Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slakk i Tesla sine snøkjettinger? Eller slik det skal være?

Startet av cstromme, fredag 12. februar 2016, klokken 00:12

« forrige - neste »

cstromme

Vi har en S85 og siden vi skal til Bjorli i helgen, og høyt opp i fjellsiden med dårlig erfaring på andre biler tidligere i samme område så bestemte vi oss for å kjøpe Tesla sine kjettinger bare for å være sikker på at vi ikke står fast.

Installerte dem i dag bare for å teste, og slik at vi slapp å finne ut av hvordan de skulle på første gang når vi er på Bjorli, og tok en rask 2-minutters kjøretur før jeg tok de av igjen. Fulgte instruksene på Teslarati, byttet avstandsboltene og pinnen, satt de på dekkene og sentrerte stangen, og lot det være ca. 2 mellom felgen og senteret på kjettingen.

Når jeg kjørte så hørtes det veldig ut som om noe var løst, og det ble rett og slett skummelt når jeg nærmet meg 50 km/h. Det hørtes ikke ut som om noe traff bilen, men mer som om kjettingen var slakk og slo litt når den gikk rundt. Kjettingen var dog skikkelig stram når jeg tok den på, og stram når jeg tok den av. Så ut til å matche videoene jeg har sett på.

Er dette normalt? Har jeg gjort noe galt? La til noen bilder av det ene dekket, det andre ser helt likt ut. Burde jeg hatt latt det være flere ledd mellom dekket og senter på kjettingen? Eller ville det bare gjøre det mer løst?



Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

jog

Er dette virkelig kjettinger for kjøre med så høy fart, er ikke dette for å komme opp bakker som er vanskelige i 10 til 15 kmt.  knipetak løsninger.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

cstromme

Det var det jeg trodde opprinnelig, men fra service senteret og basert på hva folk har skrevet på de Amerikanske forumene så skal kjettingen fungere i "alle" hastigheter.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Allram

Nå har jeg ikke manualen rett foran meg. Men mener det står maks hastighet over kortere tid er 30MpH.
Nissan Leaf Acenta 2014 mod - --solgt--
Tesla Model S 70D - VIN1018XX Nov 15 --solgt--
Tesla Model S 75D - VIN2210XX Est. Nov-tidlig des 17

cra

Min erfaring med snøkjettinger er også at de kun er ment for å hjelpe seg ut av ei knipe, ikke for å kunne kjøre "som normalt" på unormalt dårlig/glatt føre. :)  Max 50km/t høres plausibelt ut i dette tilfellet, selv om det ikke nødvendigvis føles komfortabelt å gjøre det. Er det plastik-deler, eller er det lakkert/eloksert stål eller aluminium? Hvis plastik hadde jeg nok holdt meg til max 30km/t, til nød opp i 50 for å ta fart opp siste bakken.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RaBalder

Sitat fra: cstromme på fredag 12. februar 2016, klokken 09:43
Det var det jeg trodde opprinnelig, men fra service senteret og basert på hva folk har skrevet på de Amerikanske forumene så skal kjettingen fungere i "alle" hastigheter.
"alle" hastigheter kan du glemme.

Ingen kjetting takler alle hastigheter.

De som legges på dekkene på Model S er nok beregnet på svært sakte fart. Dvs. takle de problematiske bakkene i lav fart eller komme seg løs når man sitter fast.

cstromme

Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA