Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teknisk tråd: Logging av batterispenning, temperatur osv.

Startet av Cookie Monster, torsdag 11. februar 2016, klokken 00:54

« forrige - neste »

Cookie Monster

#75
Sto bilen i ro når du kunne gå så lavt? Tipper det har mye å si siden BMS overvåker volt og det blir shutdown når de laveste cellene er ca 2.9V. Så hvis batteriet er i mye ubalanse og noen celler når 2.9 er det også shut down selv om andre enda er feks 3.1-3.2.
Går raskere ned når det brukes strøm til framdrift eller oppoverbakke mot hvis man bare kjører og bruker minimalt med kw på en rett strekke eller står i ro og bare bruker til drift av systemene og varme.

Her er bilde fra han som er laget programmet når han testet til 0 fikk car is shutting down.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Muffinman

Samme forhold for alle tre biler. Holdt dem på pedalen i motbakke og kjørte dem nesten tomme, kjørte opp ladeplassen og tømte ved å sette i revers, holde på bremsen og tråkke på gasspedalen (jepp, da går det an å bruke begge pedalene, men man må holde ut med stadige "bærtbærtbært").

Sammenlignbar metodikk mellom de tre med andre ord.

Cookie Monster

#77
Logget på vei hjem fra jobb idag.

Noen funn som egentlig er kjent.

Når range mode er på, er bare motor foran i bruk. Gir man litt gass så det brukes fra 50-60kW eller mer effekt så slår motor inn bak. Det skjer lynkjapt og ikke noe man legger merke til.

Med range mode av så brukes begge motorene hele tiden når jeg kjørte. Effekt ble konstant fordelt 50/50 mellom foran og bak. Først ved maks pådrag gikk mer effekt bak.
Wk057 fra TMC forumet har skrevet at bare motoren bak jobber da, men fikk ikke det til å stemme. Mulig den gjør det i høyere hastighet enn 90-95 km/t, for kjørte ikke raskere enn det på denne turen.
Begge motorene ble ihvertfall brukt konstant hos meg og kunne ikke se noen tegn til torque sleep uten range mode på.

Regen er kun på motor foran ved range mode på. Som forventet siden motor bak sover ;)
Når range mode er av fordeles regen mellom foran og bak ca 60/40

En ting jeg lenge har hatt lyst til å teste er å kjøre fra 100 til 250 og se hvordan fordelingen gjøres opp igjennom. Mistenker at motor bak på P85D og P90D kobler ut over 235 km/t men hadde vært greit å fått det bevist.
Får prøve det til sommeren på Autobahn eller i dyno.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Cookie Monster

En annen ting jeg har fulgt med på den siste tiden er hvor balansert cellene er. Er ganske så sikker på at myten at man må lade til 100% eller over 90% for å balansere ikke stemmer.
Cellene blir balansert hele tiden.
Har ikke ladet over 90% på lang tid og har kjørt ned til rundt 10% så noen av cellene var litt i ubalanse( Minimalt) Etter å ha ladet til 80% var alle cellene helt i balanse igjen.

Hvis noen har en eldre 85 med en del km på hadde det vært interessant å få logget kapasitet på batteri osv. Send meg en PM jeg holder til i Drammens område hvis noen er interessert.
Eller så venter jeg til neste gang Bjørn er sørpå igjen ;)
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 29. februar 2016, klokken 18:07
Regen er kun på motor foran ved range mode på. Som forventet siden motor bak sover ;)
Dette samsvarer med erfaringer jeg gjorde med P90D lørdag morgen. Ekstremt glatt, og kjørte i range mode, regen på standard. Når jeg slapp pedalen gikk det et øyeblikk rett fram i sving, faktisk nok til at jeg fikk meg en støkk. Testet vekselvis med range mode på og av fortløpende, og fikk det fram hver gang med range mode på. Uten range mode klarte jeg ikke å framprovosere denne oppførselen en eneste gang.

sigurdi

At wk057 får drift kun på motor bak i California kan ha sammeheng med ute temperatur.
Jeg vil tro at de tar hensyn til ute temperatur om begge motorer (AWD) er i drift eller ikke.
Men det er bare synsing fra min del.
De er så kjappe at de kan koble inn og ut med behov, men som Muffinman fikk erafere bilen er litt treg i oppfattelsen når den glir pga regen.
Det samme er/var på RWD biler med regen på høy og inn mot/gjennom rundkjøringer på glatta.

Velger man Range så har man valgt best rekevidde og da tar ikke bilen hensyn til AWD på samme måte, sjåføren bestemmer.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Havebigfun

Teknisk er det vel ingen problem å regenerere med begge motorene, selv om range er på- like lite som bakre motor kobles inn når man gir på. Vi kan ønske oss det ved temp eks < 4C- med neste FW-update ;)
Ulempen er vel at bakre motor regenerer litt mindre effektiv hos P-modellene.

Cookie Monster

#82
Er sikkert en årsak til at de har gjort det sånn. Men sånn rent teknisk burde det gå like fort å aktivere regen som ved aks ja.
For de fleste er det tryggere at det bremser mer foran enn bak for å hindre at baken på bilen sklir ut.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Havebigfun

Kanskje de har ikke hatt fokus på det- ikke alt har en god begrunnelse.
mtp fordelingen kunne man valgt 60 foran, 40 bak- sikkert mye bedre enn 100 foran.

Cookie Monster

Er ca 60 foran og 40 bak når range mode er av.
Så hadde nok vært veldig enkelt å beholde det slik hvis de ville også med range mode på. 
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Cookie Monster

#85
Endelig fått bekreftet at motorutveksling på den lille foran ikke er lik som den store bak på P85D/P90D. Den lille foran har som man har mistenkt lenge 9.34:1 men ikke fått bekreftet 100% før nå.

Ser også ut som den store motoren jobber hele tiden på P85D/P90D også ved topphastighet. Hadde en mistanke om at kun den foran ble brukt da men det stemmer ikke.

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

hgs

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 29. februar 2016, klokken 18:19
En annen ting jeg har fulgt med på den siste tiden er hvor balansert cellene er. Er ganske så sikker på at myten at man må lade til 100% eller over 90% for å balansere ikke stemmer.
Cellene blir balansert hele tiden.
Har ikke ladet over 90% på lang tid og har kjørt ned til rundt 10% så noen av cellene var litt i ubalanse( Minimalt) Etter å ha ladet til 80% var alle cellene helt i balanse igjen.

Hvis noen har en eldre 85 med en del km på hadde det vært interessant å få logget kapasitet på batteri osv. Send meg en PM jeg holder til i Drammens område hvis noen er interessert.
Eller så venter jeg til neste gang Bjørn er sørpå igjen ;)

Du kan bare teste vår S85 fra juni 2014 med 80kkm på telleren, men du vil kanskje ha en som har gått enda lengre? Kjører forbi Drammen/Eiker 2 ganger i uka.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA