Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plug in biler og parkering

Startet av Jarle Herseth, tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:22

« forrige - neste »

Jarle Herseth

Hei lurer på om noen vet når vi med plugin biler får lade på offentlige plasser som for eks kjøpesentere i Oslo og Akershus.

Joh Kobbe

#1
Hei  :)
Her er en link til en excel fil hvor vi samler en oversikt over ladepunkt og sentra som ønsker Plug in Hybrider velkomne til å lade gratis! hvis du bruker f.eks. http://www.ladestasjoner.no/ sitt kart for å få oversikt over de som tilbyr lading i ditt område, kan du sende dem en forespørsel via facebook eller epost for så enkelt å fylle på oversikten. Alle påfyllinger hjelper oss hybride med å kjøre ren el. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1zedNc0HViooVu0-peTxjYsvJiZHZnaNF19stS0YARfg/edit#gid=1649832057
Mitsubishi Outlander PHEV 2016 Instyle+

Lindbøl

Jeg har fortått man kan stå på ofentlige ladeplasser i Oslo, men må betale P-avgift, er det riktig?

Joh Kobbe

Sitat fra: Lindbøl på søndag 14. februar 2016, klokken 18:40
Jeg har fortått man kan stå på ofentlige ladeplasser i Oslo, men må betale P-avgift, er det riktig?

Send en epost til dem med henvisning til elbilforum og spør dem. Jeg har fått mange svar ved å gjøre dette, disse har jeg fylt på i excel filen. Du kan jo fylle på svaret du får, jo flere som fyller på jo flere plug in hybrider kan kjøre på ren el :-)
Mitsubishi Outlander PHEV 2016 Instyle+

Hybrid

Oppdatert Excel-listen med Hamar kommune, som tillater bruk av ladestasjoner for plugg-inn om man har ladekabel koblet opp og betalt gyldig billett.

Erlingni

#5
Sitat fra: Lindbøl på søndag 14. februar 2016, klokken 18:40
Jeg har fortått man kan stå på ofentlige ladeplasser i Oslo, men må betale P-avgift, er det riktig?
I Oslo er de fleste offentlige ladeplasser nå skiltet med "ladbar motorvogn" og ikke "el-bil", så da parkerer PHEV på akkurat samme vilkår som el-bil (altså gratis).
Men det gjelder kun ladeplasser, og ikke vanlige plasser. El-biler parkerer vel gratis på alle offentlige plasser. Det er vanligvis også tidsbegrensning på ladeplassene (se skilt). Du må derfor ha p-skive eller tilsvarende i ruta.

Det forutsetter imidlertid at ladekabelen er koblet til laderen under hele parkeringen, da p-etaten (det heter vel egentlig "bymiljøetaten" nå) ikke har noen annen måte å se at bilen er en PHEV på (siden registreringsnummeret er likt som vanlig fossilbil). Alle som parkerer på lade-plassene burde stå der kun for å lade uansett etter min mening, men det er en annen diskusjon.

Sandpusher

Sitat fra: Erlingni på mandag 07. mars 2016, klokken 09:22
Sitat fra: Lindbøl på søndag 14. februar 2016, klokken 18:40
Jeg har fortått man kan stå på ofentlige ladeplasser i Oslo, men må betale P-avgift, er det riktig?
I Oslo er de fleste offentlige ladeplasser nå skiltet med "ladbar motorvogn" og ikke "el-bil", så da parkerer PHEV på akkurat samme vilkår som el-bil (altså gratis).
Men det gjelder kun ladeplasser, og ikke vanlige plasser. El-biler parkerer vel gratis på alle offentlige plasser. Det er vanligvis også tidsbegrensning på ladeplassene (se skilt). Du må derfor ha p-skive eller tilsvarende i ruta.

Det forutsetter imidlertid at ladekabelen er koblet til laderen under hele parkeringen, da p-etaten (det heter vel egentlig "bymiljøetaten" nå) ikke har noen annen måte å se at bilen er en PHEV på (siden registreringsnummeret er likt som vanlig fossilbil). Alle som parkerer på lade-plassene burde stå der kun for å lade uansett etter min mening, men det er en annen diskusjon.
Erlingni, stemmer det at PHEV parkerer gratis dersom det er skiltet på den måten? Jeg trodde du måtte ha EL skilt for å slippe unna betaling på offentlig P-plass/Ladeplass.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Erlingni

#7
Sitat fra: Lindbøl på søndag 14. februar 2016, klokken 18:40
Erlingni, stemmer det at PHEV parkerer gratis dersom det er skiltet på den måten? Jeg trodde du måtte ha EL skilt for å slippe unna betaling på offentlig P-plass/Ladeplass.
Ja, det stemmer. Jeg har gjort det selv mange ganger, og aldri fått bot.
Fant denne artikkelen, som forklarer utfordringen(e) Oslo kommune hadde med skiltingen, og hvorfor det til slutt ble gratis for PHEV:
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/skiltkroll-gir-gratis-parkering-1.8325039

Men på "vanlig" plass er det riktig at bilen må være "EL" registret for å få parkere gratis. Og som jeg skriver på ladeplass må ladekabelen alltid stå i, pga. manglende "EL" registrering på PHEV.
Og dette gjelder da kun offentlige plasser i Oslo, de private har jo sine egne regler og retningslinjer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA