Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilfordeler revideres i 2018

Startet av Trine2, lørdag 13. februar 2016, klokken 09:32

« forrige - neste »

Knut Røe


Knut Røe

Ingen som vet satser for årsavgift 2018?

ludwig_holberg

Den skal øke til 50% av vanlig årsavgift.

geear

Sitat fra: ludwig_holberg på søndag 01. oktober 2017, klokken 19:15
Den skal øke til 50% av vanlig årsavgift.
Årsavgiften forsvinner for 2018, og erstattes av trafikkforsikringsavgift som kommer på forsikringsfakturaen.

Halv årsavgift for 2018 stemmer ikke med Lovdata...

https://lovdata.no/forskrift/2001-12-11-1451/§3-23-9

"(4) For motorvogner som bare bruker elektrisitet til framdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller (årsavgiftsvedtaket § 1 annet ledd bokstav e nr. 5) skal det ikke beregnes avgift."

Amatøren

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2016/12/05/195261546/statsbudsjett-2017-elbil-blir-enda-mer-gunstig

SitatMen for elbileiere er det noen gode nyheter å ta med seg. Blant annet ligger det an til at de fritas for årsavgiften (445 kroner i dag) fra 2018. I det opprinnelige forslaget skulle denne økes til 1.200 kroner.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Sele


ludwig_holberg

I stand corrected som de sier - halv årsavgift ble visst reversert etter forhandlinger med KrF/V. Så nå er det faktisk null ja  :D

AJ82

Sitat fra: arnkl på lørdag 30. september 2017, klokken 14:47
Mva-fritaket skal vare til 2020.

Finnes det info om dette et sted?
Sitter litt på gjerdet om jeg skal handle bil i år, eller vente til neste år for å sjekke ut Etron først...

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Amatøren

Da Venstre ble med i regjeringen så ble det avtale om at momsfritaket skulle vernes ut nåværende regjeringsperiode. Det vil si ut til slutten av 2021.

ESA har sagt OK til momsfritak ut 2020. Når vi så er i 2020 skal resultatet fra 2018 og 2019 brukes til evaluering av ordningen i følge artikkelen.

Det er ille at vår suverenitet er gitt bort/avskaffet så vi må be EU/ESA om tillatelse til hvordan vi skal styre vår økonomiske politikk.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Carl Anton Stenling

Det er nok slik at ESA ikke nødvendigvis styrer norsk politikk. Riktignok har enkelte partier valgt å bruke ESA aktivt i elbilpolitikken - kanskje ikke helt med det resultatet de opprinnelig forventet.

La oss gjøre tankeeksperimentet at ESA i 2020 skulle si at elbilstøtten må legges om. Dersom de norske politikerne er uenige i det så vil det ta noe tid før en eventuell rettskraftig dom foreligger i EFTA-domstolen. Det er altså litt opptil politikerne hvorvidt de umiddelbart skal la ESA/EU styre våre virkemidler i klimapolitikken.
F.eks. har Norge brutt forurensningsreguleringene for NOx i Oslo i mange år og blitt dømt i EFTA-domstolen for dette. Likevel er det først nå tiltakene kommer.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

AJ82

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 01. mai 2018, klokken 18:55
Da Venstre ble med i regjeringen så ble det avtale om at momsfritaket skulle vernes ut nåværende regjeringsperiode. Det vil si ut til slutten av 2021.

ESA har sagt OK til momsfritak ut 2020. Når vi så er i 2020 skal resultatet fra 2018 og 2019 brukes til evaluering av ordningen i følge artikkelen.

Det er ille at vår suverenitet er gitt bort/avskaffet så vi må be EU/ESA om tillatelse til hvordan vi skal styre vår økonomiske politikk.

Høres bra ut. Man kan altså trygt vente med å kjøpe bil til neste år  :)

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Ebe

Verdt å merke seg at elbilandelen i bomringen i Bergen og Oslo er på 17% nå. I Bergen begynner elbiler å betale ved 20%. Vet ikke hvordan det er i Oslo?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

arthur

Det som også spiller noe rolle er vel hvor mye man sparer i forhold til alternativet, fossil bil, og den forskjellen forblir vel stor.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hsa77

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 08. mai 2018, klokken 07:05
Betaling kommer snikende.

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/70-kroner-i-bompenger-for-elbiler-1.14001977
Den dagen elbilen må betale 70kr koster det minst 140kr for fossilbiler, det blir med andre ord ikke mindre penger å spare på å kjøre elektrisk. https://elbil.no/ny-elbil-regel-i-2018-maks-halv-takst-for-parkering-ferge-og-bom/

Det billigste er jo selvfølgelig å kjøre kollektivt, men dersom man må kjøre bil kommer det til å være enorme besparelser på å velge elbil også i fremtiden.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA