Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Ioniq - en flopp allerede før lansering ?

Startet av ElRune, tirsdag 16. februar 2016, klokken 15:10

« forrige - neste »

3irikur

Sitat fra: rullemann på tirsdag 23. februar 2016, klokken 14:51
Veldig synd at den ikke får større batteri. Da er den plutselig ikke så interessant.
Enig. Jeg venter på Ampera-E nå, men jeg trenger nok ikke mer enn 250km (reell) rekkevidde, så det hadde vært fint med flere alternativer :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

N00b

Bilen finner nok noen kjøpere.  Det er et marked for det helt klart.
Nå hadde de sjansen å gjøre noe bra, men velger den billige varianten med gjenbruk av Soul batteriet.
Ja den vil slå Soul på rekkevidde da bilen ikke er designet etter brunost prinsippet men da ville jeg heller valgt den kule brunosten om jeg var i markedet for en BY bil, for det er bare enda en i rekken av kortrekkevidde biler.

Synd! 

28kwh gir ikke 250km rekkevidde uansett, om vinteren er det 2kwh pr 10km og kanskje enda ett hakk dårligere om vær og føre er slemme. 

tutti

#32
Da er dette bekreftet. To år etter at Soul ev kom, så kommer Hyundai med akkurat samme batteripakke.

http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/02/24/1305/Bilutstillingen-i-Geneve/slik-blir-hyundais-elbil

Ja, ja, da venter jeg med å bytte til egolfen kommer med 36 kWh ved nyttår :)

Trond.m

Sitat fra: tutti på onsdag 24. februar 2016, klokken 13:39
Ja, ja, da venter jeg med å bytte til egolfen kommer med 36 kWh ved nyttår :)
Det er ingen grunn til å "løpe og kjøpe" en Hyundai med 28 kW batteri og 250 km rekkevidde med mindre den skulle bli ekstremt rimelig. Da er nok Leaf 30 kW et tryggere (men kjedeligere) valg. Det er vel ingen som har bekreftet når eventuelt et større batteri (36 kW ?) er tilgjengelig i e-Golf ?

Gizmo

Mener ikke å spore av temaet, men golfen skal visst bare ha NEDC-rekkevidde på 265 km? Så når den en gang kommer neste år, så er det ikke noe stor avstand ned til 30 kWh-Leaf og 28kWh-Ioniq?

Og 28kWh i Soul/Ioniq er vel netto-størrelsen, mens 30kWh i Leaf er brutto?

2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

bno

#35
Tror dette blir uinteressant og derved en flopp i dag. Sidestilles ikke helt, men nesten som floppen Mercedes som kom uten QC.

timingbeltkiller

ENIG i giga flopp!

28 kwh batteri gir EPA/reell rekkevidde på 160-170 km om sommeren.
Utrolig at det fremdeles lanseres kortkort rekkevidde elbiler i 2016/17!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Gizmo

Det er overhodet ikke heldig for oss forbrukere. Men å spå at bilen vil floppe er nok å ta i veldig, husk at det avgjørende i så fall er salgsmålet til Huyundai. Ioniq er først og fremst en hybrid-bil. Den er utviklet med noen komprisser for å kunne markedsføre den som første trippel drivlinje-modell.

Når salgsmålet til Hyundai er 77.000 biler, så er det først og fremst snakk om at mesteparten av disse bilene skal ta andeler fra Toyota Prius. Pga utslippskrav osv er det praktisk å produsere Electric-varianten av bilen, men det er ikke i nærheten så stort volum de har tenkt å produsere og selge som de to hybrid-variantene.

Så jeg tror ikke den blir en flopp. Den passer fint i Hyundais plan som er å tilby en Prius-konkurrent, samt en storebror til Soul. Når større batteripakker kommer på de øvrige elbilene, så vil Ioniq også være klar for den overgangen, om Hyundai ønsker det, og da er de mer etablert i det segmentet enn Toyota.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

tutti

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 24. februar 2016, klokken 18:53
Utrolig at det fremdeles lanseres kortkort rekkevidde elbiler i 2016/17!
Ingen slår Ford. De skal lansere i 2017 en ny Focus EV som har dårligere rekkevidde enn Leaf og Soul:
http://www.greencarreports.com/news/1101359_updated-2017-ford-focus-electric-100-mile-range-dc-fast-charging

bno


ElRune

I følge forhandler forventes prisen å ligge mellom 250 og 300 tusen. Forhandler jeg snakket med hadde solgt noen biler så langt, uten at han kunne oppgi hvor mange.
Tesla Model 3 (reservert 01.04.2016)
Hyundai i40 1.7 crdi - 2011
OPEL Astra H 1.6 Twinport - 2005 (solgt)
Alfa Romeo 156 2.5V6 - 1998 (solgt)
SAAB 9-3 SS 1.8t - 2003 (solgt)
Lancia Thema Turbo i.e - 1987 (spiker)

Bosted: Drammen

moby666


Gizmo

Hyundai-representanten i et av deres promointervjuer på Geneve-lanseringen i dag:
"Ioniq will be a very important car for us...this year"

Det var veldig lovende fram til avgrensningen, så neste år er ikke bilen så viktig for deres satsning?
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

EspenM3

Sitat fra: moby666 på mandag 29. februar 2016, klokken 13:32
Prisen skal ligge på 2% under eGolf i følge Hyundai

I følge hvem hos Hyundai? Hyundai Norge, eller Europa?

Trond.m

Jeg kan ikke se at Hyundai kan klare å oppnå stort volum hvis prisen i Norge blir nesten på e-Golf nivå. Den får riktignok litt større enn e-golf i dagens utgave, men merkevaren Hyundai og deres begrensede forhandlernett trekker solid ned. Skal de få en høy markedsandel må prisen være under Leaf, eventuelt må garantien være bedre. De fleste kunder vil nok oppfatte det som mer usikkert å kjøpe en helt ny modell fra Hyundai, enn et modent (tross litt kjedelig) produkt fra Nissan. Men vi får jo gi dem en sjanse til å vise fram vidunderet  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA