Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teknisk tråd: Logging av batterispenning, temperatur osv.

Startet av Cookie Monster, torsdag 11. februar 2016, klokken 00:54

« forrige - neste »

sigurdi

#60
Mange enheter som har mulighet for CAN protokoll, men de fleste mangler kretsen for å kunne koble seg på CAN bussen. ;-)

Tatt fra Particle.io om elektron.

Sitat fra: Particle.ioan additional CAN transceiver integrated circuit is needed to convert the logic-level voltages of the Photon or Electron to the voltage levels of the CAN bus.

Jeg har pinne konfigurasjon både for den gamle 12pinns (sort) kontakt og den nye 20 pinns (blå) (er ivertfall på bil levert i desember.

Om noen trenger så tar jeg det på PM, men IKKE koble til om du ikke er 100% sikker at can leseren din har beskyttelses kretsen, CAN er en terminert buss og tror ikke Tesla blir happy om hele displayet lyser opp med feilmeldinger. ;-)

Arduino due har også CAN støtte, men mangler også kretsen for å koble seg på, litt merkelig siden komponentene ikke koster mage kronene.
Horten
Model X90D (18.03.17)

sigurdi

Sitat fra: bjoris på tirsdag 16. februar 2016, klokken 09:04
Sitat fra: sigurdi på mandag 15. februar 2016, klokken 21:04
Sitat fra: bjoris på mandag 15. februar 2016, klokken 18:02
Men 80% på Tesla er vel over 4,0 v? Tror jeg ville lagt meg lavere, feks 70% eller ned mot 50% hvis en ikke kjører mer enn noen mil.

Irriterende at de fleste andre enn Tesla gir det lite mulighet til å velge ett gitt ladenivå! Det blir vel for komplisert å forklare en gjennomsnittlig kjøper...
70D så er 80% ganske bra 4.0v ja, daglig lading fra 70-75% men ikke for lavt da det heller ikke er det beste for batteriet. ;-)

...

Har du kjørt testen på 80% SOC? Den må vel nesten være høyere enn 4.0 når 90% er 4,10? Som sagt har Leaf 4.10 når den oppgir 98% SOC (mer får du ikke) og ganske nøyaktig 4.0 på 80% SOC (LeafSpy), bilen selv oppgir 84%, men det er jo manipulert.

Ja jeg leste ut batteriet på 70, 80, 90 og 100% SOC på en Tesla Model S 70D gått 3300km.

Og tallene jeg postet med teksten 80% var nettopp lest ut av batteriet på 80%.

Tesla lar bruker lade til 100% som er 4.2v, leaf lar ikke brukerene gjøre dette.

Husk at 0% SOC ikke er 0v men 2.5-2.8v en plass, venter som sakt til det blir varmere i været før jeg kjører en måling på lav SOC.
Horten
Model X90D (18.03.17)

sigurdi

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 16. februar 2016, klokken 08:13
Dagens!!  :D

Et noob-spørsmål sigurdi: I hvilken grad påvirker evnt. "ladefarten" batterilevetiden? Har det noe/mye å si for batterilevetiden om man lader mest på 10, 16, 32A, med enkeltlader/dobbeltlader, 1-fas/3-fas?

Absolutt ingenting, siden allt du nevner er svært sakte lading for et 60,70 eller 80kWh batteri.
All lading under 0.5C er kategorisert som sakte og har ikke så mye å si på batteriets forringelse. (Sjekk videoen til Jeff Dahn eller annen info)
0.5C på et 60kWh er 30kW og da 16A på 230v blir ca 0.05C

Men tiden som batteriet befinner seg over ca 4.1v har stor betydning, så mange mener at det er bedre å lade så raskt som mulig om man trenger å lade til 100%, andre er vel litt mer uenige.
Men at man ikke bør lade til 100% og la den stå det er vel ganske udiskutabelt, her er batteriet i en tilstand som det ikke ønsker å være for å si det slik.

En ting som ikke må glemmes er at lav SOC setter også batteriet i en tilstand som det ikke liker seg spesielt bra, spesielt når temperaturen er lav og en skal tilføre energi.
Lagring er en ting men bruk og da spesielt lading er noe helt annet.
Horten
Model X90D (18.03.17)


sigurdi

Sitat fra: tho på onsdag 17. februar 2016, klokken 09:34
Leita litt rundt i går natt.

Fant dette:
http://www.instructables.com/id/Exploring-the-Tesla-Model-S-CAN-Bus/

http://www.ebay.com/itm/SN65HVD230-CAN-bus-transceiver-communication-module-arduino-Top-/141689538953?hash=item20fd5ac989:g:gukAAOSwZd1Vd~6P

er dette fortsatt relevant?
Dette er veldig aktuelt, men den pluggen er brukt på eldre biler, litt usikker når de endret til 20pinns plugg (blå)
Men min bil levert i Desember har ny plugg.
Ta kontakt på PM om du trenger plugg konfigurasjon på den nye, der passer det med å bruke en standard SM plugg siden CAN kontaktene ligger ved siden av hverandre.

Har ikke funnet kontakten hos Mouser ennå.

Driverene og den lille softwaren vi har så langt er laget for due så usikker om den vil fungere mot ebay modulen.
Men arduino skal jo være lett å programere om.
Prøvde å kompilere for andre en due (som har arm prosessor), men da fikk jeg mye feilmeldinger om biblotek som manglet.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Cookie Monster

#65
Litt nytt nå :) Har kjøpt meg en annen type kabel og bruker en software som er bedre enn den enkle som var i starten.

Har nå mulighet til å sjekke total tilgjengelig kWh når batteri var nytt sammenlignet mot nåværende ladestatus. Bilen var bare på ca 58% når jeg tok disse screenshots.

Kan også se enkelt på grafen om cellene er i balanse, effekt fra batteri og på motorer. Ikke fått logget noen lengre pådrag enda. Testet litt kjapt i går og så at P85D bare bruker motor foran når den står i Range mode.

Skal lade til 100% i helgen for å se hvor mange kWh jeg får mot de 78 kWh batteriet mitt hadde når det var nytt.

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Muffinman

#66
Tøft! Gjett om jeg er interessert i å få 2013-modellen min målt  ;D

EDIT: Hvilken distro kjører du dette på?

Cookie Monster

Synd du bor et stykke unna eller så kunne vi ordnet det ;) Nå blir det nok snart lettere å få tak kabel og sw som fungerer enkelt på Windows om ikke alt for lang tid tipper jeg :)

Distro er Ubuntu MATE
https://ubuntu-mate.org
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Muffinman

Kommer nok til å skaffe meg noe slik, men venter litt til løsningene modnes (les:andre går opp stien). Forhåpentligvis finner ikke Tesla på noe som sperrer.

Måling av restkapasitet på P85`en vil være svært nyttig tilleggsdokumentasjon på saken jeg leverte til Tesla i januar. Fikk aldri noen skriftlig tilbakemelding, men en kar mumlet noe om at han trodde teknikeren hadde opprettet en sak og sendt inn når jeg hentet bilen. Får vel høre om noen gidder å sjekke om det ligger noe i systemet.

amund

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 26. februar 2016, klokken 18:59
Litt nytt nå :) Har kjøpt meg en annen type kabel og bruker en software som er bedre enn den enkle som var i starten.

Kan du linke oss til kabel og software du bruker her? Finnes det noen tråd om det programmet, evt github ?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

sigurdi

Sitat fra: amund på lørdag 27. februar 2016, klokken 09:49
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 26. februar 2016, klokken 18:59
Litt nytt nå :) Har kjøpt meg en annen type kabel og bruker en software som er bedre enn den enkle som var i starten.

Kan du linke oss til kabel og software du bruker her? Finnes det noen tråd om det programmet, evt github ?

Er best å vente litt, kan alltids linke til kabel men tester ut flere løsninger og priser.

Software er under utvikling og andre får ikke tilgang på nåværende stadie risikerer ikke at andre sitter med en bil med Canbus feil pga testing.

Kjører flere paralelle løp for å se hva som er beste løsning, med tanke på funsjonalitet og pris.

Men har du 3000kr+ til å bruke på en Canbus leser har Cookie M. en til salgs. ;-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

GOS

@Sigurdi/CookieMonster
Kan der si noe mer (evwntuelt hva dere tror) om de tallene dere finner? Er f.eks. det som rapporteres som Energy Buffer 4 kWh på (S70D) lik zero miles protection?
Hva er SOC Min og Ui? SOC Min synes ikke å være forhold mellom noen av de rapporterte km?
Batteri Virkningsgrad? Forholdet mellom effekt tilført inn i batteriene versus effekt tatt ut av batteriet som gjerne er tap i indre motstand etc? Kan batteristørrelsen som er oppgitt (85 kWh) som om virkningsgraden var 1?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Cookie Monster

Har kjøpt kabel fra LAWICEL nå så min evtv kabel kan jeg nok selge hvis noen vil ha den for 2000,-. Koster 2500 fra usa + frakt og moms.

http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=TeslaCANKit&cat=28

Obs: Ikke noe man bare plugger inn og så funker det enkelt. Det funker på Windows og er ganske enkelt å lese ut feks volt data bare med det som følger med. Men det er ikke noe for de som ikke har tenkt å dypdykke litt i dette. Men den vil nok fint kunne brukes mer enkelt i framtiden :)
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Cookie Monster

#73
Sitat fra: GOS på søndag 28. februar 2016, klokken 17:50
@Sigurdi/CookieMonster
Kan der si noe mer (evwntuelt hva dere tror) om de tallene dere finner? Er f.eks. det som rapporteres som Energy Buffer 4 kWh på (S70D) lik zero miles protection?
Hva er SOC Min og Ui? SOC Min synes ikke å være forhold mellom noen av de rapporterte km?
Batteri Virkningsgrad? Forholdet mellom effekt tilført inn i batteriene versus effekt tatt ut av batteriet som gjerne er tap i indre motstand etc? Kan batteristørrelsen som er oppgitt (85 kWh) som om virkningsgraden var 1?

Står litt rundt virkningsgrad i den hvor mange kwh er tilgjengelig tråden.
Men ser ut som det ikke finnes noe under 0. 0 er 0 og kan man kjøre under 0 er det fordi BMS har beregnet feil og ikke fordi det er lagt inn noen kWh for å bruke under 0. Bilen får shutting down når det er ca 0 kWh tilgjengelig av de 77-78 kWh som kan brukes.
Så ikke noe man bør regne med å kunne kjøre spes langt når det står 0. Funker bedre å kjøre etter den gule stripa linjene når man begynner å få lav SOC ved maks 30kW er det slutt ;)

Min P85D har 78 kWh tilgjengelig + 4 kWh buffer/brick protection man ikke får brukt.

Det om zero mile protection kom nok fra at man ikke fikk tallene til å gå opp til 85. Siden pakken bare er 81-82 kWh.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 28. februar 2016, klokken 18:37
Funker bedre å kjøre etter den gule stripa linjene når man begynner å få lav SOC ved maks 30kW er det slutt ;)
Bilene i signaturen stengte ned på rundt 20kW begrensning. Den eldste fikk et plutselig dropp fra 40-20kW og da gikk det ikke lenge før det var stopp. P90D`en jeg testet fungerte fint mens begrensningen krøp helt ned til 3-4kW, og lå der en stund før den stengte ned.

Så det er forskjell på bilene. Inntil vi vet mønsteret til sistnevnte bil er vanlig for 90-batteri, for PxxD-biler eller tilfeldig vet vi ikke enda. Dermed er rådet til kakemonsteret om å gå ut fra at det er game over ved 30kW begrensning lurt å ta til etterretning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA