Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Ioniq - en flopp allerede før lansering ?

Startet av ElRune, tirsdag 16. februar 2016, klokken 15:10

« forrige - neste »

Zimon

Tror mange "vanlige dødlige" ser seg blint på størst mulig KWh på batteriet og ikke alt det andre. Tross alt så er det den totalt pakken som teller og vintertesten til TU og elbil foreningen viser jo at 28KWh Ioniq har ca like lang rekkevidde som 40KWh nye Leaf.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

jorgenbsk

Det har du rett i.
Men det skal også sies at vi ikke kunne vite hvor effektiv Ioniq skulle bli før folk fikk den i hende. Erfaring fra de fleste (alle?) andre elbiler den gang tilsa at dette ikke ville bli en fryktelig god elbil når det kom til rekkevidde.

Utrolig kult at Hyundai har fått til en så effektiv elbil. Håper flere lærer av dette!

geear

Ioniq er "proven", men jeg er fortsatt spent på hvordan degradasjon/levetid på batteripakken blir, for det virker som det er den batteripakken som blir mest tynt av alle på markedet.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38412.0

Zimon

Ioniq bruker en litt annen batteri type enn de andre,  lithium-ion polymer battery. Ifølge hva jeg leste så har denne polymer varianten flere fordeler, og en ulempe om jeg ikke husker feil.
- Cellene er mer firkanta og lar seg pakke tettere.
- Cellene tåler mer opp og utladninger, ergo tåler mer "juling".
- Ulempen er at de ikke er like "raske" på å gi fra seg energi enn standard Lithium Ion, men dette ser jeg ikke som noen ulempe da batteriet tydeligvis leverer mer enn nok kraft til Ioniq'en.

Hyundai har nok satset på å omvende bransjen litt med Ioniq, de har nok tenkt at de har satt en minste rekkevidde under design, så har de designet bil med tanke på vekt, luftmotstand og mer for å nå målene med både en billig og god bil.

Klart vanlige dødlige som var vant til gamle Leaf, trillingene etc + ikke minst Tesla sine gigant batteripakker så klart man så for seg en dårlig bil med tanke på batteri størrelse og størrelse på bilen etc.

Så helt topp at Hyundai har bevist at bilen duger. Tross alt det er flere faktorer som bestemmer rekkevidden på biler og hvor effektive. Ioniq har også en fornuftig motor spør du meg, jo kraftigere elektrisk motor jo mer kraft trekker den også. Ioniq i sport modus har 0-100 på 9,9 som holder for de aller fleste.

Jeg valgte Ioniq som min bil basert på effektiviteten + at jo mindre batteri jo raskere tar det å lades opp uansett om Schuko/kladd, Type 2 hjemmelader eller hurtiglading. En ny leaf med 40KW tar lengre tid å lage, men har like lang rekkevidde ca som Ioniq. Sparer strøm gjør man også med Ioniq.

Samt at bilen var jo selvsagt god å kjøre, den vant EuroNCAP sin Best small family car for år 2016! Så Hyundai har gjort det meste riktig med denne bilen synes jeg. Eneste jeg "savner", selv om jeg ikke kommer til savne det er feste til takstativ. Hvor mange trenger å kanskje frakte noe plank, ski, skiboks av og til. Sist jeg sjekket var det ikke kommet noen 3departs løsninger for Ioniq heller. Men nå har jeg en Focus stasjonsvogn diesel som fruen kommer til å arve over som har takrail, så mitt lille behov der er ikke noe problem.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Amatøren

Sitat fra: Zimon på onsdag 11. april 2018, klokken 09:15Hvor mange trenger å kanskje frakte noe plank, ski, skiboks av og til.

Bruker lastestativ noe

To ting jeg savner med e-Golfen.
Kort avstand mellom stativene og bare 75 kg maks taklast. Sharanen var selvsagt lenger og tok hele 100 kg og hadde bedre fester som følge av rails.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amoss

Sitat fra: Zimon på onsdag 11. april 2018, klokken 09:15
... + at jo mindre batteri jo raskere tar det å lades opp

Har sett flere som har kommet med denne påstanden. Joda, teknisk sett er den korrekt, men det er strengt talt totalt irrelevant. Det som er interessant er hvor lang tid det tar å lade opp X km rekkevidde. Og ja, Ioniq leder vel ann her, ikke fordi den har ett lite batteri, men fordi den er så effektiv.

Skulle definitivt ønsket at Ioniq kunne kommet med ett større batteri enn i dag. Selv det minste av de batteripakkene de skal levere til Kona hadde gjort mye...
Model S 85D

Zimon

@Amoss - ja, litt mer korrekt beskrivelse du kommer med der.

Ja, det hadde vært knall om Ioniq kom med nærmere 40KWh batteri f.eks, da tror jeg Ioniq ville solgt mye mer enn den gjør nå, selv om ikke dårlige salgstall nå egentlig.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Stav

Sitat fra: gr på tirsdag 10. april 2018, klokken 15:13
Morsomt! Dette forteller egentlig også noe om at utviklingen ikke går så raskt som mange tror. Hører stadig fra elbilskeptikere at de vil vente fordi det skjer så mye nå, nytt ditt og datt, ladefart på to minutter og så videre, men fakta er at en Model S fra 2012 fortsatt er i øvre rekke av det som finnes på drivlinje og ladefart, og utviklingen av elmotorer og batterier har gått rimelig jevnt de siste 130 årene. Selv om elbiler forandrer bruksområdet noe, så finnes elmotorene i ufattelige tall i verden også sett bort fra elbiler, og man ønsker alltid energieffektive motorer som er råsterke og veier ingenting...

Føler egentlig at Leaf 2 og i-Pace er gode bekreftelser på at det ikke skjer noe brått over natta. Når det kommer til stykket så er de ikke unike på verken ytelser, rekkevidde eller ladefart, selv om de er det ferskeste på markedet. Egentlig ganske betryggende for alle som tør å ta sjansen på å kjøpe elbil i dag.

Det får jeg da inderlig håpe. Jeg bestilte nylig en 2019-modell Ioniq etter å ha vurdert denne mot biler som e-Golf, Leaf 2 og Ampera-e. Det som virkelig gjorde utslaget var nettopp effektiviteten kombinert med rask lading på lange langturer (mer enn 3 hurtigladinger på en dag).

Familien er vant til å kjøre langt på ferie (800km+) med to lange pauser (45 min). Med Ioniq kan jeg kjøre like langt på en dag og kun bruke 30 min lenger tid enn dieseldyret vårt. Estimerer 4 ladepauser på ca 30 minutter med gjennomsnittlig kjøredistanse på 160 km på >80% batterikapasitet. Tipper vi kommer frem passe slitne, men ikke mer enn før...

Andre elementer der Ioniq var foran "konkurrentene" var: verdi for pengene, sportslige egenskaper (lik som eGolf), "lang" akselavstand og komfort for fører (supre forseter) og passasjerene. Selvsagt har jeg vært skeptisk til at batteriet var akkurat litt for lite (skulle hatt nok til 250 km på 80% av batteriet), for da hadde det gitt oss litt mer slingringsmonn mtp å nå flere destinasjoner uten å måtte lade underveis.

eGolf kom som god nr 2 i vår uoffisielle sammenlikning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA