Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøre fra Malvik til Storlien med elbil

Startet av Madric, søndag 31. januar 2016, klokken 08:57

« forrige - neste »

torsteo

Da er turen Trondheim- Åre testet. Gikk veldig greit.
Startet fra Trondheim (100%) på morgenen og stoppet på Stjørdal for arbeidsdagen, uten lading på jobb. Ladet litt bade på Meråker(Fortum) og Storlien (Gratis hurtiglader fortsatt). Ser I ettertid at lading kun på storlien hadde vært tilstrekkelig. Bruker ca 25% batteri opp bakkene fra Meråker til Storlien.

Kakemoms

Sitat fra: torsteo på mandag 22. februar 2016, klokken 14:03
Da er turen Trondheim- Åre testet. Gikk veldig greit.
Startet fra Trondheim (100%) på morgenen og stoppet på Stjørdal for arbeidsdagen, uten lading på jobb. Ladet litt bade på Meråker(Fortum) og Storlien (Gratis hurtiglader fortsatt). Ser I ettertid at lading kun på storlien hadde vært tilstrekkelig. Bruker ca 25% batteri opp bakkene fra Meråker til Storlien.

Er det Tesla du kjører? Jeg skal ta samme turen imorgen med eGolf, takboks og 4 stk i bilen. Tror jeg lader litt på Meråker gitt..  ::)
Håper bare de ikke er tomme for ladekort i Åre, men det går nok greit uansett med litt slowcharge.
Tesla MYLR, Midnight Cherry Red, 19", 2023 (Bestilt 23 Mars, Levering: J̶u̶l̶y̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶,̶ ̶4̶ ̶J̶u̶l̶y̶-̶1̶3̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶, ̶ ̶2̶2̶-̶3̶0̶ ̶J̶u̶n̶i̶,̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶, 3̶-̶1̶8 ̶J̶u̶l̶y̶,
 Levert 29 Juni!)
KIA e-Niro 2020
VW E-Golf 2015

torsteo

#17
Kjørte E-golf. Jeg bestilte ladekort for Åre på internet på Clever sine hjemmesider, men brukte det ikke da leiligheten hadde mulighet for saktelading på parkeringsplassen

Kakemoms

Glemte å oppdatere med litt info her. Vi kjørte altså tur/retur Åre i eGolf (m/varmepumpe) med fem personer (to voksne, tre barn) og takboks i vinterkulda. Det var ikke spesielt kaldt, et par minus i Trondheim og -10 i Åre. Turen forløp seg som følger:

- Full-lading (100%) på Byåsen med forvarming av kupé, kjørte til Meråker og kom fram med 18% batteri. Ca 15 minutter hurtiglading på Meråker. Sitteplass med kaffeautomat på butikken.
- Gratis hurtiglading på Storlien. Ladet i 20minutter til 90% (valgte da å stoppe siden det kom en annen elbil). Handlet mat samtidig.
- Kjøpte Clever ladekort på turistkontoret i Åre, trengte ikke å hurtiglade da det var plenty med batteri.
- Framme på gjestegård ca 23 km fra Åre med ca 30% batteri. Fikk lade med skjøteledning (satte ned til 5Amp, ladet over natten).

http://www.jurassictest.ch/GR/ viser at man med 1999kg, rolling resistance 0.002 og 2000W accessories kommer fram til Meråker med ca 17% batteri. Den viser også at man kommer fram til gjestegården (fra Storlien) med ca 18% batteri. Sistnevnte er feil siden det går veldig lite strøm fra Storlien til Åre.

Veien tilbake gikk sånn:
- Full-ladet på gjestegården men glemte å varme kupeen. Minus 10 så det dro litt strøm å få bilen varm.
- Trengte ikke å hurtiglade i Åre, men måtte prøve Clever sin lader. I Sverige betaler man per kWh og ikke per minutt, så det er billigere hvis man skal toppe batteriet, men dyrere i starten. Ladet i ca 10 minutter.
- Jeg måtte vente 15 minutter på hurtigladeren på storlien. Når min elbil hadde stått i 10 minutter, kom det en el-varebil som måtte vente på meg. Sjåføren var dritsur på at jeg okkuperte laderen og jeg så også at han prøvde å koble til CHAdemo mens jeg ladet (hurtigladeren lader kun én bil av gangen). Jeg snakket til han og sa at jeg også måtte vente for å lade, men han svarte meg ikke engang. Merkelig oppførsel. Ladet bare til 85% for å ikke provosere tullingen for mye.
- Ladet 20 minutter på Meråker på vei tilbake for å toppe bilen til 100%. Hadde ca 28% batteri når vi kom hjem.
Tesla MYLR, Midnight Cherry Red, 19", 2023 (Bestilt 23 Mars, Levering: J̶u̶l̶y̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶,̶ ̶4̶ ̶J̶u̶l̶y̶-̶1̶3̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶, ̶ ̶2̶2̶-̶3̶0̶ ̶J̶u̶n̶i̶,̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶, 3̶-̶1̶8 ̶J̶u̶l̶y̶,
 Levert 29 Juni!)
KIA e-Niro 2020
VW E-Golf 2015

Rottert

Noen som kan bekrefte om det fortsatt er gratis å lade på storlien uten clever kort?
Selges evt disse kortene med samme deal en plass på storlien?
2014 Nissan Leaf Tekna

Ballemann

Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

Rottert

Sitat fra: Ballemann på mandag 06. mars 2017, klokken 15:31
Ja. Vi ladet gratis der for 3 uker siden :)

Takk for svar. Lurer på hvor lenge gratis lading varer... Den dagen man må betale, fant jeg ut at turistkontoret på Åre er nærmeste lokasjon man kan få kjøpt clever kort.

http://clever.nu/kop-laddkort/
2014 Nissan Leaf Tekna

nr1rayner

Var der forrige helg sånn ca, fortsatt gratis.
Har en mistanke om at Coop tar regningen, men vet ikke.
De betaler jo for temmelig mange busser som går dit hver uke, så de ser vel verdien i laderne også  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rottert

Takk for info! Kjørte en tur i formiddag. Ingen elbiler å se når jeg kom så da fikk jeg kapra hurtigladeren. Genialt å komme ut til 99% batteri etter handleturen :)
Det var forøvrig 2 stk tesla som sto å ladet på de 2 semistolpene når jeg dro.

Brukte 35% strøm fra prix meråker til coop på storlien og kun 9% andre veien.

Da vet jeg for framtiden at jeg kan lade til 50% på meråker så har jeg nok backup tilfelle det ikke er tilgjengelige ladere på Storlien.

Har 24kwh leaf med varmepumpe og kjørte på stort sett tørr vei med temp på -7. Kjørte ikke økonomisk.
2014 Nissan Leaf Tekna

nr1rayner

Høres normalt ut det ja (forbruket altså).
Ikke unormalt at QC er opptatt når man kommer opp, men så er jo også vi ofte der i ei helg..

Synes å huske at jeg har klart å bruke 17% ned, men har også kommet ned med 1-2% mer. For å få til det må man ligge på CC i ca 50 km/t og varme er selvsagt bannlyst..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rottert

#25
http://elbil.no/skal-teppelegge-norge-med-hurtigladere/

Ser ut som det blir flere hurtigladere i Meråker iløpet av året. Flott for oss med kortrekkeviddebil som tar turen til Storlien i ny og ned. Kjedelig å stå i kø på den ene laderen der i dag.

Edit: ser forøvrig denne saken er allerede diskutert i flere tråder her.
2014 Nissan Leaf Tekna

jt69

kjørte Hommelvik-Storlien idag med en Leaf TEKNA 2014. startet med 95%, skulle 'fylle' på Meråker, vi hadde 55% igjen da, men det fikk jeg ikke til så vi kjørte helt opp til Storlien, hadde 25% igjen når vi kom til Storlien. Fremdeles gratis hurtiglading på Coop der oppe. Startet tilbaketuren på 95%, og kom til Hommelvik med 55%, så nedoverbakker er tingen :-)

Amex

Noen som vet om det fortsatt er gratis hurtigladning på Storlien? :)
->Tesla M3 reservert 01.04-16

Rottert

Trur det. Ikke lenge siden coopen annonserte at de hadde gratis lading. Tipper de innser at det er lønnsomt i lengden med gratis lading
2014 Nissan Leaf Tekna

Burger

Gratis hurtiglading på Storlien verifisert 29/3 2018.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA