Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teknisk tråd: Logging av batterispenning, temperatur osv.

Startet av Cookie Monster, torsdag 11. februar 2016, klokken 00:54

« forrige - neste »

petersv

Det jeg håper vi alle kan enes om er at hele diskusjonen rundt "85"/"ikke 85" egentlig ikke så interessant, iallfall ikke fruktbar.

Det vi nå kan finne ut av, også takket være denne tråden og wks tråd, er hvilken utnyttbar energi vi har i bilene våre. Det er interessant.

Lynet

Det spørs vel om man vil bruke batteriet fra 100-0% eller bruke 70-30% og slippe stå stor slitasje på batteriet.
For min del lader jeg til 100% maks 10 ganger i året, og da kun på grunn av behov for maks rekkevidde. Har enda ikke vært under 10%.
Så konklusjonen min er at jeg har rikelig kapasitet for mitt bruk
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Bjoris

Det jeg ser er at Tesla booster sine batteri "10%" mer enn de fleste andre. da 100% i Leaf er 4.10 v og det er 90% på Tesla. Nå sier Nissan at du bare kan lade fult og har tatt bort 80% valget som gir 4.0 v. Jeg prøver likevel å ha batteriet under 80% over tid da dette beviselig er viktig for langt batteriliv:)

hemi

Min lader også til 80% max, har drevet mye med rc, og de batteriene som står på 100% lenge er alltid bare å kaste.

Som den nerden jeg er har jeg RRDtool grafing på endel parametere blandt annet SOC, V, A osv, grafene avslører at jeg ligger

51% snitt denne mnd, og 67% hittil i år på SOC

Spennende tråd.

Bjoris

Men 80% på Tesla er vel over 4,0 v? Tror jeg ville lagt meg lavere, feks 70% eller ned mot 50% hvis en ikke kjører mer enn noen mil.

Iriterende at de fleste andre enn Tesla gir deg lite mulighet til å velge ett gitt ladenivå! Det blir vel for komplisert å forklare en gjennomsnittlig kjøper...

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

Men 80% på Tesla er vel over 4,0 v? Tror jeg ville lagt meg lavere, feks 70% eller ned mot 50% hvis en ikke kjører mer enn noen mil.

Irriterende at de fleste andre enn Tesla gir det lite mulighet til å velge ett gitt ladenivå! Det blir vel for komplisert å forklare en gjennomsnittlig kjøper...

sigurdi

#52
Sitat fra: bjoris på mandag 15. februar 2016, klokken 18:02
Men 80% på Tesla er vel over 4,0 v? Tror jeg ville lagt meg lavere, feks 70% eller ned mot 50% hvis en ikke kjører mer enn noen mil.

Irriterende at de fleste andre enn Tesla gir det lite mulighet til å velge ett gitt ladenivå! Det blir vel for komplisert å forklare en gjennomsnittlig kjøper...
70D så er 80% ganske bra 4.0v ja, daglig lading fra 70-75% men ikke for lavt da det heller ikke er det beste for batteriet. ;-)

Men addetivene som Tesla bruker i elektrolytten ser ut til å gi et svært stabilt batteri over tid så hvor mye betyding det har om du lader daglig til 70 eller 80 er jeg ikke så sikker på.

Selv lader vi når den kommer ned på 40-50% og da opp igjen til 70%, skal vi på lengre tur setter vi den opp til det vi har behov for før vi skal kjøre.

Kode (80%SOC) [Velg]
Pack Voltage:336.90    Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v  Average Temperature:6.53C

  Cell  1 : 4.01v  Cell  2 : 4.01v  Cell  3 : 4.01v  Cell  4 : 4.01v  Cell  5 : 4.01v  Cell  6 : 4.01v 
  Cell  7 : 4.01v  Cell  8 : 4.01v  Cell  9 : 4.01v  Cell 10 : 4.01v  Cell 11 : 4.01v  Cell 12 : 4.01v 
  Cell 13 : 4.01v  Cell 14 : 4.01v  Cell 15 : 4.01v  Cell 16 : 4.01v  Cell 17 : 4.01v  Cell 18 : 4.01v 
  Cell 19 : 4.01v  Cell 20 : 4.01v  Cell 21 : 4.01v  Cell 22 : 4.01v  Cell 23 : 4.01v  Cell 24 : 4.01v 


Skal se om jeg får tid å programere litt på jobb og da skal jeg legge inn slik at jeg får lest ut både SOC og energi inn/ut av batteriet samt andre verdier om jeg får tid.

En liten teaser:
● Battery Lifetime Energy Stats
○ kwhChargeTotal
○ kwhDischargeTotal

Da kan jeg kalkulere hvor mye som har gått til varmeproduksjon og dermed virkningsgrad på selve batteriet.

● SOC
● Battery Energy Status
○ nominalFullPackEnergy
○ nominalEnergyRemaining
○ expectedEnergyRemaining
○ idealEnergyRemaining
○ energyBuffer
○ energyToChargeComplete

Litt usikker hvor mye jeg skal skrive her på forumet, siden det ikke bare er entistiaster som leser. ;-)

Men tror resten får komme som en overaskelse når den tid kommer.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Muffinman

Dette var veldig interessant. Antar jeg er en av entusiastene :)

Å sammenligne nye vs gamle biler ville vært nyttig, og kanskje kunne se nøyaktig kapasitetstap opp mot bruksmønster, alder og håndtert energi inn/ut? Kanskje endrer batteriets virkningsgrad seg over tid også?

Kunne betalt noen kroner for å få mine biler målt hvis det kommer noe såpass vettugt som det du antyder her ut av det :)

Thor2014

Hvis 100% er 4,2v høres det ut som at 95% er det nye 100%
Blir vel fort 95% igjen dersom man lader til 100%?

sigurdi

Sitat fra: Thor2014 på mandag 15. februar 2016, klokken 23:14
Hvis 100% er 4,2v høres det ut som at 95% er det nye 100%
Blir vel fort 95% igjen dersom man lader til 100%?
Som skrevet tidligere så er ikke spenning og kapasitet noe man bare kan lese ut av den første for å kalkulere den andre.

Hvor mye energi batteriet kan lagre mellom 2.5-2.7v (ingen målinger ved 0km ennå, for kaldt i været til at jeg tar dette forsøket nå) og 4.2v er jo avhengig av tilstanden på Anode og katode.
Man kan få forringelse i Anode og Katode og dermed lavere kapasitet pr celle.
De vil fremdeles lade seg ut til samme volt og opp til samme volt men energi mengden blir mindre.

Tenk det som et kaffekrus som du fyller 4.2cm med kaffe, etter at du har fyllt og tømt glasset noen hundre ganger legger det seg en avleiring av kaffe i bunn og langs sidene av koppen.
Du fyller fremdeles kun opp til 4.2cm merket med kaffe men mengden kaffe du får plass til blir mindre og mindre.
Så du må fylle koppen oftere for å få like mye kaffe til frokosten.
Horten
Model X90D (18.03.17)

lunitiks

Dagens!!  :D


Et noob-spørsmål sigurdi: I hvilken grad påvirker evnt. "ladefarten" batterilevetiden? Har det noe/mye å si for batterilevetiden om man lader mest på 10, 16, 32A, med enkeltlader/dobbeltlader, 1-fas/3-fas?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

Sitat fra: sigurdi på mandag 15. februar 2016, klokken 21:04
Sitat fra: bjoris på mandag 15. februar 2016, klokken 18:02
Men 80% på Tesla er vel over 4,0 v? Tror jeg ville lagt meg lavere, feks 70% eller ned mot 50% hvis en ikke kjører mer enn noen mil.

Irriterende at de fleste andre enn Tesla gir det lite mulighet til å velge ett gitt ladenivå! Det blir vel for komplisert å forklare en gjennomsnittlig kjøper...
70D så er 80% ganske bra 4.0v ja, daglig lading fra 70-75% men ikke for lavt da det heller ikke er det beste for batteriet. ;-)

...

Har du kjørt testen på 80% SOC? Den må vel nesten være høyere enn 4.0 når 90% er 4,10? Som sagt har Leaf 4.10 når den oppgir 98% SOC (mer får du ikke) og ganske nøyaktig 4.0 på 80% SOC (LeafSpy), bilen selv oppgir 84%, men det er jo manipulert.


Cowboystrekk

Tommel opp for Sigurdis episke kaffeforklaring :D

Jeg er litt batterinerd og bruker min egen bil som eksperiment for å se hvor lenge det er mulig å få et batteri til å leve. Sommerstid i varmt vær holder jeg SOC på ca 20-40% (er kort veg til nærmeste SC, trenger 10-12% batteri for å komme fram til den), når utemp er rundt null eller litt over legger jeg meg på 40-50% og når utetemp er -10C eller kaldere ligger jeg på ca 50-70% SOC. Jeg har 60-batteriet og fikk fram til 7.0 softwaren fremdeles 290 km på typical som jeg fikk da bilen var ny da jeg fullada den etter litt over 1,5 år, nå får jeg over 300 med ny regnesyklus. Bilen forbruker ca 560Wh\km pr prosent batteri, noe den har gjort hele tiden etter at prosentmåling kom med. Jeg merka dog at den balanserte litt og gav 2 ekstra km da jeg fullada den et par ganger i fjorsommer, men ikke den helt store balanseringa ;) At batteriet er over 60 kW overrasker meg på ingen måte.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tho

Hei

Jeg fikk idag to stk Electron (mikrocontroller med 3g modem og cloud støtte) fra particle.io. Jeg skal bruke en av de til automasjon av hytta men jeg tenkte det kunne vært artig å bruke den ene til å logge data fra teslaen. Jeg ser at particle.io dokumenterer canbus støtte.

https://docs.particle.io/reference/firmware/electron/#can-canbus-

Har dere en plass jeg kan få kjøpt plugg som passer i min 2014 telsa og har dere dokumentert pinout på noen måte? Jeg vil selfølgelig legge ut alt av kode og dokumentasjon hvis jeg kommer så langt.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA