Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bensinforbruket

Startet av Niff123, tirsdag 09. februar 2016, klokken 05:32

« forrige - neste »

aaa3

Sitat fra: leafnor på mandag 14. august 2017, klokken 19:34
Når jeg regner om kWt forbrukt til bensin gjennom at det går 3 liter for å lade 10kWt til bilens batteri, er forbruket 0,63 l/mil.
??? Regne om strømforbruk til bensin? Hva skal det være godt for?

erik e

Bensin forbruk på en slik bil er jo helt ( mer enn på bensin/diesel bil) avhengig av type bruk . Fullladet før hver tur ? ???????  At denne bilen bilen går vesentlig " billigere " enn tidligere modeller er sikkert.   Selv på langkjøring går denne mye mer sparsomt enn tidligere Outlandere med bensinmotor .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Svk

Virker genial til småkjøring. Men ser kanskje ut som diesel slår phev på langkjøring. Savner suv' n og elbilen jeg hadde. Tror outlander phev er det nærmeste jeg kommer. Må ha plass til 3 barneseter

kaiat

Om dere vil ha noe å sammenligne med, så kjørte jeg nesten 3000 km med Outlander diesel i sommer. Forbruket på den endte på rundt 0,65. Det var en lånt bil og jeg er derfor ikke sikker på forbruket til vanlig, men det er vel rundt 0,8 tror jeg (en god del småkjøring). Jeg tror nok at en kommer bedre ut med PHEV'en totalt sett. Dog er nok dieselen bedre om du skal dra henger eller campingvogn (2000 kg hengervekt mot 1500 kg på PHEV) eller trenger flere enn fem seter av og til.

Dessverre ser vi det at med tre barn funker det dårlig med Outlander PHEV. Vi fikk ikke plass til to beltestoler og en pute i baksetet, men siden Outlanderen vi lånte var sjusetersversjonen, ble det ene setet plassert i tredje rad. Med omhyggelig pakking fikk vi inn all bagasje også.

Svk

Da spørs det vel om jeg kan bruke en outlander phev. Har 2 beltestoler og et bakovervendt. Trodde outlander var brede i baksete, men da tok jeg visst feil

kaiat

Outlander er merkelig smale i baksetet, jeg skjønner ikke hvorfor da bilen ellers er romslig. Jeg hadde selv PHEV'en øverst på lista mi over biler som skal vurderes ved neste bilbytte, men har gitt opp den tanken. Det blir nok dieselbil igjen tenker jeg.

Svk

Kan anbefale prius+ om du ikke trenger 4x4 og hengerfeste

kaiat

Prius+ var nr.2 på lista mi faktisk. Men jeg fikk klar beskjed fra fruen om at det ikke ble snakk om å kjøpe noen bil uten mulighet for hengerfeste siden jeg tross alt har tatt hengerlappen og deretter kjøpt stor tilhenger relativt nylig...

Gofa

Fra oktober 2015 og ett år fram brukte jeg i snitt 0,27 l/mil. 27km til jobb, lading på jobben og varme på kun når det var under 0 gr.C det  meste av tiden. - Litt sært, men det går jo sport i det.
Kjørte det meste av sommeren uten å fylle med unntak av langkjøring.

Dro 1300kg campingvogn non dager i ferien i sommer. Mye bratte bakker opp og ned og kun en lading i løpet av turen: Tønsberg-Tuddal-Rjukan-Veggeli-Uvdal-Geilo-Hardangervidda-Nesbyen-Eggedal-Tønsberg.
Anstrengt turtall med 7%stigning og mye regenerering nedover.
Snitt: 1,03 l/mil som er mindre enn min Mercedes ML 320 ville brukt UTEN campingvogn.

Kim-

Sitat fra: Gofa på onsdag 23. august 2017, klokken 22:06
Fra oktober 2015 og ett år fram brukte jeg i snitt 0,27 l/mil. 27km til jobb, lading på jobben og varme på kun når det var under 0 gr.C det  meste av tiden. - Litt sært, men det går jo sport i det.
Kjørte det meste av sommeren uten å fylle med unntak av langkjøring.

Dro 1300kg campingvogn non dager i ferien i sommer. Mye bratte bakker opp og ned og kun en lading i løpet av turen: Tønsberg-Tuddal-Rjukan-Veggeli-Uvdal-Geilo-Hardangervidda-Nesbyen-Eggedal-Tønsberg.
Anstrengt turtall med 7%stigning og mye regenerering nedover.
Snitt: 1,03 l/mil som er mindre enn min Mercedes ML 320 ville brukt UTEN campingvogn.

Vil si at det snittet med campingvognen din er veldig bra. Fikk min på torsdag og foreløpig har jeg fortsatt full tank etter nesten 400km. Tur fra Bergen-Gol om noen helger, ca 300km så det blir interessant å se forbruk da.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

OHIR



Sitat fra: Bjornlon på tirsdag 25. juli 2017, klokken 16:52
Charge i hastigheter over 120.

Hvorfor bruker du Charge i hastigheter over 120?
Hilsen fersk Outlander PHEV-eier

Sent fra min E5823 via Tapatalk


Bjornlon

I hastigheter over 110-120 øker ikke bensinforbruket målbart ved bruk av charge - det kan du sjekke på kjørecomputeren. Så da kan man sikre seg strøm "på billigsalg" til man igjen trenger el-motorene, som f.eks i by eller ved køkjøring. Eller opp bratte bakker, som f.eks 24 % stigning opp små fjellveier i Østerrike. Batteriet gikk tomt nesten oppe, og turtallet var som på et fly under take-off. Skvatt skikkelig da den startet opp...
Rød C-Zero 2012
Jaguar I-Pace EV320 2021 Firenze rød

erik e

Tror ikke det er "billigsalg" på strøm ( ikke helt rett benevnelse vel) selv om det kjøres over 120 km/t.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

leafnor

Trondheim-Gävle i dag, via Sundsvall-

Snar stopp på COOP-Ekstra på Stolien, og hurtigladet 50% før en E-golf kom, og jeg brøt. (Han kadde mer bruk for strømmen)
Rundt 10 grader, noe regn av og til.
0,56 til Østersund. Totalforbruk 0,70. Greit det synes jeg.
Min forige bil, 2,0 bensin Tucson (2005) brukte presis 1,00 l/mil på samme tur og hastighet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

erik e

Se det,dette har erik e greie på.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA