Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertere BMW 5 serie (E28) til EV - 5EL

Startet av SUNPWRD, tirsdag 09. februar 2016, klokken 22:45

« forrige - neste »

SUNPWRD

Hei folkens!

Jeg har en 1986 BMW 524TD (E28) som jeg vurder å konvertere til elektrisk drift. Det er søndagsbilen min, så den brukes lite. Både jeg og kona kjører allerede elektrisk bil (Z-Cero og Soul EV) så å bruke denne gamle oljebrenner`n bilen føles litt feil nå..

Jeg har fått tak i en motor, gir og motorcontroller til en Think Classic.
Motoren er på ca 40hk så den er vel i underkant, men kan den likevel brukes?

Jeg har tenkt en del på dette og kommet til at jeg må velge mellom to strategier.

1.   Å demontere motor, men beholde resten av drivverket. Så sette elmotor der hvor dieselmotor sitter montert i dag.
2.   Å demontere motor, gir og differensial, og montere el motor med differensial der hvor differensial og drivstofftank sitter nå.

Takknemlig for innspill

Motor med gir og motorcontroller:



Her er bilde av undersiden med differensial demontert. Låner bilde av: http://www.bmwforums.com.au/showthread.php/10461-E28-Rear-end-Rebuild-complete




Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

elektrolux

Blir nok for svak motor for en 5 serie bil. Sett heller komplett motor med diff i en supermini som Citroen C1, VW Polo, Fiat eller lignende
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

#2
Det enkleste er å benytte original gearkasse og montere en ny elmotor på en adapterplate.
Dette har mange fordeler, ikke minst er det den enklest måten å konvertere på.


Her finner du mange biler som er konvertert
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Yeyeye

Men tåler ikke Thinkmotoren vesentlig høyere spenning da? Men uansett ser jeg for meg den er litt svak da. En krasjet Leaf eller lignende, som en kunne plukket det meste fra hadde vært noe.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

elektrolux

Hva med ferdig godkjent Citroen C1?

Har en strøken bil med alle papirene, men uten motor og uten batteri. Perfekt for Think motoren din, som var min tanke når jeg kjøpte den.

Pris: 40 000 kr

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

SUNPWRD

Sitat fra: elektrolux på fredag 19. februar 2016, klokken 20:18
Hva med ferdig godkjent Citroen C1?

Har en strøken bil med alle papirene, men uten motor og uten batteri. Perfekt for Think motoren din, som var min tanke når jeg kjøpte den.

Pris: 40 000 kr

Tja, nå har jo jeg allerede en Citroen Z0 (Zero) :-) , men takker for tilbudet.
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA