevd dette et par ganger på rette strekninger med 2-feltsvei og møtende trafikk.
Nå tåler sikkert radaren i TMS å blokkeres i et sekund eller to uten å koble ut - men varer dette for lenge, kobler den ut.- Det er et sikkerhetsspørsmål om hvor lenge bilen kan være sikker uten "radarsyn"?  Det er derfor jeg ikke tror at slike stasjonære radarer eller radarer i andre biler vanligvis utgjør et "problem" - men det er greit å vite om begrensingene.
Problemet eksisterer også for skip i områder med stor trafikk og mye bruk av radar. Da forekommer det sektorer der radaren er blokkert men virker i neste sweep.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA