Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bensinforbruket

Startet av Niff123, tirsdag 09. februar 2016, klokken 05:32

« forrige - neste »

Niff123

Det var en hyggelig rapport.
En ting jeg burde nevnt i tillegg: venstre hendel til B3 eller B4. Da lader det bra hver gang vi slipper gasspedalen eller er i nedoverbakke.

aaa3

Sitat fra: elbilist sørvest på fredag 12. februar 2016, klokken 22:34
En eller to ganger i året med campingvogn, er veldig usikker på hvordan den takler å dra campingvogn i lengre strekk, over fjelloverganger og opptil 50 mil pr dag. Vil dette bli for krevende montro?
Med et slikt bruksmønster som beskrevet her, er det fornuftig å satse på en Outlander hybrid?
PHEV'en er svært dårlig egnet til å trekke tunge hengere over noe særlig distanse. 1,4 t camingvogn over fjelloverganger kommer til å bli en dårlig opplevelse. Svært høye turtall og dårlig effekt.
Jeg har selv trukket ca 1 t båt på henger, i Østfold (=relativt flatt), over begrenset distanse (ca 80 km), og det gikk greit, men det var ikke noe å gå på.
Bilen er kjempefin hvis du hovedsakelig kjører korte distanser. Jeg er veldig fornøyd. Men jeg ville ikke begitt meg ut på den turen du beskriver.
Har du et alternativ? Låne en dieselbil?

Electrix

Sitat fra: elbilist sørvest på fredag 12. februar 2016, klokken 22:34
Interressant å lese om forbruket på Outlanderen her. Jeg vurderer selv nå å bytte ut vår Zafira med 120hk diesel med en ny Outlander hybrid. Er usikker på et par ting  som kanskje noen her kan svare på. Vi har ett kjøremønster som hovedsaklig er til og fra jobb (hver vei ca 22km uten lading) altså 44km totalt hver dag. I tilegg  vil den bli brukt til en og annen langtur i året. En eller to ganger i året med campingvogn, er veldig usikker på hvordan den takler å dra campingvogn i lengre strekk, over fjelloverganger og opptil 50 mil pr dag. Vil dette bli for krevende montro?
Med et slikt bruksmønster som beskrevet her, er det fornuftig å satse på en Outlander hybrid? Har prøvekjørt en, og vi likte svært godt konseptet og bilen.
Hvis du stort sett kjører det du beskriver her så ville jeg også vurdert en ren elbil til dagligkjøring og så bare leie en større bil med hengerfeste de dagene du skal på langtur med campingvogna. Du får greie stasjonsvogner for ca 400-500,- pr dag eller ca 2500,- pr uke på nabobil.no, da er forsikring inkludert. I tillegg er det sikkert flere enn meg der som gjerne kan "bytteleie" en elbil tilbake i leieperioden slik at du kommer ut i 1-2 hundrelapper pr. dag.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Amadeus

Hei

Ny her på forumet, vi har betilt en instyle+ som kommer i slutten av måneden.

Jeg kjøpte bilen etter en prøvetur og lesing av tester på nett, etter at bilen ble bestillt har jeg lest litt her om forbruk o.l, så vi lånte demobilen igjen, for å se forbruket og jeg må si jeg ble litt stresset når jeg ser at det skal godt gjøres å komme under 1 liter på mila med bruk av motor, nå vil jeg klare det meste av kjøring til og fra jobb med batteri, men jeg har en del kjøring i jobb også og har beregnet lading på kontoret også, men med dette forbruket så vil jeg uansett få en ganske høy driftskostnad på bilen.

Er ganske stresset over dette...

rkiljet

#19
Hva slags kjøring ser du for deg, Amadeus? Med det forbruket?

"Skvær tom" for strøm og motorveikjøring på ca 110 km med mesteparten i hastighet over 100 så landet jeg på 0,71 i går.

Eneste gangene over literen har vært ved mye bykjøring tom for strøm, før bilen har rukket lade noe så den kan gå i normal hybridmodus.

Amadeus

Det er mest kjøring i og rundt byen,  lite landeveikjøring og den viste fra 11 til 12.5 liter pr 100 km.
Det er klart at når jeg lærer å kjøre den så vil det nok gå ned,  men føler det var mye uansett.

erik e

Hallo. Denne bilen går "billig" til og være SUV med 4WD.   Bensin er jo dyrere enn diesel og forbruket litt høyere.  Men igjen og hva er "driftskostnader ? 1-2 kr mila i drivstoff er småpenger av bilutgifter.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

hrl

#22
Sitat fra: Amadeus på tirsdag 16. februar 2016, klokken 17:20
Det er mest kjøring i og rundt byen,  lite landeveikjøring og den viste fra 11 til 12.5 liter pr 100 km.
Det er klart at når jeg lærer å kjøre den så vil det nok gå ned,  men føler det var mye uansett.
Går ikke an. Du må ha bomma med en 10'er faktor. 0,11 til 0,125 tror jeg du mener. Kjørte fra Sarpsborg til Årdal over Hemsedalsfjellet mandag ettermiddag/kveld, dvs gjennom Oslo i rushtid, E6 med 110 soner, fjellovergang med -19 som kaldest.
Startet med 12 km strøm, forbruk på 0,55 i Oslo, 0,7 ved maks høyde på Hemsedalsfjellet, 0,68 ved ankomst Årdal, regenererte 8 km ned fra fjellet, men dette ble da brukt til varme. Normal temperatur i bilen (20-21 grader, ikke aircondition), cruisecontrol gjennom Oslo (deilig hvordan bilen følger trafikken!) og på E6, fulgte fartsgrensene ellers med et par spenstige forbikjøringer av lastebiler underveis.

Er jo selvfølgelig verdt å nevne at min tidligere Volvo V40 CC diesel tok denne turen på 0,36 på mila, så om det er miljøvennlig kan vel diskuteres, men det høres ikke realistisk ut med det forbruket som er nevnt over.

Amadeus

Nei jeg tar ikke feil, men jeg ser ut fra andres erfaring at forbruket ikke vil være så høyt om man ikke bruker charge funksjonen da.
Satser på at det blir bra når jeg får trent litt, jeg skjønner jo at det går litt sport i å kjøre økonomisk.
Spennende hvertfall, får bilen neste uke :)

ghabbe

Sitat fra: Amadeus på onsdag 17. februar 2016, klokken 08:40
Nei jeg tar ikke feil, men jeg ser ut fra andres erfaring at forbruket ikke vil være så høyt om man ikke bruker charge funksjonen da.
Satser på at det blir bra når jeg får trent litt, jeg skjønner jo at det går litt sport i å kjøre økonomisk.
Spennende hvertfall, får bilen neste uke :)

Hvis du har Charge-knappen inne, er jeg ikke overrasket over forbruket. Er det noen grunn til at du bruker den?

Goofey

#25
I går var min første dag med tur retur jobb med bilen var forbruket 0,28. Det var -10 på morgenen og -2 på vei hjem. Normal kjøring med 30 min forvarming. Må si jeg er fornøyd med dette ;D

Tur retur jobb er 60km.

rkiljet

Chargefunksjonen er sulten, så den vil gi høyt forbruk om den står på  :)

Amadeus

Sitat fra: ghabbe på onsdag 17. februar 2016, klokken 08:51
Sitat fra: Amadeus på onsdag 17. februar 2016, klokken 08:40
Nei jeg tar ikke feil, men jeg ser ut fra andres erfaring at forbruket ikke vil være så høyt om man ikke bruker charge funksjonen da.
Satser på at det blir bra når jeg får trent litt, jeg skjønner jo at det går litt sport i å kjøre økonomisk.
Spennende hvertfall, får bilen neste uke :)

Hvis du har Charge-knappen inne, er jeg ikke overrasket over forbruket. Er det noen grunn til at du bruker den?

Ikke egentlig, det var bare at jeg leste motorpressen som testet bilen brukte denne når de kjørte langtur, skjønner jo nå at dette ikke er så smart :)

elbilist sørvest

Sitat fra: Electrix på mandag 15. februar 2016, klokken 13:24
Sitat fra: elbilist sørvest på fredag 12. februar 2016, klokken 22:34
Interressant å lese om forbruket på Outlanderen her. Jeg vurderer selv nå å bytte ut vår Zafira med 120hk diesel med en ny Outlander hybrid. Er usikker på et par ting  som kanskje noen her kan svare på. Vi har ett kjøremønster som hovedsaklig er til og fra jobb (hver vei ca 22km uten lading) altså 44km totalt hver dag. I tilegg  vil den bli brukt til en og annen langtur i året. En eller to ganger i året med campingvogn, er veldig usikker på hvordan den takler å dra campingvogn i lengre strekk, over fjelloverganger og opptil 50 mil pr dag. Vil dette bli for krevende montro?
Med et slikt bruksmønster som beskrevet her, er det fornuftig å satse på en Outlander hybrid? Har prøvekjørt en, og vi likte svært godt konseptet og bilen.
Hvis du stort sett kjører det du beskriver her så ville jeg også vurdert en ren elbil til dagligkjøring og så bare leie en større bil med hengerfeste de dagene du skal på langtur med campingvogna. Du får greie stasjonsvogner for ca 400-500,- pr dag eller ca 2500,- pr uke på nabobil.no, da er forsikring inkludert. I tillegg er det sikkert flere enn meg der som gjerne kan "bytteleie" en elbil tilbake i leieperioden slik at du kommer ut i 1-2 hundrelapper pr. dag.

Ja dette er bruksmønsteret til den ene bilen, bilen nr. 2 som vi har er en ren elbil, en Mitsubishi imiev som vi er svært fornøyd med! Den blir også brukt til jobb pendling, (t/r 96km) Så jeg mente da at en PHEV ville utfylle bilbruken vår totalt om vi brukte denne til småkjøring på rundt 50km pr dag som beskrevet over. Camp. vogn problematikken gjør at jeg nok revurderer litt, om det er masete og slitsomt å kjøre med opptil 1400kg på slep er det kanskje best å beholde Opelen som trekker lett og faktisk ikke bruker mere enn 0,65 på mila ved blandet kjøring. Jo det går an å leie, men det blir litt slitsomt å ikke kunne ha egen bil man impulsivt kan bruke til slike ting.  Vi får se, takker nå for gode innspill fra dere.

MikaelØ

Sitat fra: aaa3 på søndag 14. februar 2016, klokken 21:35
Sitat fra: elbilist sørvest på fredag 12. februar 2016, klokken 22:34
En eller to ganger i året med campingvogn, er veldig usikker på hvordan den takler å dra campingvogn i lengre strekk, over fjelloverganger og opptil 50 mil pr dag. Vil dette bli for krevende montro?
Med et slikt bruksmønster som beskrevet her, er det fornuftig å satse på en Outlander hybrid?
PHEV'en er svært dårlig egnet til å trekke tunge hengere over noe særlig distanse. 1,4 t camingvogn over fjelloverganger kommer til å bli en dårlig opplevelse. Svært høye turtall og dårlig effekt.
Jeg har selv trukket ca 1 t båt på henger, i Østfold (=relativt flatt), over begrenset distanse (ca 80 km), og det gikk greit, men det var ikke noe å gå på.
Bilen er kjempefin hvis du hovedsakelig kjører korte distanser. Jeg er veldig fornøyd. Men jeg ville ikke begitt meg ut på den turen du beskriver.
Har du et alternativ? Låne en dieselbil?

Selger lovet meg att å trekke 1500kg skulle være aboslutt null problem med 2016 modellen. Skal bli spennende å prøve! Trekker biltralle med bil som veier totalt rundt 1450kg med min nåværende outlander (2011 Diesel) med null problem .
2016 Mitsubishi Outlander Instyle+ PHEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA