Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av Zoe på IT Nett

Startet av aronesen, mandag 07. mars 2016, klokken 20:44

« forrige - neste »

aronesen

Hei.
Jeg tenkte vi kunne utveksle litt erfaring av ladeløsninger av Zoe på IT-Nett.
Tenker da på erfaringer med bruk av Zaptec, Gul og Svart ladebøtte, Victron etc..

Jeg har testet ut litt lading med Victron 2000W, som selges av bl.a ladefabrikken.no og nofuel.no.
Boksen er relativt liten og veier ca 12 Kg. Den er utstyrt med vifte og har aktiv kjøling. IP 21.
Tomgangstapet i trafoen er ca 13W.

Ved ladekladd innstilt på 10A trekker ladingen ca 1700W ut av veggen. Tapet over trafoen er da 125W slik at tilgjengelig effekt er 1575W.

Ved å stille ladekladden på 13A trekks det i mitt tilfelle 2300W ut av veggen tapet over trafoen er nå 190W og tilgjengelig effekt blir ca 2110W.

Ved å stille kladden på 16A trekkes 3200W ut av veggen og tapet over trafoen er nå på 350W. Tilgjengelig effekt for lading blir da 2850W.

Disse tallene vil variere etter temperatur, ladekladd og lengden på skjøteledningen.
I mitt tilfelle er det ingen problem å kjøre Victronen kontinuerlig instilling på 13A.
Det blir så vidt lunk i kabinettet med denne belastningen.
Jeg har også byttet til litt kraftigere vifte for å være sikker på å få nok kjøling.

Energibruken er målt med en billig energimåler fra Biltema som ikke er kalibrert på noen som helst måte.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

ladov

Hvordan vet du hva tapet i trafoen er? Kan du koble effektmåleren mellom trafo og bil?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

pudderjagar

Da er bare å bruke eit tangamperemeter som du får på Biltema for 750 kr. Hukke det på før trafoen og deretter etter trafoen.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Tangamperemeter-DCM-1000-P-2000023354/
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rav4_EV

Denne tanga tar neppe hensyn til reaktiv kraft og da blir målingene litt verdiløse.

Skal teste litt med den nye svarte lettvekter'n og Fluke Scopemeter 125. Legger ut litt info om et par dager.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

aronesen

#4
Sitat fra: ladov på mandag 07. mars 2016, klokken 22:16
Hvordan vet du hva tapet i trafoen er? Kan du koble effektmåleren mellom trafo og bil?
På Victronen og tilsvarende løsninger, er det mulig å koble effektmåleren både forran og bak trafoen. På løsninger med fast type 2 kabel er det selvsagt vanskeligere, og skal du ha nøyaktig måling må du nok inn på løsninger som Rav4_EV nevner.
Men, det vil jo uansett gi en viss pekepinn.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

aronesen

IP graden kan være grei å få med. Victronen har IP 21. Noe som betyr at den helst bør stå innendørs.

Link til forklaring av IP-systemet her: https://no.wikipedia.org/wiki/IP-systemet
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

hsa77

Sitat fra: aronesen på tirsdag 08. mars 2016, klokken 14:07
IP graden kan være grei å få med. Victronen har IP 21. Noe som betyr at den helst bør stå innendørs.

Link til forklaring av IP-systemet her: https://no.wikipedia.org/wiki/IP-systemet
Zaptec har ip-grad på 54+,  det er jo en stor fordel dersom man skal lade utendørs.

Er det noen som vet ip-grad på gul og svart ladebøtte?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

frank

#8
Trenger en hytte og nødlader, men vil ikke betale for mye for noe som blir lite brukt.
Har fått tak i en brukt skilletrafo, men synes det er for mye med 4-5000 for en regulerbar kabel med type 2 plugg.
Er det noen som har skjema på elektronikken som trengs, Pilot og proximity signalene?
Og evt. hvor man kan kjøpe en rimelig type 2 chassis plugg(hunn), (fant noen på nettet)
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

zbk

Sjekk feks opp OpenEvse eller SimpleEvse som startpunkt. Kontakter er dyrt så man kan nesten kjøpe en std type2-kabel og slakte i stedet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt


hsa77

#11
Min R240 får ifølge CanZE 1.4kw dc ved lading med gul ladebøtte. Den gule bøtta trekker ifølge en billig Clas Ohlson måler 9.7A/2100W fra veggen. CanZE rapporter pilotsignalet til 9A. Det forsvinner med andre ord 700w i bøtta og bilen før batteriet...

Ved lading med podpointen har jeg pilotsignal på 15A og DC-power på 2.7kw - nesten dobbel ladefart ved å øke fra 9 til 15A...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

jorn.nik

Driver å spekulerer på innkjøp av elbil som pendler bil. Da er jeg avhengig av å kunne lade i "vanlig" IT-nett. Spurte på Motorforum i Drammen (Renault forhandler) om status for Zaptec. Svar var at ved bestilling nå ville det være leveranse i desember(!!!) Jeg spurte da om alternativer, og svaret var at det finnes ikke!! Er jeg helt på jordet, eller ønsker de ikke å selge biler? Slik jeg har oppfattet det er det alternativet på markedet (som bl.a. denne tråden omhandlet). Please enlighten me! Hilsen elbil novise


Sent from my iPhone using Tapatalk

zbk

Du kan bruke en skilletrafo som gir ut et TN-nett og en "vanlig" ladekabel i stedet. Da får du en relativt tung, men håndterbar boks (12kg for løsningen beskrevet i denne tråden) mellom stikk og ladekabel de gangene du må lade på it-nett. De gangene du er på TN-nett bruker du bare kabelen.

Zaptec-kabelen er heller ikke spesielt "nett" og prismessig er nok denne mest aktuell om man kjøper den med sammen med bilen. Den blir forholdsvis dyr ellers.

Det finnes også et par andre Zoe-spesialiserte løsninger.

Personlig bor jeg i TN-land, men har en av "de gule bøttene" som ble solgt i starten til nødlading. Denne er 27kg! og relativt uhåndterlig, men så sjelden som jeg bruker den er det ikke aktuelt å spandere på seg Zaptec-kabelen.

Nesten 99% av ladingen min skjer hjemme likevel og på lengre turer bruker jeg mest hurtigladere. Merk at nye Zoe's 22kW maks ladeeffekt føles veldig sakte om du tar med bilen på langtur, men AC-ladingen til Zoe virker til å være mindre påvirka av kaldt vær enn mange andre biler som får redusert hastighet på hurtigladingen vinterstid. På min bil med den gamle motoren får jeg 40kW effekt i opptil 20min før det begynner å bikke nedover, men det minker på hurtigladere med 43kW AC.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

HCO

#14
Sitat fra: jorn.nik på tirsdag 19. april 2016, klokken 14:37
(...) avhengig av å kunne lade i "vanlig" IT-nett (...) svaret var at det finnes ikke [alternativer til Zaptec]!!

Det finnes, og såvidt jeg kan skjønne er vel dette den enkleste/beste løsningen akkurat nå: http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product

Sitat fra: jorn.nik på tirsdag 19. april 2016, klokken 14:37
Er jeg helt på jordet, eller ønsker de ikke å selge biler?

Jeg tror de fleste tradisjonelle bilforhandlere helst vil selge deg en bensin- eller dieselbil, dersom de får velge. Jeg måtte også omtrent mase meg til en Zoe. Man kan spekulere mye i hvorfor det er slik (og jeg har noen teorier selv), men uansett tror jeg forhandlere som ønsker å fortsatt eksistere etter 2020 bør sikre seg plass på det toget som går nå.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA