Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Adaptive cruise

Startet av Thor2014, fredag 12. februar 2016, klokken 06:15

« forrige - neste »

Thor2014

Etter en tur på svingete veier i Numedal i går, oppdaget jeg noe spesielt. 
Inn mot skarpe svinger bremser bilen ned automatisk slik at jeg ikke trenger å slå av cc for å klare svingen. AP sto ikke på.
Fungerte relativt bra, men må kompensere litt med gassen ut av svingen

Allram

Sitat fra: Thor2014 på fredag 12. februar 2016, klokken 06:15
Etter en tur på svingete veier i Numedal i går, oppdaget jeg noe spesielt. 
Inn mot skarpe svinger bremser bilen ned automatisk slik at jeg ikke trenger å slå av cc for å klare svingen. AP sto ikke på.
Fungerte relativt bra, men må kompensere litt med gassen ut av svingen

Opplevde det samme selv i går. Skvatt litt først :P
Nissan Leaf Acenta 2014 mod - --solgt--
Tesla Model S 70D - VIN1018XX Nov 15 --solgt--
Tesla Model S 75D - VIN2210XX Est. Nov-tidlig des 17

Muffinman

Synes dette er en irriterende feature. Den er heldigvis dempet noe nå, men uforvarende fartsreduksjon i svinger er ikke noe jeg setter pris på, spesielt på glatta. De som kjører bak kan heller ikke være spesielt begeistret.

I en sving jeg kjører ofte holder den farta helt til svingen nesten er unnagjort, og når man manuelt ville økt pådraget ut av svingen reduserer bilen plutselig farten. Ulogisk og unyttig.

Et annet irritasjonsmoment er at radaren clogges veldig lett, og da får man ikke slått inn cruise overhodet. I går kveld hadde jeg kjørt tre timer i strekk og ville gjerne bevege litt på høyrefoten, men "cruise not available" var eneste responsen. Cruise er også avhengig av at kameraet har sikt/fungerer. Idiotisk at funksjonen skal være avhengig av så mye dilldal  for å fungere - gi meg en "dum" cruisecontol slik det er på 2013-modellen. Så langt har den hatt fungerende cc, mens 2015-modellen stort sett har vært uten i hele vinter.

fonberg

Merkelig at man ikke kan velge tradisjonell cruise control på AP-biler. Den muligheten bør komme med oppdatering.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

tho

Så adaptive cruise Danskekjører? Irriterende både for fører og de bak deg.  :o
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

o.b.lix

Sitat fra: fonberg på fredag 12. februar 2016, klokken 10:43
Merkelig at man ikke kan velge tradisjonell cruise control på AP-biler. Den muligheten bør komme med oppdatering.

Det skumle med å tillate vanlig cruise på bil som har adaptive, er at man er vant til at den bremser selv, og da er kollisjonsfaren forhøyet når den plutselig ikke gjør det. Jeg merker dette godt når jeg skal kjøre leaf kontra Tesla med AP.

Muligens kunne blitt løst med noen advarselskilt i dasjbord, men vet ikke.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Man kan naturligvis ikke skifte modus i farta basert på hva som fungerer av sensorikk. Dette er noe som må velges inne på menyene når bilen står i park. Velger man å koble ut alle systemer uten fartsholder bør det holde med en advarsel når man gjør valget.

petersv

Bare be Tesla deaktivere "autopilotens bekvemmelighetsfunksjoner" så har du vanlig gammel CC. Ikke ideelt, men fungerer. Du mister dog autoparkering, autopilot også i samme slengen.

turfsurf

På i3en kan man switche til manuell cruise med å holde inne avstandsknappen i 3 sek. Enkelt og uproblematisk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hyperstress

En kunne brukt den overflødige knappen på hendelen til det.

Og når det gjelder denne knappen; ble ikke den satt ut av funksjon her tidligere? Nå er den i alle fall tilbake i bruk, og en kobler ut AP ved å trykke på den.

Ellers blir det sikkert bra med tilpassing av fart i svinger når det blir fintunet etter hvert, og håper de klarer å luke ut fartsreduksjon på rette strekker når en kjører under broer o.l. (Som feks på E6 ved rv23 tror jeg det er)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

nortrahof

Sitat fra: Muffinman på fredag 12. februar 2016, klokken 10:39
Et annet irritasjonsmoment er at radaren clogges veldig lett, og da får man ikke slått inn cruise overhodet. I går kveld hadde jeg kjørt tre timer i strekk og ville gjerne bevege litt på høyrefoten, men "cruise not available" var eneste responsen. Cruise er også avhengig av at kameraet har sikt/fungerer. Idiotisk at funksjonen skal være avhengig av så mye dilldal  for å fungere - gi meg en "dum" cruisecontol slik det er på 2013-modellen. Så langt har den hatt fungerende cc, mens 2015-modellen stort sett har vært uten i hele vinter.

Har jobbet en del tidligere med "avstandsradarmåling". Det første jeg la merke til var den "fordypningen" som radaren er plassert i. - Trodde først at dette ikke var radaren som kunne være så tåpelig plassert men "noe annet". Slike radarantenner bør plasseres i en radom der fartsvinden blåser den ren for vann og snø. Det motsatte er tilfelle på TMS - men det virker sikkert i "Sunny California"!

Er ofte irritert over det samme.
Man kunne laget en funksjon der man kunne få en naturlig "nedgradering" fra TACC til ACC og til slutt CC dersom en eller flere av følerne skulle svikte. Nå er det "alt eller ingenting".
Når TM nå har fjernet bryteren for å slå av-og-på ACC på nye biler, tror jeg ikke de vil ha funksjoner som bare virker på "gamle" biler? Det blir på en måte å gjøre disse bilene mer avansert enn det de leverer i dag.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

I tillegg til at radaren er plassert i en fordypning avgir den også en del varme slik at snøen fester seg. Ofte er radaren det eneste stedet på fronten hvor det ligger snø, og da er det en skikkelig klump hvor det har pakket på seg ganske tykt. Når man fjerner snøen ser man at det er smeltet et hulrom på et par cm innerst.

Lynet

Da foreslår jeg en kampanje på https://www.teslamotors.com/no_NO/contact der vi ber om en funksjon som kobler ut ACC og man får kun CC frem til neste tur man skal kjøre. Hvis mange nok ønsker dette kan det skje tink før neste vinter har jeg tro på
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

lunitiks

God idé, Lynet! Noen som gidder å forfatte en standard tekst? Som vi alle bruker? Eller hvordan går vi frem for å lage en "kampanje"? Meningsmåling på elbilforum er vel bortkastet.

Vel, nå er det helg, fremskjøvet morsdag og valentinsdag! Skål for damene
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: Muffinman på lørdag 13. februar 2016, klokken 11:28
I tillegg til at radaren er plassert i en fordypning avgir den også en del varme slik at snøen fester seg. Ofte er radaren det eneste stedet på fronten hvor det ligger snø, og da er det en skikkelig klump hvor det har pakket på seg ganske tykt. Når man fjerner snøen ser man at det er smeltet et hulrom på et par cm innerst.

Med disse problemene som designet gir, hadde det ikke vært mulig å laget ett slags plast-"lokk" å sette over med en mer gunstig form - konveks bue eller "spiss" istedet for dagens konkave form, og som samtidig holder snøen litt lengre borte fra varmen? Eller vil det hindre radaren i å fungere etter hensikten? Er det ikke så at radaren sitter bak "nose-cone" på Model X?
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA